قیمت دلار | قیمت دلار به نرخ امروز 13 مرداد

پیش بینی نرخ دلار در هفته ی آینده | افزایش قیمت دلار امان مردم را برید!

پیش بینی نرخ دلار در هفته ی آینده | افزایش قیمت دلار امان مردم را برید!
کدخبر : 18632
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قیمت دلار طی چند ماه گذشته با نوسان همراه است. قیمت دلار در اقتصاد کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. قیمت دلار در صرافی ملی متفاوت است. قیمت دلار پس از ارز دولتی افزایشی شد. قیمت دلار امروز را در ادامه می خوانیم.

قیمت دلار

طی هفته جاری، قیمت دلار ۱۰۰۰ تومان رشد داشت. در این مدت بازار تهران تنها دو روز، یعنی دوشنبه و سه‌شنبه، فعال بود. دو روز ابتدایی هفته سوگواری محرم بازار را به تعطیلی کشاند و از روز چهارشنبه نیز گرمای هوا بازاریان و اصناف را خانه‌نشین کرد.

پس از رشد ۱۰۰۰ تومانی که به آن اشاره شد، دلار خود را به کف کانال ۵۰ هزار تومان رساند. این در حالی است که ابتدای مرداد ماه این ارز آمریکایی در کانال ۴۸ هزار تومان قرار داشت، اما اکنون در حال تجربه کانال‌های جدید است.

معامله‌گران بازارهای مالی انحلال کانون صرافان و تقاضای اربعین را دلیل این روند صعودی می‌دانند. این در حالی است که روز گذشته رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد که امسال ارز اربعین به صورت دینار عرضه خواهد شد و برای هر متقاضی ۲۰۰ هزار دینار سهمیه در نظر گرفته شده است.

با تخصیص دینار به جای یورو و دلار به زائران مراسم اربعین، به نظر می‌رسد موضوع تقاضای اربعین در هفته بعد فشاری بر بازار ارز وارد نکند.

بر اساس اعلام محمدرضا فرزین، بانک مرکزی تلاش می‌کند به صورت غیرحضوری عرضه ارز اربعین انجام را انجام دهد. سال گذشته حدود 40 درصد ارز اربعین توسط بانک ملی عرضه شد که امسال در کنار بانک ملی، سه بانک دیگر هم ارز عرضه خواهند داشت.

سیاست آمریکا خصمانه نیست

در هفته‌های گذشته موضوع افزایش قدرت‌نمایی آمریکا در منطقه، سیگنال‌های جدیدی را به معامله‌گران مبنی بر بالا گرفتن تنش میان ایران و آمریکا مخابره کرد. این شایعات در حالی قوت گرفت که آمریکا جنگنده‌هاى F16 را راهی منطقه کرد و بعد از آن جنگنده‌هاى F35 به منطقه اعزام شد. اما کارشناسان سیاسی این اقدام آمریکا را به افزایش قدرت‌نمایی این کشور در خلیج فارس تعبیر می‌کنند.

مطالعه بیشتر:پیش‌ بینی قیمت دلار 12 مرداد 1402 / ثبات قیمت ارز، قربانی اشتباه سیاستگذار شد؟

کارشناسان سیاسی معتقدند موضوع اعزام جنگنده‌ها برای کشوری نظیر آمریکا افزایش قدرت است. آنها می‌گویند هیچ کنش تهاجمی در اعزام تسهیلات نظامی وجود ندارد. پیش‌ از این نیز ایالات متحده اقدامات نظامی مشابهی در جهت تلاش برای بازدارندگی انجام داده است. آنها موید این موضوع را عدم اقدام تهدیدآمیز ایران در ماه‌های گذشته می‌دانند و می‌گویند هر دو کشور سیاست حفظ وضع موجود را دنبال می‌کنند و این اقدامات مانوری، رنگ و بوی خصمانه ندارند.

چالش‌های پیش‌ روی بازار ارز مرتفع می‌شود؟

به اعتقاد تحلیلگران سیاسی در حال حاضر زمینه برای حل موردی برخی اختلاف ایران و آمریکا وجود دارد. موضوعاتی نظیر فروش نفت ایران و مسائل مالی آن و آزادی زندانیان سیاسی در شاخص مواردی هستند که  در یکی دو ماه آینده میان دو کشور حل خواهد شد.

علاوه بر سال پیش، طی ماه‌های گذشته نیز موضوعات مذکور از سیگنال‌هایی است که معامله‌گران بازارهای مالی همواره به اخبار مربوط به آن توجه نشان می‌دهند.

به نظر می‌رسد با توجه به عدم تمایل سیاست‌گذار برای رشد شارپی قیمت دلار از یک سو و ریسک کاهش قیمت اسکناس آمریکایی از سوی دیگر، بانک مرکزی تا پیش از ۶ ماهه دوم سال فرصت دارد تا به وضعیت بازار ارز و قیمت دلار وضوح مشخصی ببخشد.

پیش از این معامله‌گران بازار ارز مطابق تجربه سال‌‌های گذشته شروع محرم را آغاز فصل رکود قیمت دلار و بازارهای مالی عنوان می‌کردند، اما تصمیمات سیاست‌گذار و سیگنال‌هایی که به بازار طی هفته‌های اخیر رسید روند قیمت‌ها را صعودی کرد. باید دید برای هفته آینده اثر تصمیمات سیاست‌گذار چه اثری بر بازار ارز و قیمت دلار خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه