واگذاری زمین رایگان برای این افراد | یک شرط ساده برای دریافت زمین رایگان

جزئیات واگذاری زمین رایگان در قانون جوانی جمعیت/ کدام خانوارها می‌توانند زمین رایگان دریافت کنند؟​

واگذاری زمین رایگان برای این افراد | یک شرط ساده برای دریافت زمین رایگان
کدخبر : 21225
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

واگذاری زمین رایگان به فرزند چهارم یکی از مشوق‌هایی است که دولت سیزدهم برای پیشبرد قانون جوانی جمعیت در نظر گرفته، اما متقاضیان طرح واگذاری زمین به فرزند چهارم باید چه شرایطی داشته باشند؟

یکی از مشوق‌های دولت سیزدهم در زمینه پیشبرد طرح جوانی جمعیت از همان ابتدا اختصاص طرح‌هایی در حوزه مسکن بوده است. برخی از این طرح‌ها در اعطای تسهیلات خلاصه می‌شود و برخی دیگر نیز تا اهدای زمین و واحد مسکونی پیش رفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در این بین یکی از طرح‌هایی که سوالات و ابهامات زیادی برای خانوارها ایجاد کرده طرح واگذاری زمین رایگان پس از تولد فرزند چهارم است. آن‌طور که ناظران اقتصادی می‌گویند، تا امروز به ۳۷ هزار خانواده در قالب طرح جوانی جمعیت زمین رایگان اهدا شده است.

بانکی‌پور، کارشناس اقتصادی در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرده است که ارزش هر قطعه زمین اهدایی در قالب این طرح، حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است. به گفته او، این اراضی طبق قانون در خارج از شهرها از‌ جمله شهرهای جدید و شهرک‌ها قرار دارد؛ به‌طور مثال در استان تهران این اراضی در پرند، دماوند و هشتگرد قرار دارد.

تا 50% تخفیف انواع روغن موتور! با ارسال رایگان

تبلیغ

تا 50% تخفیف انواع روغن موتور! با ارسال رایگان

خرید قسطی

yn-ad

شرایط دریافت زمین رایگان برای فرزند چهارم

آن‌طور که اعلام شده است، خانوارهای متقاضی زمین رایگان تا پایان امسال برای ثبت نام و تشکیل پرونده فرصت دارند. اما شرایط ثبت نام در این طرح چیست و در مجموع مشمولان حقیقی آن چه کسانی هستند؟

در ابتدا باید به این مورد اشاره کرد که به‌طور کلی فرزند چهارم خانوارهای متقاضی ثبت‌ نام در طرح تامین مسکن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، باید بعد از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یعنی در تاریخ ۱۴۰۰/۰۸/۲۴ متولد شده باشد؛ از سوی دیگر تمام فرزندان خانوار باید زیر ۲۰ سال سن داشته باشند. همچنین دولت اعلام کرده است که اولویت واگذاری زمین رایگان، با خانوارهای فاقد مالکیت و دارای فرم «ج» سبز است.

فرم ج سبز ثبت نام مسکن، به این معنی است که در صورت استعلام دولت، متقاضی و افراد تحت تکفل او در پنج سال گذشته به نام خود زمین یا ملکی نداشته و همچنین از وام خرید یا ساخت استفاده نکرده‌اند. همچنین این افراد نباید از سال 57 از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی استفاده کرده باشند.

این طرح در اصل برای ساکنان روستاها یا شهرهای کمتر از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت برنامه‌ریزی شده است و اگر متقاضی ساکن شهری بالای پانصد هزار نفر باشد، زمین بسته به اعلام ظرفیت از سوی دولت در شهرک‌های اطراف، شهرهای جدید، شهرهای مجاور یا زادگاه پدر و مادر (مشروط به اینکه بالاتر از ۵۰۰ هزار نفر نباشد) واگذار می‌شود.

گفتنی است نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، بنابر اعلام مرکز آمار ایران، نباید بالای ۲.۵ باشد. همچنین در خانوارهای چندهمسری در صورتی که چهار فرزند از یک پدر و مادر متولد شده باشند زمین به آنها تعلق خواهد گرفت.

مدارک لازم برای دریافت زمین پس از تولد فرزند چهارم

برای دریافت زمین رایگان پس از تولد فرزند چهارم، دارا بودن گواهی اشتغال به تحصیل فرزندان خانوارهای متقاضی، سابقه پرداخت بیمه برای متقاضی یا همسر، گواهی اشتغال به کار از ادارات دولتی برای متقاضی یا همسر، جواز کسب شاغلان صنوف برای متقاضی یا همسر و گواهی پرداخت مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران لازم است.

گفتنی است سامانه ثبت نام زمین پس از تولد فرزند چهارم همان سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir است. برای ورود به این سامانه، متقاضی باید در سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ثبت نام کرده و دارای حساب کاربری باشد، زیرا اکنون تنها از طریق سامانه پنجره ملی می توان به سایت مورد نظر وارد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه