هوش مصنوعی | اخبار هوش مصنوعی

پیش بینی ترسناک از هوش مصنوعی در آینده | هوش مصنوعی چه آینده ای دارد؟

پیش بینی از آینده هوش مصنوعی که هوش از سر شما می برد .

پیش بینی ترسناک از هوش مصنوعی در آینده | هوش مصنوعی چه آینده ای دارد؟
کدخبر : 21523
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

هوش مصنوعی هوشی است که توسط ماشین‌ها ظهور پیدا می‌کند. هوش مصنوعی در مقابل هوش طبیعی که توسط جانوران شامل انسان‌ها نمایش می‌یابد. برخی از منابع شناخته شده از اصطلاح هوش مصنوعی جهت توصیف ماشینی استفاده می‌کنند که عملکردهای «شناختی» را از روی ذهن انسان‌ها تقلید می‌کنند. هوش مصنوعی در ۱۹۵۶ میلادی تبدیل به شاخه‌ای آکادمیک شد و در سال‌های پس از آن چندین موج خوش‌بینی را تجربه کرده و مجدد دچار امواج ناامیدی و کمبود بودجه شده. در ادامه بیشتر به ویژگی های هوش مصنوعی می پردازیم.

آینده هوش مصنوعی

پیش بینی از آینده هوش مصنوعی که هوش از سر شما می برد را مشاهده کنید:

هوش مصنوعی

خیلی از افراد هنوز هم با شنیدن واژه هوش مصنوعی به ربات ها فکر می کنند و تصور می کنند که منظور از هوش مصنوعی همان ربات های بی احساسی هستند که برای انجام راحت تر کارها طراحی شده‌اند و قرار است در آینده جای انسان ها را بگیرند. مسئول این نوع تفکر به احتمال زیاد فیلم های علمی و تخیلی است اما واقعیت با آنچه که تصور می شود تفاوت دارد.

هوش مصنوعی به انگلیسی Artificial intelligence که به طور مخفف آن را AI نیز می‌نامند، در واقع تکنولوژی است که به نحوی قابلیت تفکر دارد. البته این قابلیت تفکر با چیزی که ما به عنوان تفکر انسانی می‌شناسیم تا حد زیادی تفاوت دارد، اما در حقیقت سعی دارد تا از آن تقلید کند.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی باعث افزایش مصرف آب شد

مایکروسافت و گوگل با انتشار گزارش زیست‌محیطی خود، به افزایش مصرف آب به‌دلیل استفاده از فناوری هوش مصنوعی اشاره کرده‌اند.

مایکروسافت در جدیدترین گزارش زیست‌محیطی خود افزایش 34 درصدی مصرف آب از سال 2021 تا 2022 را گزارش کرده که بااین‌وجود، مصرف غول ردموندی به حدود 6.4 میلیارد لیتر رسیده است.

گوگل نیز در گزارش خود افزایش 20 درصدی مصرف آب در دوره زمانی مشابه را اعلام کرده است.

برای مقایسه، اوایل امسال در گزارش دیگری گفته شده بود که برای آموزش ChatGPT-3 حدود 700 هزار لیتر آب مصرف شده است. در این تحقیق همچنین تخمین زده شده بود که ChatGPT برای اینکه یک گفت‌وگو 25 تا 50 سؤالی با یک کاربر داشته باشد، به اندازه یک بطری 500 میلی‌لیتری آب مصرف می‌کند.

مراکز داده که محاسبات هوش مصنوعی در آن‌ها اجرا می‌شود به سیستم‌های خنک‌کننده بزرگی نیاز دارند که از گرم‌شدن بیش‌ازحد سرورها و سایر تجهیزات جلوگیری کنند. علاوه‌براین، محاسبات هوش مصنوعی می‌تواند انرژی‌بر باشد، به این معنی که تولید برق موردنیاز برای این عملیات می‌تواند به مصرف آب زیادی منجر شود؛ به‌ویژه زمانی که از فناوری‌های تولید برق مانند نیروگاه‌های ترموالکتریک (که برای خنک‌سازی به‌شدت به آب متکی هستند) استفاده می‌شود.

مایکروسافت در پاسخ به این گزارش اعلام کرد که «درحال کار روی راه‌هایی برای کارآمدترکردن سیستم‌های بزرگ – هم در آموزش و هم در کاربرد – است». این غول فناوری همچنین برای دستیابی به اهداف زیست‌محیطی خود تا سال 2030، به تجزیه‌وتحلیل گازهای گلخانه‌ای منتشرشده توسط سیستم‌های خود، افزایش استفاده از انرژی پاک برای تأمین انرژی مراکز داده، خرید انرژی‌های تجدیدپذیر و سرمایه‌گذاری روی ابتکارات سازگار با محیط‌زیست ادامه خواهد داد.

یکی از رویکردهای مورد بررسی کاهش انرژی موردنیاز محاسبات هوش مصنوعی است. این تلاش‌ها می‌تواند با ساخت الگوریتم‌ها و سخت‌افزارهای بهتر که به‌طور غیرمستقیم مصرف آب را کاهش می‌دهند، هوش مصنوعی را از نظر انرژی کارآمدتر کند.

هوش مصنوعی

نظر قابل توجه کارشناسان در مورد هوش مصنوعی

براساس گزارش جدید نشریه thomsonreuters، دو سوم متخصصان نسبت به ظهور هوش مصنوعی خوش‌بین هستند و می‌گویند این فناوری می‌تواند مسیرهای شغلی جدیدی ایجاد کند. افراد متخصص بر این باور هستند که هوش مصنوعی نمی‌تواند با برخی مهارت‌های تخصصی از جمله مهارت تفکر خارج از چارچوب و قدرت تجزیه و تحلیل شرایط پیچیده رویارویی کند و متحصصانی که چنین مهارت‌هایی دارند، حتی با گسترش هوش مصنوعی نه تنها کار خود را از دست نمی‌دهند، بلکه ارزش مهارت‌های آنها بیشتر از قبل به‌ چشم می‌آید.

در گزارش مربوط به آینده هوش مصنوعی و آینده کار، تامسون رویترز از ۱۲۰۰ متخصص در آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و بریتانیا نظرسنجی کرده است. نتایج نشان می‌دهد این افراد متخصص به‌جای نگرانی در مورد هوش مصنوعی، می‌گویند این فناوری می‌تواند آینده روشن‌تری را برای آنها رقم بزند.

هوش مصنوعی می‌تواند به ارزشمندتر شدن برخی تخصص‌ها کمک کند

از بین متخصصان مورد بررسی در نظر تامسون رویترز، ۶۴ درصد متخصصان اعلام کردند که انتظار دارند مهارت‌های حرفه‌ای آن‌ها طی پنج سال آینده با گسترش هوش مصنوعی، با ارزش‌تر شود. این در حالی است که ۲۴ درصد از پاسخ‌دهندگان می‌گویند این تغییرات مثبت در ۱۸ ماه آینده رخ می‌دهد. در این بین ۴۰ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی می‌گویند این تغییرات مثبت بین ۱۸ ماه تا ۵ سال آینده به‌شکل خوبی خود را نشان می‌دهد.

چگونه هوش مصنوعی می‌تواند برخی مهارت‌های حرفه‌ای را تحت تأثیر قرار دهد؟

هنگامی که از شرکت کنندگان پرسیده شد هوش مصنوعی تا چه اندازه می‌تواند باعث نادیده گرفته شدن مهارت‌های آنها می‌شود، ۶۶ درصد آنها اعلام کردند که انتظار ندارند هوش مصنوعی بتواند باعث نادیده‌ گرفته شدن مهارت‌های آنها شود. این افراد می‌گویند علی‌رقم قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی، ویژگی‌های انسانی و مهارت‌‌های تخصصی در آنها وجود دارد که هوش مصنوعی نمی‌تواند به‌خوبی آنها چنین کارهایی را انجام دهد. مثلاً این افراد متخصص می‌گویند مهارت‌هایی مانند تجزیه و تحلیل‌های سطح بالاتر و تفکر خارج چارچوب، جزو مواردی است که هوش مصنوعی قابلیت رویارویی با آن را ندارد.

از افراد شرکت کننده تنها ۱۹ درصد نگران از دست دادن شغل خود بودند. بیشتر افرادی که این نگرانی را داشتند، اعلام کرده بودند که ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی ممکن است بتواند در تحقیقات از آنها پیشی بگیرد. هرچند احتمال عرضه اطلاعات نادرست نیز از سوی هوش مصنوعی وجود دارد./دیجیاتو

سرعت روند بیکاری در آینده باهوش مصنوعی زیاد می شود

شرکت IBM می‌گوید طی سه سال آینده، ۴۰ درصد نیروی کار به‌دلیل گسترش هوش مصنوعی مجبورند مهارت‌های جدیدی یاد بگیرند. این شرکت معتقد است هوش مصنوعی جایگزین افراد نمی‌شود، اما اگر کسی کار نکند و مهارت‌های جدیدی نیاموزد، با حضور گسترده‌تر هوش مصنوعی، کار خود را از دست می‌دهد.

براساس مطالعه انجام‌شده از سوی شرکت IBM، هوش مصنوعی مولد تأثیر زیادی بر بازار کار جهانی خواهد داشت و طی سه سال آینده، حدود ۴۰ درصد از پرسنل شرکت‌ها و سازمان‌ها مجبورند مهارت‌های جدیدی بیاموزند. در مطالعه انجام‌شده توسط این شرکت، ۸۷ درصد مدیران به این موضوع اشاره کرده بودند که انتظار دارند کارمندانشان خود را ارتقا دهند.

در مطالعه انجام‌شده توسط IBM حدود ۳۰۰۰ مدیر از ۲۸ کشور و ۲۱ هزار کارمند از ۲۱ کشور شرکت کرده‌اند. نتایج نشان می‌دهد از هر ۱۰ نفر نیروی کار، ۴ نفر آن‌ها نیاز به یادگیری مهارت‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی و اتوماسیون دارند.

۴۰ درصد کارمندان باید مهارت‌های جدید بیاموزند تا بیکار نشوند

با وجودی که انتظار می‌رود با گسترش هوش مصنوعی، کارمندان در همه سطوح تحت تأثیر قرار گیرند، برخی مشاغل بیشترین تأثیر را از این موضوع دریافت می‌کنند. برای مثال، پرسنلی که در سطح کارهای اجرایی و موقعیت‌های نسبتاً ضعیف‌تر شرکت‌ها فعالیت‌‌ می‌کنند، لازم است خود را با فناوری جدید همگام کنند. این بررسی نشان می‌دهد ۷۷ درصد کارگران مجبورند با فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و اتوماسیون در خطوط تولید همگام شوند. این درحالی است که حدود ۲۲ درصد رده‌های شغلی در سطح مدیریت ارشد سازمان تحت تأثیر گسترش هوش مصنوعی قرار می‌گیرند.

طبق یک مطالعه‌ انجام‌شده در ماه مارس، هوش مصنوعی مولد می‌تواند بر ۳۰۰ میلیون شغل در سراسر جهان تأثیر بگذارد. حال تحقیقات IBM‌ می‌گوید پرسنل باید همگام با فناوری‌های جدید خود را به‌روز کنند./دیجیاتو

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه