قیمت سکه و طلا | قیمت سکه و طلا امروز

افزایش شدید قیمت سکه در بازار | قیمت سکه و طلا در بازار امروز

قیمت طلا و سکه در جریان معاملات امروز افزایش یافت که متاثر از افزایش قیمت دلار آزاد و همچنین روند صعودی اونس جهانی است.

افزایش شدید قیمت سکه در بازار  | قیمت سکه و طلا در بازار امروز
کدخبر : 2145
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قیمت سکه و طلا در بازار در نوسان است. قیمت سکه و طلا در بازار از عوامل مختلفی تاثیر می‌پذیرد. قیمت سکه و طلا از اواسط مرداد به بعد روند افزایشی داشته است. قیمت سکه و طلا شدیدا متاثر از نرخ ارز است. قیمت سکه و طلا همچنین تحت تاثیر اخبار سیاسی و اقتصادی روز نیز قرار می‌گیرد.

آخرین اخبار درباره قیمت سکه و طلا را در سایت پیشنهاد ویژه بخوانید.

قیمت سکه و طلا

بازار طلا و سکه امروز هم شاهد افزایش قیمت‌ها بود. به این ترتیب هر سکه امامی در این ساعت از معاملات، در قیمت ۱۲میلیون و ۲۰۰هزارتومان معامله می‌شود که نسبت به روز گذشته افزایش بیش از ۱۵۰هزارتومانی را نشان می‌دهد. روز گذشته این سکه در قیمت ۱۲میلیون و ۲۷هزارتومان معامله می‌شد.

نیم سکه نیز، ۶میلیون و ۹۵۰هزارتومان قیمت خورده است که افزایش حدود ۱۰۰هزارتومانی را نشان می‌دهد. روز دوشنبه نیم سکه ۶میلیون و ۸۸۰هزارتومان قیمت خورده بود.

ربع سکه هم در قیمت با قیمت ۳میلیون و ۹۸۰هزارتومان معامله می‌شود. در حالی که این سکه در آخرین معاملات روز گذشته، ۳میلیون و ۹۲۰هزارتومان قیمت خورده بود.

همچنین هر سکه یک گرمی، ۲میلیون و ۳۷۰هزارتومان قیمت خورده است. این سکه روز گذشته ۲میلیون و ۳۵۲هزارتومان قیمت خورده بود.

در این ساعت از معاملات، حباب انواع سکه بجز سکه امامی کاهش یافته است. به این ترتیب سکه امامی، ۱۴۵هزارتومان، نیم سکه، ۷۷۵هزارتومان، ربع سکه، ۸۹۰هزارتومان و هر سکه یک گرمی، ۸۴۷هزارتومان حباب دارد.

از روز گذشته بازار طلا و سکه تحت تاثیر افزایش همزمان قیمت دلار آزاد و اونس جهانی در مدار صعودی قرار گرفت. در این ساعت انس جهانی با افزایش بیش از ۱۰ دلاری به ۲هزار و ۹ دلار رسیده است. همچنین قیمت دلار در بازار آزاد پس از آنکه در ابتدای هفته حتی تا ۲۵ هزار و ۴۵۰ تومان هم کاهش یافته بود اما در این ساعت به ۲۶ هزار و ۳۲۰ تومان رسیده است.

طلا

سکه طلا به دلیل ارزش ذاتی آن، کالایی کم‌ریسک محسوب می‌شود. در بازار سکه ایران، معامله‌گرانی هستند که با پیگیری نوسانات قیمت طلای جهانی و سکه طلا، به صورت عمده به دادوستد سکه می‌پردازند.

1) هدیه

در ایران رسم است که مردم به مناسبت‌های مختلف در اعیاد ملی، مذهبی، تولد، و ازدواج، به یکدیگر سکه طلا هدیه می‌دهند. جشنواره‌ها مهمترین رویدادهایی هستند که معمولاً در آنها سکه اهدا می‌شود. به خاطر جایگاه ویژه طلا در جامعه ایرانی، هدیه‌دادن سکه، نسبت به پول یا اشیای دیگر، از مقبولیت بیشتری برخوردار است.

2) عیدی کارمندان دولت

طبق مصوبه هیأت وزیران در سال ۱۳۸۷، کلیه دستگاه‌های دولتی می‌توانند بجای پرداخت پول نقد به کارکنان خود، به آنها سکه طلای تمام بهار آزادی عیدی دهند. این سکه‌ها با نرخ روز اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی، به وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی که تمایل دارند عیدی کارکنان خود را به صورت سکه اعطا کنند، به فروش می‌رسد.

پرداخت عیدی به جای پول نقد یکی از راهکارهای کنترل نقدینگی در پایان سال اعلام شده‌است. به گفته محمود بهمنی، رئیس کل وقت بانک مرکزی، با این رویکرد سه هدف محقق می‌شود: اول اینکه عیدی کارکنان پرداخت می‌شود، دوم با افزایش عرضه سکه توسط کارکنان، قیمت این کالا در آستانه عید کنترل می‌شود، و سوم، عده‌ای سکه‌های خود را نگهداشته و نقدینگی کمتری وارد جامعه می‌شود.

3) مهریه

ازدواج در بسیاری از اوقات، مهریهٔ دختران ایرانی بر مبنای سکه‌های طلا تعیین می‌شود؛ از سال تولد دختر گرفته تا شمار ائمه یا سوره‌های قرآن کریم به عنوان تعداد سکه‌های مهریه دختران بریده می‌شود. پژوهش‌های انجام‌شده نشان می‌دهند که میانگین مهریه زنان ایرانی، بین ۲۶۰ تا ۳۵۰ سکه طلا است. البته مهریه‌هایی با مبنای ۱۲۴۰۰۰ سکه طلا هم دیده شده‌است

4) سرمایه‌گذاری

سکه طلا به دلیل ارزش ذاتی آن، کالایی کم‌ریسک محسوب می‌شود. در بازار سکه ایران، معامله‌گرانی هستند که با پیگیری نوسانات قیمت طلای جهانی و سکه طلا، به صورت عمده به دادوستد میکنند.

قیمت سکه و طلا

نکات لازم برای خرید سکه

– پیش از خرید سکه حتماً از منابع مختلفی که بورس خرید و فروش سکه هستند قیمت سکه را جویا شوید. به این خاطر که برخی از فروشنده‌های بی‌انصاف از عدم آگاهی خریدار از وضعیت بازار سوءاستفاده می‌کنند و قیمت‌های بالاتری را پیشنهاد می‌دهند.

–  در زمان خرید سکه حتماً باید توجه کنید که سکه ضرب شده‌ی سال ۱۳۸۶ باشد. به این خاطر که معمولاً بازار این سکه‌ها از رونق بیشتری برخوردار است و این باعث می‌شود تا راحت‌تر به فروش برسند.

– سکه‌ی طلا را حتماً از واحدهایی خریداری کنید که دارای جواز فروش سکه هستند.

– حتماً سکه‌ی وکیوم شده بخرید. توجه داشته باشید که مدل‌های وکیوم شده باید برچسب هولوگرام داشته باشند. اگر این برچسب را نداشته باشد، نمی‌توانید تشخیص دهید که سکه اصل است یا تقلبی. همچنین حواستان باشد که آدرس و مشخصات روی وکیوم سکه با مشخصات مغازه یکی باشد. چون برای سکه فاکتور صادر نمی‌کنند. این امر کمک می‌کند تا شما از معتبر بودن سکه خیالتان راحت باشد.

قیمت سکه و طلا

– بهتر است سکه‌ی بانکی بخرید. سکه بانکی به سکه‌ای گفته می‌شود که در ضرابخانه‌ی بانک مرکزی ضرب شده است. روی وکیوم سکه‌های بانکی باید جمله‌ی «سکه بانکی تضمین‌شده» نوشته شده باشد. همچنین باید هولوگرام اتحادیه‌ی طلا و جواهر تهران را هم داشته باشد.

– سکه‌های تاریخی مثل سکه‌های پهلوی به هیچ عنوان مناسب سرمایه‌گذاری نیستند. چون بیشتر جنبه‌ی کلکسیونی دارند و به راحتی خرید و فروش نمی‌شوند.

توجه داشته باشید که سکه‌های طرح قدیم هم دیگر در بازار طرفدار ندارند و به ندرت خرید و فروش می‌شوند. بنابراین این سکه‌ها سوددهی خوبی ندارند و برای سرمایه‌گذاری اصلاً گزینه‌ی مناسبی به‌شمار نمی‌آیند.

نکات امنیتی خرید سکه

– برای کسب اطمینان از اعتبار و اصالت سکه توصیه می‌کنیم آن را فقط از واحدهایی بخرید که «جواز سکه‌فروشی و هولوگرام اتحادیه» دارند. به طور مثال، در شهر تهران چهارراه استانبول و سبزه‌میدان از مراکز عمده‌ی خرید سکه هستند. وقتی از مراکز معتبر خرید می‌کنید، سکه دارای هولوگرام است. هولوگرام‌های طلایی رنگ روی سکه هم دارای کد شامد است. در ضمن، نام مکانی که شما سکه را از آن خریداری می‌کنید روی آن ثبت شده است. یعنی شما علاوه‌بر اینکه می‌دانید را از کجا خریده‌اید، از اصل بودن آن هم مطمئن می‌شوید.

– توجه داشته باشید که عیار سکه‌های بانکی و غیر بانکی با هم فرق دارد. معمولاً بانک با توجه به اعتبار خود اقدام به کم کردن عیار نمی‌کند. اما این در حالی‌است که ممکن است به خاطر طمع افراد سودجو، عیار سکه‌های غیر بانکی از عیار سکه‌های بانکی کمتر باشد.

نکات خرید سکه برای تشخیص سکه تقلبی

فاصله‌ی حاشیه‌ی کنگره‌ها و میزان حاشیه باید در طرفین سکه یکسان باشد و اگر یکسان نبود احتمالاً سکه شما غیر بانکی است.

– برای اینکه کلاه سرتان نرود حتماً سعی کنید سکه‌ها را به‌صورت وکیوم شده (پرس شده در کارت) خریداری کنید. توجه هم داشته باشید که روی پلمپ سکه، علاوه بر نام و نشانی فروشنده، باید عباراتی همچون (تضمین بانکی) یا مجوز اتحادیه هم وجود داشته باشد.

 

 

قیمت سکه و طلا

– نام و نشانی روی سکه باید مطابق مغازه‌ای باشد که از آن سکه می‌خرید. در غیر این صورت باید توجه کنید که از مغازه‌های معتبر سکه بخرید.

– برای تشخیص سکه‌های تقلبی که بانک مرکزی آن‌ها را ضرب نکرده بهتر است به نا‌همواری‌های پشت و روی سکه توجه کنید. البته گاهی عیار کم طلای آن هم قابل تشخیص است.

خیلی به تخفیف‌های کوچک و بزرگ مغازه‌هایی که زیر نظر اتحادیه نیستند توجه نکنید. چون ممکن است سکه‌های غیر بانکی یا حتی سکه‌های تقلبی عرضه کنند. آن وقت است که پس از خرید دستتان به جای بند نخواهد بود. چون اگر مغازه تحت نظر اتحادیه نباشد، شما هیچ راهی برای پیگیری شکایت نخواهید داشت.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه