اخبار کرونایی/ جهش ویروس کرونا/ سویه لامبدای کرونا؛

شیوع خطرناک و نگران‌کننده سویه لامبدای کرونا در ایران!

رییس مرکز مدیریت بیماری‌‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: سویه لامبدای کرونا به سمت‌و‌سوی نگران‌کننده‌ای پیش می‌رود. متاسفانه در چند کشور همسایه ما، رد این سویه پیدا شده است.

شیوع خطرناک و نگران‌کننده سویه لامبدای کرونا در ایران!
کدخبر : 1790
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 سویه لامبدای کرونا با نام علمی «سی.۳۷»، نخستین‌ بار در پرو شناسایی شد. نمونه‌هایی از سویه لامبدای کرونا در تاریخ دسامبر ۲۰۲۰ میلادی پیدا شد. از آن زمان سویه لامبدای کرونا، به گونه غالب در این کشور آمریکای جنوبی تبدیل شده است. دانشمندان و کارشناسان، سویه لامبدای کرونا را تهدیدی جدید برای دستاوردهای سال گذشته در مقابله با این ویروس می‌دانند. پژوهش جدیدی می‌گوید سویه لامبدای کرونا از هر دو گونه آلفا (انگلیسی) و گاما (برزیلی) مسری‌تر است.

سویه لامبدای کرونا

سویه لامبدای کرونا چیست؟

ویروس‌ها تمام مدت جهش و سویه‌های مختلفی از خود تولید می‌کنند. این سویه که قبلا با نام C.۳۷ شناخته می‌شد، اولین بار در دسامبر سال ۲۰۲۰ در پرو شناسایی شد. بر اساس اظهارات سازمان بهداشت جهانی، لامبدا موجب ۸۲ درصد ابتلا در ماه مه و ژوئن در پرو بوده که بالاترین نرخ مرگ‌ومیر جهان را نیز رقم زده است. لامبدا، الگوی منحصربه‌فرد از هفت جهش در پروتئین سنبله دارد که ویروس از آن برای آلوده کردن سلول‌های انسانی استفاده می‌کند. البته جهشی به نام L۴۵۲Q برای محققان جالب بوده زیرا شبیه جهش L۴۵۲R است و به نظر می‌رسد در ایجاد عفونت زیاد نوع دلتا نقش دارد.

علایم سویه لامبدای کرونا

بر اساس موارد رسمی منتشرشده توسط سازمان بهداشت جهانی، بیماران مبتلا به کووید-۱۹ به‌طور معمول یکی از علائم اصلی تب، سرفه خشک و خستگی را گزارش کردند البته علائم کمتر شایع شامل درد، گلودرد، اسهال، ورم ملتحمه، سردرد، از دست دادن حس بویایی و چشایی، بثورات پوستی یا تغییر رنگ انگشتان دست و پاست.

سویه لامبدای کرونا

هشدار درباره شیوع نگران‌کننده سویه لامبدای کرونا در ایران

رییس مرکز مدیریت بیماری‌‌های واگیر وزارت بهداشت در ادامه در خصوص اثربخشی واکسن ها، گفت: واکسیناسیون رکن اساسی کنترل این همه گیری است، اما تمام ابعاد را در بر نمی گیرد، چنانچه فقط بر واکسن تمرکز کنیم به بیراهه خواهیم کرد. رعایت پروتکل های بهداشتی نباید فراموش شود. یا وقتی مسئولین ذی ربط سیاستی را اعلام می کنند، مردم و سایر مسئولین باید رعایت کنند. کادر درمانی کشور خسته هستند، چراکه دو سال مداوم به صورت شبانه روزی کار می کنند، تلاش ما این است که وضعیت را به ساحل آرامش برسانیم که بدون همکاری مردم و سایر ارگان ها امکان پذیر نیست.

دکتر محمدمهدی گویا تصریح کرد: اینکه از یک پیک عبور می کنیم و تصور می کنیم همه خطرات رفع شده، تفکر گمراه کننده و اشتباهی است. اگر ما از قله پنجم عبور کنیم به این معنی نیست که از کنترل همه گیری عبور کرده ایم.

وی در خصوص سویه های جدید کرونا گفت: کووید 19 ویروسی است که مدام درحال تغییر است، برخی سویه ها قدرت کمتر و برخی قدرت سرایت بیشتری دارند مانند دلتا که نگرانی بسیاری ایجاد کرد و قدرت سرایتش 9 برابر ویروس ووهان و قدرت مرگ آوری آن نیز 4 برابر نوع اولیه ویروس است.

وی عنوان کرد: نباید خوش خیال باشیم زیرا ممکن است سویه هایی به وجود بیایند که به واکسن و داروها پاسخ نمی دهند که در آن صورت قدرت سرایت بالایی نیز خواهد داشت.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، گویا یادآور شد: سویه لامبدا جزو سویه هایی است که مراقب آن هستیم، اما به سمت و سوی نگران کننده ای پیش می رود. متاسفانه در چند کشور همسایه ما، رد این سویه پیدا شده است، اما در کشور ما براساس سیستمی که طراحی کردیم و مطابق آن تمام موارد مشکوک ویروس بررسی دقیق ژنومی می‌شوند، هنوز این سویه دیده نشده است.

آیا این خبر مفید بود؟

پرسش و پاسخ

  • آیا سویه لامیدا ویروس کرونا خطرناک است؟ بله.
    آیا سویه لامبدا ویروس کرونا کشنده است؟ بله.
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه