رئیسی پیش از عزیمت به کنیا: سهم ایران از اقتصاد آفریقا باید افزایش یابد

رئیس جمهور پیش از عزیمت به کنیا با تاکید بر اینکه سهم ایران از اقتصاد آفریقا باید افزایش یابد، گفت: کشورهای آفریقایی برای کار با ایران بسیار آمادگی دارند و علاقه‌مندند.

رئیسی پیش از عزیمت به کنیا: سهم ایران از اقتصاد آفریقا باید افزایش یابد
کدخبر : 18303
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

سید ابراهیم رئیسی بامداد ۲۱ تیر قبل از عزیمت به قاره آفریقا گفت: این سفر به دعوت روسای جمهور کنیا، اوگاندا و زیمباوه انجام می‌شود.

وی افزود: روابط ما با کشورهای قاره آفریقا پس از پیروزی انقلاب روابط بسیار خوبی درحوزه های مختلف بوده است، اما به مرور زمان برخی روابط دچار توقف هایی شده است به ویژه در دهه اخیر.

رئیس جمهور تصریح کرد: با توجه به ثروت عظیم، منابع طبیعی و معدنی که امروز در آفریقا وجود دارد و با توجه به استعدادهای بسیاری که در این قاره شاهد آن هستیم؛ می توان آنها را با ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران تبادل کرد.

رئیسی با اشاره به اهمیت برقرار روابط با کشورهای افریقایی گفت: این کشورها برای کار با جمهوری اسلامی ایران بسیار علاقه مند هستند و برای آن آمادگی دارند. برخی از کسانی که درآفریقا حضور پیدا می کنند نگاه استثماری دارند ولی نگاه ما کرامت انسانی است.

رئیس جمهور تصریح کرد: سهم ما از اقتصاد آفریقا بسیار پایین است، حجم اقتصاد آفریقا ۱۲۰۰ میلیارد دلار است در حالی که سهم ما یک میلیارد و دویست میلیون دلار بیشتر نیست.

رئیسی گفت: در حوزه کشت سرزمینی و کشاورزی در آفریقا برای همکاری زمینه های بسیار خوبی فراهم است. در حوزه صدور نیروهای خدمات فنی و مهندسی که زمینه خوبی است تا صادرات این حوزه را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه امیدوارم در این سفر در حوزه های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی گام برداریم، افزود: ارتباط با کشورهای آفریقایی از حوزه هایی است که در سیاست خارجی فعال خواهیم کرد.

به گزارش فارس، سفر رئیس‌جمهور به منظور تقویت روابط با کشورهای دوست و همسو و در راستای تنوع‌بخشی به مقاصد صادراتی و ایجاد زمینه‌های همکاری سیاسی و تجاری صورت می گیرد.

استقبال رسمی از رئیس جمهور، دیدار دوجانبه روسای جمهور، برگزاری نشست‌های مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، امضای اسناد همکاری و تشریح نتایج رایزنی‌های رسمی در نشست مطبوعاتی مشترک بخش از برنامه‌های رئیسی در سفر به کشورهای کنیا، اوگاندا و زیمباوه است.

رئیس جمهور در این سفرها همچنین در راستای معرفی متقابل ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری ایران و این کشورها، نشست‌هایی را با حضور تجار، فعالان بازرگانی و مقامات اقتصادی ایران و کشورهای میزبان برگزار خواهد کرد.

این نخستین سفر یک رئیس جمهور ایران به قاره آفریقا پس از ۱۱ سال است که با هدف افزایش حضور ایران در اقتصاد حدود ۶۰۰ میلیارد دلاری قاره آفریقا صورت می‌گیرد.

در همین راستا اولین اجلاس همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای غرب آفریقا در ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ در تهران برگزار و شرکت‌کنندگان با رئیس جمهور کشورمان نیز دیدار و گفتگو کردند.

قاره آفریقا با پنجاه و چهار کشور از نظر تعداد کشورها، اولین قاره جهان و از لحاظ وسعت و جمعیت دومین قاره کره خاکی است. برخلاف اغلب کشورهای توسعه‌یافته که با چالش نرخ پایین رشد جمعیت مواجه هستند، نرخ رشد جمعیت در این قاره بالاتر از میانگین جهانی است.

نرخ بالای رشد جمعیت در کنار ظرفیت‌های عظیم و متنوع اقتصادی و تجاری و معادن گسترده باعث شده است که علاوه بر کشورهای غربی که سابقه حضور استعماری در این قاره دارند، کشورهای چین، هند و ترکیه نیز سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در دو دهه گذشته به منظور افزایش مشارکت خود در توسعه اقتصادی این قاره انجام دهند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه