همسان سازی حقوق بازنشستگان | اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان

فوری/بازنشستگان بخوانند | خبر مهم از جرای همسان سازی حقوق بازنشستگان

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: معتقدیم منابع متناسب سازی باید خارج از صندوق تأمین شود اما به تعهدات خود در قبال بازنشستگان عمل خواهیم کرد.

فوری/بازنشستگان بخوانند | خبر مهم از جرای همسان سازی حقوق بازنشستگان
کدخبر : 18474
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یک مسئله مهم در بسیاری از کشورها، از جمله ایران، است. این مفهوم به تعادل دادن و هماهنگ کردن حقوق بازنشستگان در سطح مختلف و در طول زمان اشاره دارد. هدف اصلی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، ایجاد عدالت و برابری در پرداخت حقوق آنها است.در ایران، تلاش‌هایی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال‌های اخیر صورت گرفته است. در چارچوب این برنامه، تلاش برای برابر کردن نرخ رشد حقوق بازنشستگان با نرخ تورم و نیز تعیین معیارهای منصفانه و مستحکم برای محاسبه حقوق بازنشستگان مطرح شده است.با این حال، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در عمل می‌تواند با چالش‌ها و محدودیت‌هایی همراه باشد. به طور کلی، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یک فرایند پیچیده است که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، تأمین منابع مالی مناسب و هماهنگی بین مختلف نهادها و سازمان‌ها است. 

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: از زمانی که موضوع همسان‌سازی و متناسب سازی به میان آمده هر تعهدی که به موجب قانون بر دوش ما گذشته است انجام داده ایم. منابع این متناسب سازی رااز سال ۱۳۹۹، در حساب های دولت نگه داشته ایم و معتقدیم منابع متناسب سازی باید خارج از صندوق تأمین شود اما تعهدات خود به بازنشستگان را به که به موجب قانون بر عهده ما گذاشته شده است را انجام می‌دهیم.

ما از سال ۱۳۹۹ متناسب سازی را اجرا کرده ایم و هر سال متناسب با افزایش نرخ دستمزد شورای عالی کار افزایش یافته است، سنوات بعدی نیز افزایش حقوق براساس مصوبه شورای عالی کار اجرا و اعمال شده است.

در حالی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین‌اجتماعی در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مصوب شده که به نظر می‌رسد همسان‌سازی جدیدی در راه خواهد بود.

مریم فکری: حدود ۱۱ سال قبل مجلس قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را تصویب کرد تا حقوق بازنشستگان در بازه‌ای مشخص همسان با حقوق شاغلان شود، اما کم‌توجهی هر ساله یا در حالت خوشبینانه محدودیت منابع دولت، باعث شده است که این موضوع دچار یک عقب‌ماندگی جدی شود.

حال آن‌طور که اخیرا اعلام شده، در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه در مجلس، پیشنهادی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی تصویب شده و قرار است این لایحه در قالب پیشنهاد و مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه به کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم داده و در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

بنا به گفته سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، بازنشستگان باید بتوانند ۹۰ درصد حقوق شاغلین را دریافت و از آن بهره‌مند شوند.

وی عنوان می‌کند: بازنشستگان همواره مطالبه همسان‌سازی حقوق خود را از نمایندگان پیگیری می‌کنند و ما باید در برنامه هفتم توسعه حکم روشن و شفافی را در زمینه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در نظر بگیریم و شرایط به نحوی باشد که بازنشستگان بتوانند ۹۰ درصد حقوق شاغلین را دریافت و از آن بهره‌مند شوند.

در این میان، یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از مخالفت‌ها با همسان‌سازی حقوق بازنشستگان پرده‌برداری می‌کند. وی می‌گوید: برخی افراد در سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه، مانع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شدند.

جبار کوچکی‌نژاد با اشاره به ضرورت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و رسیدگی به معیشت آن‌ها عنوان می‌کند: اگرچه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان جزو قوانین دائمی کشور است، اما دولت‌ها به دلیل نداشتن منابع کافی برای اجرای این قانون از انجام آن سر باز می‌زنند، بنابراین باید در برنامه هفتم راهی برای تامین مالی این مهم پیدا شود، به عنوان مثال باید صندوق‌های بازنشستگی را به یک منبع مالی یا سرمایه‌گذاری مانند درآمدهای نفتی یا صندوق توسعه ملی وصل کنیم، البته تلاش برای پیدا کردن یک روش مالی ادامه دارد.

وی با بیان اینکه برخی افراد در سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه، مانع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شدند، تصریح می‌کند: از آنجا که صندوق‌ها توانایی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را ندارند و با کمک‌های دولت روی پا مانده‌اند، باید هرچه سریع‌تر آن‌ها را تعیین تکلیف کرد؛ چراکه صندوق‌ها در پرداخت حقوق بازنشستگان صرفا نقش ۵ درصدی دارند، لذا باید پرسید؛ دلیل ادامه فعالیت صندوق‌های مذکور چیست؟ آیا صرفا برای پرداخت حقوق‌های کلان به مدیران و هیأت مدیره ادامه فعالیت می‌دهند؟

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه