بازنشستگان تامین اجتماعی | بیمه بازنشستگان تامین اجتماعی

افزایش 50 درصدی حقوق بازنشستگان با ابلاغیه جدید | خبر خوش برای بازنشستگان تامین اجتماعی

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده و کمیسیون اجتماعی مجلس پیشنهاد آن را پذیرفته است.

افزایش 50 درصدی حقوق بازنشستگان با ابلاغیه جدید | خبر خوش برای بازنشستگان تامین اجتماعی
کدخبر : 18172
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 شرایط بازنشستگان تامین اجتماعی، وابسته به میزان سخت بودن شغل و همینطور وابسته به جنسیت است. حداکثر سابقه برای پذیرش و محاسبه در تعیین مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی ۳۵ سال است. عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی مطابق قانون، تابع مقررات مربوط به عیدی و پاداش کارمندان دولت می‌باشد. بازنشستگان تامین اجتماعی برای دریافت بیمه تکمیلی در سال ۱۴۰۰ تا آخر بهمن‌ماه فرصت ثبت نام داشتند. حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در خرداد سال ۱۴۰۱ افزایش ۵۷ درصدی پیدا کرد. بازنشستگان کمتر از ۳۰ سال سابقه، باتوجه به سنوات، کمتر از این مبلغ دریافت می کردند.

حدود 11 سال پیش مجلس شورای اسلامی قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را تصویب کرد تا حقوق بازنشستگان در بازه‌ای مشخص همسان با حقوق شاغلان شود، اما سال‌ها از تصویب این قانون توسط مجلس می‌گذشت و خبری از اجرای این قانون نبود و قرار بود منابع لازم برای اجرای این قانون توسط دولت تأمین شود، اما کم‌ توجهی هر ساله به این امر در لایحه بودجه یا در حالت خوشبینانه محدودیت منابع دولت، باعث شده است که این موضوع دچار یک عقب‌‌ماندگی جدی شود.

اوایل سال 1399 بود که سازمان برنامه و بودجه، ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری اختصاص داد و این وسط سر بازنشستگان تأمین اجتماعی بی‌کلاه ماند و صدایشان بلند شد، به طوری که انجمن‌های صنفی بازنشستگی کارگری نسبت به این  موضوع اعتراض و تأکید کردند که پیگیر حقوق‌شان هستند حال پس از اعتراض جدی بازنشستگان روز گذشته در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه پیشنهادی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی تصویب شد و قرار است این لایحه در قالب پیشنهاد و مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه به کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم داده شود و در مورد آن تصمیم گیری شود که این امر خبر خوبی برای بازنشستگان خواهد بود. 

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: کمیسیون برنامه و بودجه در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه پیشنهادی مبنی بر همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی تصویب کرد. 

علیرضا شهبازی اظهار کرد: کمیسیون برنامه و بودجه در زمان بررسی پیشنهادات لایحه برنامه هفتم تصویب کرد که همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز در لایحه درج شود.  وی توضیح داد: این موضوع در قالب پیشنهاد و مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه به کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم داده شده است و در نهایت این موضوع باید در کمیسیون تلفیق تصمیم‌گیری و نهایی شود. 

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: در زمینه پیشبرد موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان پیشنهادهای را در برنامه هفتم توسعه مطرح خواهیم کرد. 

محمدرضا دشتی اردکانی با اشاره به موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه بیان کرد: مجلس نگاه ویژه‌ای به امور بازنشستگان دارد. 

وی با بیان اینکه متاسفانه بازنشستگان در برخی امور معیشتی شرمنده خانواده خود هستند، بیان کرد: این وضعیت نباید در جامعه ما اتفاق بیفتد؛ این بازنشستگان زمانی از بهترین نیروهای انسانی کشور بوده‌اند و باید به آنها به درستی رسیدگی شود. این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما باید بازنشستگان را به عنوان بزرگان جامعه قلمداد کنیم، تاکید کرد: باید بازنشستگان مورد تکریم قرار گیرند. وی اظهار کرد: دولت و مجلس حتما باید مباحث بودجه‌ای موضوع همسان سازی بازنشستگان را در نظر بگیرند؛ همچنین بنده این موضوع را به عنوان عضوی از کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه پیگیری خواهم کرد. 

بازنشستگان تامین اجتماعی

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید نقطه نظرات بازنشستگان در زمینه همسان سازی حقوق بازنشستگان مدنظر قرار گیرد، بیان کرد: طبق آسیب شناسی و بازدیدهای میدانی که داشتیم ان شاءا... بتوانیم مشکل همسان سازی حقوق بازنشستگان را در برنامه هفتم توسعه برطرف کنیم. عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه تاکید کرد: حتما ما در زمینه پیشبرد موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان پیشنهادهای را در برنامه هفتم توسعه مطرح خواهیم کرد. 

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده و کمیسیون اجتماعی مجلس پیشنهاد آن را پذیرفته است. 

ترکی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری زمان متناسب و همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری را اعلام کرد و گفت: موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده و کمسیون اجتماعی مجلس پیشنهاد آن را پذیرفته است. 

او با بیان اینکه اجرای برخی خدمات رفاهی به بازنشستگان کشوری تصویب شده است، گفت: استفاده از مراکز گردشگری در کشور و استفاده از خانه‌های معلم در استان‌ها با توافق وزارت آموزش و پرورش امکان پذیر شده است، همچنین رئیس کمیسیون اجتماعی و رئیس فراکسیون بازنشستگان مجلس در شیراز از برطرف شدن مشکل بیمه تکمیلی بازنشستگان خبر داد. 

وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است: دریافتی بازنشستگان بسیار کمتر از کارمندان فعلی است، به عنوان مثال در حال حاضر معلمان خواستار افزایش حقوق خود هستند در صورتی که بازنشستگان آموزش و پرورش نیز با مشکلات بیشتری نسبت به معلمان امروزی دست و پنجه نرم می‌کنند، بنابراین در صورتی که قرار باشد حقوق معلمان اضافه شود، حقوق بازنشستگان فرهنگی نیز باید بالا برود. 

این استاد دانشگاه اظهار داشت: در این راستا باید ضریب حقوق بازنشستگان بیشتر از کارمندان به عنوان مثال 5/1 باشد یعنی اگر حقوق کارمند ۱۰ میلیون تومان است باید حقوق بازنشسته حدود ۱۵ میلیون تومان باشد، زیرا خرج بازنشسته بیشتر است، هزینه‌های سلامت و درمان، تفریح و سفر وخرج‌های روزمره آنها سبب می‌شود که هزینه هایشان بالا رود، این درحالی است که بازنشستگان تنها حقوق می‌گیرند اما کارمندان علاوه بر حقوق، پاداش، اضافه‌کار، مزایا، حق عائله و دیگر دریافتی‌ها را دارند، بنابراین در این رابطه باید این اقدامات صورت گیرد تا شاهد همسان سازی حقوق بازنشستگان باشیم. 

حمید حاجی‌اسماعیلی کارشناس مسائل اقتصادی دراین خصوص بیان کرد: بازنشستگان در حال حاضر با مشکلات معیشتی  با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازار روبه‌رو هستند از سویی بنا بود دولت با همسان‌سازی مستمری‌ها و حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری به وضع اقتصادی آن‌ها رسیدگی کند، اما متاسفانه این اتفاق در عمل رخ نداد. 

وی افزود: در سال گذشته یک مرحله از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان انجام شد، اما این مسأله برای کسانی که در سطح پایین درآمدی هستند، تاثیر چندانی نداشت، به طوری‌که اکنون بسیاری از مستمری‌بگیران تامین اجتماعی چهار و زیر چهار میلیون تومان دریافتی دارند که این موضوع به هیچ عنوان نمی‌تواند، مشکلی از بازنشستگان حل کند. افرادی که دریافتی بالایی داشتند، این طرح برای آنها تاثیر زیادی داشت و حقوق آن‌ها با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شد. 

حاجی‌اسماعیلی اظهار داشت: در مقابل طرح همسان‌سازی نتوانست، انتظارات بازنشستگان را برآورده سازد، در حال حاضر این قشر از جامعه با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و با توجه به سن آنها هزینه‌های سلامتی زیادی متوجه آنهاست، ولی به دلیل افزایش تورم افسار گسیخته‌ای که در جامعه وجود دارد، خیل عظیمی از بازنشستگان و مستمری بگیران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. 

 

 

این عضو اسبق شورای عالی کار با اشاره به توقعات قشر بازنشسته، بیان داشت: با توجه به اینکه این عزیزان ۳۰ سال کار می‌کند، در مقابل نیز توقع دارند، در ایام بازنشستگی دولت به وضعیت آنها رسیدگی کند، اما متاسفانه با اجرای طرح همسان‌سازی و با افزایش میزان مستمری، جبران تورم برای بازنشستگان نشده و سفره آنها هر سال کوچک‌تر از گذشته شده و بسیاری از آنها در تامین کالا‌های اساسی و مایجتاج ضروری خود با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند. 

 

وی با اشاره به وضعیت وخیم صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری، اضافه کرد: در حال حاضر دولت در بودجه سالیانه مبلغ هنگفتی را برای حمایت از صندوق‌های بازنشستگی در نظر می‌گیرد، به طوریکه اگر حمایت دولت نباشد، با توجه به وضعیت وخیم آنها این صندوق با خطر ورشکستگی روبه‌رو هستند. 

 

حاجی‌اسماعیلی ادامه داد: در مورد صندوق تامین اجتماعی نیز مشکلات به طریق دیگری وجود دارد و در حالی که بر اساس اساسنامه، صندوق تامین اجتماعی متعلق به کارگران است و دولت نباید در امور این صندوق دخالت کنیم شاهد هستیم دولت‌های مختلف با انتخاب مدیران و سیاست‌گذاری‌هایی که انجام می‌دهند عملا هزینه زیادی را بر دوش کارگران می‌گذارند این در حالی است که صندوق تامین اجتماعی از بودجه عمومی کشور بهره نمی‌برد اما متاسفانه با اقداماتی که در این زمینه انجام می‌شود، حقوق کارگران نادیده گرفته می‌شود. 

 

وی با بیان اینکه دولت باید صندوق تامین اجتماعی را به تشکل‌های صنفی کارگری واگذار کند خاطرنشان کرد: در این راستا کارگران خود باید بتوانند مدیریت صندوق بیمه اجتماعی را بر عهده بگیرند، زیرا کارگران منابع مالی این صندوق را تامین می‌کنند و طبیعتا نیز باید منافع کارگران در صندوق تامین اجتماعی حرف اول و آخر را بزند، اما متاسفانه چنین چیزی در عمل رخ نمی‌دهد. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • ناشناس
    0

    خبر جالب بود

  • علی پناه زارع مقدم
    0

    سلام حقوق تیرماه بنده ۵۰۰تومان ازش کم شد چرا

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه