فوری/بازنشستگان صاحب خانه شدند | آغاز ثبت‌ نام بازنشستگان در طرح مسکن

رئیس هیئت‌مدیره کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی هرمزگان، خواستار توجه ویژه به بخش «مسکن» بازنشستگان به‌عنوان یکی از دغدغه‌های مهم این قشر شد.

فوری/بازنشستگان صاحب خانه شدند | آغاز ثبت‌ نام بازنشستگان در طرح مسکن
کدخبر : 18284
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

خبرها حاکی از آن است که آیین‌نامه اجرایی با موضوع پرداخت تسهیلات مسکن برای بازنشستگان جهت اجرا به دستگاه های ذی ربط ابلاغ شده و اکنون پیرو این موضوع اندیشه معاصر گزارشی در این باره تهیه کرده است که در ادامه مطالعه می کنیم.

ارسلان حیدری ضمن تبریک هفته تأمین اجتماعی با اشاره به برخی مطالبات جامعه ۵۷ هزارنفری بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی در استان هرمزگان، میزان تخصیص تسهیلات به بازنشستگان استان را مورد انتقاد قرارداد و گفت: پس از شروع فرایند ثبت‌نام، بیش از پنج هزار نفر برای تسهیلات ناچیز ۲۰ میلیون‌تومانی ثبت‌نام کردند که ما فقط توانستیم به ۲۲۶ نفر تسهیلات پرداخت کنیم.

وی افزود: همچنین سال گذشته و پس از دو سال وقفه به دلیل ایام کرونا، سفرهای زیارتی بازنشستگان ازسرگرفته شد؛ اما به دلیل اینکه در فصول سرد سال بازنشستگان هرمزگان تمایل کمی به مسافرت دارند و از طرفی در فصل تابستان بنا بود با اتوبوس به مقاصد زیارتی اعزام شوند که بنا به کهولت سن و شرایط نامناسب جسمی، امکان استفاده از این سفرها برای آنان فراهم نشد که امیدواریم در فصل تابستان امسال با حمایت نهادهای متولی از جمله تأمین اجتماعی و اداره کل تعاون استان، امکان برقراری مجدد سفرهای زیارتی فراهم شود.

رئیس هیئت‌مدیره کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی هرمزگان، «مسکن» را یکی دیگر از دغدغه‌های مهم این قشر برشمرد و گفت: همگی واقف هستیم که مجموعه دولت به‌تنهایی قادر به حل مشکلات رفاهی بازنشستگان نیست، اما اگر حمایت لازم از سوی نهادهای حاکمیتی و متولی صورت بگیرد، به طور حتم برخی از این موضوعات قابل‌حل و فصل است.

 

حیدری با اشاره به دیدار مثمرثمر با استاندار هرمزگان و رویکرد مثبت وی برای کمک به حل موضوعات مرتبط با بازنشستگان، عنوان کرد: در این جلسه مقرر شد همکاری لازم از سوی اداره کل راه و شهرسازی در خصوص تخصیص زمین برای حل مشکل زمین برای ساخت مسکن بازنشستگان در قالب تعاونی مسکن کانون بازنشستگان استان اقدام کند.

وی از رویکرد حمایتی استاندار هرمزگان، مدیرکل تأمین اجتماعی و مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان در این زمینه قدردانی کرد و افزود: اگر زمین با قیمت مناسب و نرخ مصوب دولتی در اختیار ما قرار بگیرد، عملیات اجرایی این پروژه در آینده نزدیک آغاز می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی هرمزگان، همچنین از ثبت تعاونی مصرف بازنشستگان و مستمری‌بگیران و آغاز فرایند اجرایی آن خبر داد و گفت: دبیرکل خانه کارگر دراین‌خصوص از طریق اتحادیه مربوطه حمایت کاملی از این موضوع داشته است و تا شروع فعالیت فروشگاه و تعاونی مصرف استان، امکان تهیه برخی اقلام غذایی و لوازم‌خانگی با هماهنگی انجام شده با تعدادی از فروشگاه‌ها وجود دارد.

حیدری، از احداث همراه سرای بیمار در بیمارستان خلیج فارس هم خبر داد و اضافه کرد: با پیگیری انجام شده و حمایت مهندس دوستی استاندار هرمزگان، مدیر اجرایی خانه کارگر، معاونت درمان استان، عملیات اجرایی پنج واحد همراه بیمار آغاز شده که در مرحله زیرسازی است.

وی گفت: این همراه سرا برای بازنشسته‌هایی که از مسیرهای دور مانند بشاگرد، جاسک، میناب، پارسیان، بستک و… برای طی مراحل درمان به بندرعباس مراجعه می‌کنند، پیش‌بینی‌شده است.

رئیس هیئت‌مدیره کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی هرمزگان، برپایی اتاق تکریم بازنشستگان در بیمارستان تأمین اجتماعی به‌منظور پیگیری امور مربوط به بازنشستگان و مستمری‌بگیران در محل بیمارستان خلیج‌فارس را یکی دیگر از اقدامات کانون بازنشستگان استان برشمرد و عنوان کرد: هم اکنون به دلیل نبود اعتبار کافی برای به‌کارگیری نیروی انسانی، مدتی است این اتاق امکان ارائه خدمات به بازنشستگان را ندارد که از خیران محترم استان تقاضا داریم دراین‌خصوص همکاری لازم را داشته باشند.

حیدری همچنین از رایزنی برای راه‌اندازی دانشگاه علمی کاربردی ویژه کارگران و فرزندان بازنشستگان تأمین اجتماعی خبر داد و گفت: فرایند مربوط به این موضوع با حمایت و پشتیبانی دبیرکل خانه کارگر در حال انجام است.

وی اضافه کرد: به دنبال تأسیس درمانگاه ویژه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی و مکانی برای گردهمایی بازنشستگان هستیم که تحقق آن منوط به حمایت از سوی معاون عمرانی استاندار هرمزگان و دستگاه‌های زیرمجموعه و مرتبط با این نهاد حاکمیتی به‌منظور حل مشکل مربوط به تخصیص زمین است.

رئیس هیئت‌مدیره کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی هرمزگان همچنین از تمامی بازنشستگان استان درخواست کرد، به دلیل اینکه بسیاری از بازنشستگان در زمان اشتغال دارای تخصص در حرفه‌های مختلف بودند، می‌توانند برای جامعه بازنشستگی مثمرثمر باشند که کانون استان از همه پیشنهادها و طرح‌هایی که قابلیت عملیاتی‌شدن داشته باشد، حمایت خواهد کرد.

معاون اول رئیس جمهوری آیین‌نامه اجرایی موضوع پرداخت تسهیلات مسکن به بازنشستگان را برای اجرا به دستگاهی ذی ربط ابلاغ کرد

هیئت وزیران در جلسه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور، آیین‌نامه اجرایی بند (ز) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، موضوع پرداخت تسهیلات مسکن به بازنشستگان را تصویب کرد.

بر این اساس، به منظور تسهیل در تأمین مسکن بازنشستگان صندوق‌های کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی از محل منابع حاصل از بازپرداخت اقساط مسکن مهر ۴۰ هزار فقره تسهیلات خرید یا ساخت مسکن با رعایت الگوی مصرف مسکن پرداخت می شود.

سقف فردی تسهیلات پرداختی در کلان‌شهرها ۵۰۰ میلیون ریال و سایر شهرها و روستاها ۴۰۰ میلیون ریال تعیین می‌شود. نرخ تسهیلات مذکور در شهر تهران ۹ درصد، مراکز استان‌ها هفت درصد و سایر مناطق شهری و روستایی چهار درصد تعیین می‌شود.

بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی برای دریافت تسهیلات مذکور باید طی (۱۰) سال گذشته خود و همسرشان فاقد واحد مسکونی بوده و از تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده ننموده باشند. سپری شدن حداقل پنج سال از تاریخ بازنشستگی و دریافت مستمری کمتر از سی میلیون  ریال در ماه، از دیگر شرایط اخذ این تسهیلات است.

افراد با سابقه بازنشستگی بالاتر در اولویت پرداخت تسهیلات قرار دارند. ضمنا تسهیلات مزبور صرفاً برای واحدهای کمتر از (۱۵) سال ساخت قابل پرداخت بوده و مدت بازپرداخت اقساط آن (۱۰) سال تعیین می‌شود.

هم چنین، صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی موظفند بازپرداخت اقساط تسهیلات پرداختی به بازنشستگان معرفی شده را تا تسویه کامل تضمین نمایند و ظرف یک ماه بعد از ارسال اطلاعات اعلامی بانک مسکن نسبت به کسر اقساط ماهانه تسهیلات یادشده از مستمریِ دریافت‌کنندگان تسهیلات، اقدام و حداکثر تا ده روز از تاریخ پرداخت مستمری‌های ایشان به حساب بانک مسکن کارسازی نمایند.

سند همکاری صندوق بازنشستگی کشوری با سازمان ملی زمین و مسکن برای تامین مسکن بازنشستگان کشوری

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری  در راستای اجرای اصول ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور محترم درخصوص تامین مسکن مناسب بازنشستگان، سند تفاهمی را با سازمان ملی زمین و مسکن به امضا رساند.

این تفاهم نامه با موضوع همکاری در ساخت مسکن مناسب با استفاده از کلیه ظرفیت ها و امکانات صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان ملی زمین و مسکن برای تامین مسکن بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری براساس نیازمندی های احصا شده در ۴ماده تدوین، امضا و میان مدیران این دو سازمان تبادل شد.

همکاری دوجانبه برای تامین منابع مالی لازم و اولویت استفاده از فناوری های نوین در احداث واحدهای موضوعه، مطابق با برنامه های دولت، از جمله موارد مهم مطرح در این تفاهم نامه است.

موضوع تامین مسکن بازنشستگان فاقد مسکن، از جمله موضوعات مهم مطرح شده در نشست های مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با روسای کانون های بازنشستگان در تهران و سایر استان های کشور بود که با امضای این تفاهم نامه مشترک، بستر اجرایی شدن آن درعمل فراهم خواهد شد.

با توجه به اطلاعیه شماره یک شورای پروژه های مسکن کارکنان صنعت نفت در خصوص ثبت نام شاغلان، بازنشستگان و بازماندگان (تک‌بازمانده) عضو طرح پس انداز مسکن کارکنان در سامانه HTTPS://SAMAN.MRUD.IR به اطلاع می‌رساند: ثبت نام همکاران ارجمند بازنشسته و بازمانده عضو طرح در سامانه مذکور برای بهره‌مندی از تسهیلات ساخت پروژه‌های مسکونی در آینده، ضروری است.

بر اساس تفاهم نامه تنظیمی میان وزارت‌خانه‌های نفت و راه و شهرسازی مقرر شده است وزارت راه و شهرسازی برای افرادی که در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نام و غیر واجد شرایط شناخته می‌شوند (به اصطلاح فرم “ج” آنان سبز نیست)، اقدام به واگذاری زمین به قیمت کارشناسی به صورت نقد و اقساط نماید.

بازنشستگان ارجمند در صورت نیاز می‌توانند برای دریافت اطلاعات تکمیلی درباره طرح و اقدامات مورد نظر، با مسئولان و کارشناسان مربوطه در نمایندگی‌های صندوق‌ها تماس حاصل فرمایند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه