کرونا | اوج گیری

این آپدیت کرونا کشنده تر از نمونه قبلی!! | شیوع ویروس کرونا با آپدیت های بروز

دانشمندان اخیرا هشداری هولناک داده‌اند مبنی بر اینکه یک ویروس کشنده‌تر «فاکتور ایکس» ممکن است در «خاک منجمد» زمین در کمین باشد تا منتشر شود.

این آپدیت کرونا کشنده تر از نمونه قبلی!! | شیوع ویروس کرونا با آپدیت های بروز
کدخبر : 21401
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

آیا اخبار اخیر اوج گیری کرونا را جدی گرفتید؟!. چندی پیش آمریکا تمام مراکز کشور و منازل مسکونی را به کیت ها تشخیص کرونا مشخص کرده است. آخرین اخبار از ورود جدید ترین کرونا به ایران باخبر  شوید. خبر داغ کرونایی را پیگیری کنید. کشفیات جدید دانشمندان به کرونا را جدیدا رسانه ایی کردند.

دانشمندان به تازگی هشدار داده‌اند که تغییرات آب‌وهوایی که دائم اتفاق می‌افتاد، می‌تواند یک ویروس کشنده را از خاک منجمد آزاد کند و پیامد‌های جبران ناپذیری داشته باشد.

جهان هنوز در حال بهبود یافتن از بیماری همه‌گیر مرگبار کووید-۱۹ است که تقریبا هفت میلیون نفر را به کام مرگ کشاند، اما دانشمندان اخیرا هشداری هولناک داده‌اند مبنی بر اینکه یک ویروس کشنده‌تر «فاکتور ایکس» (Factor X) ممکن است در «خاک منجمد» (Permafrost) زمین در کمین باشد تا منتشر شود. اصطلاح خاک منجمد، زمینی را توصیف می‌کند که برای دو یا چند سال متوالی یخ زده است.

بدتر از آن این است که دانشمندان می‌گویند تغییرات آب‌وهوایی این احتمال را افزایش داده‌اند که با ادامه گرم شدن سیاره، مجموعه‌ای از بیماری‌های کشنده که صد‌ها هزار سال نهفته بوده‌اند، رها شوند.

دلیل وقوع احتمال مطرح‌شده این است که خاک منجمد یا همیشه منجمد، با تعداد زیادی از گونه‌های میکروبی خفته ترکیب شده که دانشمندان درباره بسیاری از آن‌ها اطلاعات کمی دارند یا هیچ چیز نمی‌دانند. کارشناسان هشدار داده‌اند که این رخداد می‌تواند باعث انتشار بیماری‌های منقرض‌شده مانند آبله یا پاتوژن‌هایی شود که زمانی اجداد ما از بین می‌بردند.

«بیرجیتا ایونگارد» (Birgitta Evengård) استاد بیماری‌های عفونی «دانشگاه اومئو» (Umeå University) در سوئد گفت: یک فاکتور ایکس وجود دارد که ما واقعا اطلاعات زیادی درباره آن نداریم. در اعماق خاک منجمد زمین احتمالا میکروب‌ها به ویژه ویروس‌ها و باکتری‌هایی وجود دارند که مدت‌ها پیش از انسان روی زمین بوده‌اند.

«ژان میشل کلاوری» (Jean-Michel Claverie) ویروس‌شناس «دانشگاه اکس‌مارسی» (Aix-Marseille University) در فرانسه گفت: ممکن است ویروس‌های باستانی که نئاندرتال‌ها یا ماموت‌ها را آلوده کرده و باعث انقراض آن‌ها شده‌اند نیز در این خاک منجمد قرار داشته باشند.

وقتی از کلاوری پرسیده شد چه چیز دیگری ممکن است در خاک منجمد پنهان شده باشد، گفت: ویروس‌های عامل بیماری‌های منقرض‌شده مانند آبله، سیاه‌زخم و همچنین بیماری‌هایی مانند تولارمی که در قطب شمال وجود دارد یا بیماری انسفالیت.

کرونا

دانشمندان شش پاتوژن یخ‌زده را برجسته کرده‌اند که معتقدند بزرگترین تهدید برای بشریت است. سال گذشته، گروهی از کارشناسان اعلام کردند ویروس ۴۸۵۰۰ ساله‌ای را احیا کرده‌اند که در خاک منجمد سیبری یافت شده بود.

عکسی از ویروس ۴۸۵۰۰ ساله که سال ۲۰۲۲ در خاک منجمد سیبری کشف شد. این یکی از هفت نوع ویروس موجود در خاک منجمد است که پس از هزاران سال دوباره زنده شده‌اند. جوان‌ترین آن‌ها به مدت ۲۷ هزار سال منجمد شده بود و قدیمی‌ترین آن‌ها که «پاندورا یدوما» (Pandoravirus yedoma) نام دارد، به مدت ۴۸۵۰۰ سال منجمد بوده است.

اگرچه این ویروس‌ها خطری برای انسان محسوب نمی‌شوند، اما دانشمندان هشدار می‌دهند سایر پاتوژن‌هایی که در خاک منجمد قرار می‌گیرند، می‌توانند فاجعه‌بار باشند و به بروز همه‌گیری‌های جدید منجر شوند. یک مورد هشداردهنده در سال ۲۰۱۶ پیش آمد که موج گرما در سیبری باعث فعال شدن هاگ‌های کشنده سیاه زخم شد و یک پسر ۱۲ ساله و هزاران حیوان را کشت.

زمین برخی از مناطق سیبری برای بیش از ۶۵۰ هزار سال به شکل خاک منجمد باقی مانده‌اند. کارشناسان تخمین می‌زنند که یک چهارم نیم‌کره شمالی بر فراز خاک منجمد قرار دارد، اما اکنون با گرم شدن جهان، یخ مناطق وسیعی در حال ذوب شدن است.

سیاره ما در حال حاضر ۱.۲ درجه سلسیوس گرم‌تر از دوران ماقبل صنعتی است و دانشمندان هشدار داده‌اند که قطب شمال تا دهه ۲۰۳۰ شاهد تابستان‌های بدون یخ خواهد بود.

گروه کلاوری برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ ویروس‌ها را احیا کردند و به دلایل ایمنی روی ویروس‌هایی تمرکز داشتند که فقط می‌توانند آمیب‌ها را آلوده کنند. از سال ۲۰۱۹، کلاوری ۱۳ ویروس جدید را کشف کرده و هشدار داده است که یک پاتوژن ناشناخته و باستانی می‌تواند اثرات فاجعه‌باری را برای نژاد بشر داشته باشد.

دکتر نوید شفیق در گفت‌وگو در خصوص شیوع ویروس آنفلوانزا و کرونا گفت: امسال با چالش بزرگی در حوزه سلامت مواجه شده‌ایم. شیوع همزمان چندین ویروس تنفسی از جمله کرونا، آنفلوآنزا و نیز باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک، وضعیت را برای کادر درمان بسیار دشوار کرده است.

وی با اشاره به اینکه تشخیص دقیق عامل ایجادکننده بیماری در این شرایط چالش‌برانگیز شده است افزود: علائم اولیه اکثر این بیماری‌ها شبیه به هم بوده و برای تشخیص قطعی نیاز به آزمایش‌های تکمیلی است که این آزمایش‌ها نیازمند زمان طولانی بوده و لزوماً دقیق نیز نخواهند بود به همین دلیل این مساله منجر به اتلاف زمان و هزینه شده است.

این فوق تخصص مراقبتهای ویژه تاکید کرد: از سوی دیگر، درمان نیز با مشکلاتی روبرو شده است. مقاومت آنتی‌بیوتیکی باکتری‌ها منجر به عدم تأثیر داروهای رایج شده و انتخاب آنتی‌بیوتیک مناسب را دشوار کرده است. همچنین داروهای ضدویروسی محدود و کم اثر بوده‌اند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد برای بهبود این وضعیت نیاز است به کارگیری آزمایش‌های تشخیصی بهینه شود و پزشکان در تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها، ملاحظات مقاومت دارویی را مدنظر قرار دهند. همچنین توسعه داروهای ضدویروسی جدید و ترغیب بیماران به واکسیناسیون، گام‌های مؤثری خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه امیدوارم با همکاری و تلاش مشترک بتوانیم این چالش سخت را پشت سر بگذاریم، گفت: ‬ در بیماران حساس و دارای نقص ایمنی، این شرایط تشخیص و درمان حتی سخت‌تر هم خواهد بود. بنابراین بهترین راه برای پیشگیری و بهبود این وضعیت، اقدامات مانند تشویق مردم به رعایت بهداشت فردی مانند شستشوی مرتب دست‌ها، استفاده از ماسک در اماکن عمومی و حفظ فاصله اجتماعی، افزایش در دسترس بودن واکسن‌های رایگان آنفلوآنزا و کرونا برای گروه‌های آسیب‌پذیر، آموزش پزشکان در زمینه تجویز منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها بر اساس الگوهای مقاومت میکروبی منطقه‌ای،

کرونا

تقویت سیستم‌های نظارتی به منظور شناسایی سریع کانون‌های شیوع و اقدام به موقع، تخصیص بودجه کافی برای تحقیق و توسعه داروها و واکسن‌های جدید ضد ویروسی و ضد میکروبی و

افزایش ظرفیت آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی و تجهیز آن‌ها به تکنولوژی‌های نوین است.

شفیق اظهار داشت: با اتخاذ این اقدامات، امیدواریم بتوانیم شیوع امسال را مهار کرده و برای مواجهه با چالش‌های آتی آماده‌تر باشیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به علائم رایج عفونت‌های تنفسی فصلی اخیر اشاره کرد و گفت: سرفه و خلط، گلودرد، آبریزش و گرفتگی بینی، تب و لرز، درد عضلانی و بدن درد، سردرد، احساس خستگی و ضعف شدید، از دست دادن اشتها و حس بویایی است و در موارد شدیدتر ممکن است علائمی مانند تنگی نفس، سیانوز (کبودی لب‌ها و ناخن‌ها)، خلط خونی‌رنگ یا تب بالای ۳۹ درجه ظاهر شود.

وی افزود: اگر علائم بیش از ۵-۷ روز طول بکشد یا وخیم‌تر شود، باید به پزشک مراجعه کرد. همچنین افراد مسن، بیماران خاص و کودکان زیر ۲ سال باید سریع‌تر مورد معاینه قرار گیرند و برای تشخیص دقیق عامل بیماری، ممکن است نیاز به آزمایش خلط یا خون باشد./خبرگردون

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه