صداقت قابل تحسین علیرضا بیرانوند با هواداران | او صداقت را به جای دروغ انتخاب کرد

علیرضا بیرانوند بدون روتوش و به روشنی با هواداران پرسپولیس صحبت کرد.

صداقت قابل تحسین علیرضا بیرانوند با هواداران | او صداقت را به جای دروغ انتخاب کرد
کدخبر : 20176
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

در فصل تابستان به نظر می‌رسید علیرضا بیرانوند در آستانه انتقال به استقلال و رقم زدن شاید جنجالی‌ترین اتفاق چند دهه اخیر فوتبال ایران قرار گرفته، اما او در نهایت از این تصمیم منصرف شده و در پرسپولیس باقی ماند. شب گذشته علیرضا بیرانوند برای اولین بار در یک مصاحبه طولانی بعد از مدت‌ها حاضر شده و بی‌پرده در مورد بسیاری از مسائل صحبت کرد. بیرانوند قطعا یکی از جذاب‌ترین بازیکنان فعلی فوتبال ایران است و حرف‌های او شنیدن هم دارد.

اما در بخشی از این مصاحبه و همان‌طور که انتظار می.رفت، بحث به شایعات انتقال علیرضا بیرانوند به استقلال در فصل تابستان شنیده شده و او بر خلاف انتظار برای دقایقی واقعیت دلش و احتمالا اغلب بازیکنان شاغل در فوتبال ایران را مستقیم خطاب به هواداران گفت.

علیرضا بیرانوند مدعی شد دلیلی نمی‌بیند بابت مذاکره با باشگاه رقیب و تلاش برای افزایش رقم قرارداد یا تسهیل شرایط دریافت آن از پرسپولیس، از طرفداران تیم فعلی خود طلب بخشش کند و در حقیقت او تصور می‌کند گناهی مرتکب نشده که عذرخواهی کند. او با لحن خودش و به درستی گفت "آدم نکشته که بابتش معذرت خواهی کند و اصلا نیازی به بخشش آنها نیست." همچنین دروازه‌بان باتجربه و پرافتخار پرسپولیس تاکید کرد هواداران این تیم "باید" به تصمیم بازیکنان احترام بگذارند. حالا شاید برای لحظاتی لحن علیرضا بیرانوند کمی دور از عرف و بیش از اندازه تاکیدی بود، اما به هر حال او واقعیتی بی‌روتوش را بی‌تعارف به هواداران فوتبال در ایران اعلام کرد. رواج این فرهنگ باعث می‌شود شاید در سال‌های آینده بازیکنان نیز اینقدر برای دلبری از هواداران مجبور به دروغ گفتن نشوند.

یک بار برای همیشه در مورد این موضوع بدون تعارف صحبت کنیم: بازیکنان فوتبال در ایران اصلا حقوق عجیب و غریبی نسبت به خیلی از مشاغل و مناصب مملکت دریافت نمی‌کنند. آنهایی هم که چنین ارقامی (بالای 10 میلیارد) می‌گیرند خیلی نیستند و شاید به 100 نفر هم نمی‌رسند و تردیدی نداشته باشید 100 نفر اول در هر زمینه‌ای در ایران چنین درآمدی دارند.

بسیاری از بازیگران برای شرکت در همین تاک‌شوهای بعضا کم طرفدار ارقام سرسام‌آوری دریافت می‌کنند و شرایط برای حسابدار و مهندس و ملاک و سیاسیون و... (100 نفر اول) بهتر نباشد، قطعا بدتر نیست. در ضمن فراموش نکنیم فشار روحی روی بازیکنان به مراتب بیشتر از دیگر مشاغل است و به عنوان مثال یک اشتباه در دربی یا یک بازی ملی مهم ممکن است زندگی یک بازیکن را سیاه کند، اما یک بازیگر یا موزیسین کجا در چنین شرایطی گیر می‌افتند؟

یک تکل خطرناک یا یک بی‌احتیاطی ممکن است عمر ورزشی یک بازیکن را تمام کند و دیگر سراغ مرده و زنده او را نمی‌گیرند. همچنین عمر دوران فعالیت یک ورزشکار حداکثر و در بهترین حالت 15 سال است، اما در دیگر مشاغل تقریبا محدودیتی در این رابطه وجود ندارد. اگر نمی‌خواهیم بپذیریم فوتبال "علاقه" ما و "شغل" بازیکنان است، این مشکل دیگر به خودمان مربوط می‌شود. ما برای لطف و محبت به سروش رفیعی یا فرشاد فرجی یا دیگر بازیکنان، آخر هفته‌ها به استادیوم نمی‌رویم، بلکه فوتبال سرگرمی و تقریح موردعلاقه ماست و از این بابت کسی به ما بدهکار نخواهد بود.

یک اشتباه رایج در بین هواداران و صفحات طرفداری در ایران، مقایسه درآمد "بهترین" بازیکنان با مشاغل دیگر مانند معلم و بنا و نقاش است. قطعا "بهترین" معلمان با برگزاری کلاس.های کنکور و انتشار کتاب و کلاس‌های خصوصی و... از همین علیرضا بیرانوند و امثالهم درآمد بیشتر و البته بی‌حاشیه‌تری دارند. پس وقتی قصد دارید احساسات جامعه را برانگیزید، بهترین معلم را با بهترین بازیکنان و یک معلم متوسط را با یک بازیکن لیگ دویی مقایسه کنید.

تبدیل شدن به یک بازیکن درجه یک و ملی و پردرآمد، به مراتب مراتب دشوارتر از تبدیل شدن به الیت‌های بسیاری از مشاغل است. فشار عصبی غیرقابل توصیف، تمرینات دشوار و کشنده، دوری از خانواده، سال‌ها تلاش بی‌وقفه برای رسیدن به نقطه صفر و... از موانع بسیار سخت و جانفرسایی است که مثلا یکی مانند علیرضا بیرانوند برای رسیدن به این نقطه طی کرده است. اینقدر هم فراموش کار نیستیم که از یاد ببریم برخی از همین ستاره‌های محبوب هواداران فراموش‌کار فوتبال در ایران، امروز حتی برای امرار معاش و گذران زندگی نیز دچار مشکل شده‌اند.

اعتماد به نفس علیرضا بیرانوند برای من بسیار قابل ستایش و محترمانه بود. در تابستان نیز نوشتم اگر او این پیشنهاد نجومی استقلال را می‌پذیرفت مرتکب جنایت یا گناه غیرقابل بخششی نشده بود و حق این بازیکنان است برای آینده خود اندوخته‌ای مناسب جمع کنند. حالا نیز که علیرضا بیرانوند در پرسپولیس باقی مانده، به قول خودش هیچ نیازی به عذرخواهی و طلب بخشش از هواداران نیست و او احتمالا شب گذشته حرف تمام بازیکنان فوتبال ایران را در مقابل دوربین زنده تلویزیونی زد./خبر ورزشی

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه