افزایش حقوق | حقوق کارمندان | حقوق بازنشستگان | حقوق کارگران

فوری/دستور رئیسی برای افزایش دوباره حقوق | افزایش 40 درصدی حقوق این مشاغل از این ماه

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از افزایش ۴۰ درصدی تعرفه‌های حق پرستاری و کمک هزینه ارائه خدمات توانبخشی در مراکز غیردولتی تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

فوری/دستور رئیسی برای افزایش دوباره حقوق | افزایش 40 درصدی حقوق این مشاغل از این ماه
کدخبر : 17607
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 در حالی‌که پیشنهاد دولت، در لایحه بودجه، افزایش ۲۰درصدی افزایش حقوق کارمندان در سال۱۴۰۲ بوده، کمیسیون اجتماعی مجلس طرح افزایش این رقم به ۳۰درصد را به تصویب رسانده است؛ اما همچنان این مقدار افزایش حقوق از تورم انتظاری سال آینده کمتر بوده و قادر به جبران هزینه‌های تحمیل شده به معیشت خانوارهای حقوق‌بگیر نخواهد بود، رشد مستمر نرخ تورم در اقتصاد، افزایش سالانه دستمزد و افزایش حقوق در ایران را ناگزیر کرده و به همین واسطه، هر سال قوانینی برای جبران هزینه تحمیلی تورم به خانوارها از طریق تعیین میزان افزایش حقوق و مزد در سال جدید به تصویب می‌رسد. این مهم برای کارگران در شورای‌عالی کار انجام می‌شود و برای کارمندان، در لایحه بودجه سالانه دولت پیشنهاد می‌شود و در مجلس به تصویب می‌رسد.

فاطمه عباسی با اعلام این خبر گفت: پیرو ابلاغ بودجه سال ۱۴۰۲ کشور به وزارتخانه ها و سازمان های دولتی، این معاونت براساس تبصره یک ماده ۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت با تشکیل جلسه ای با حضور نمایندگان انجمن عالی مراکز غیردولتی، نماینده سازمان برنامه و بودجه، نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نمایندگان دفاتر تخصصی سازمان بهزیستی اقدام به تعیین میزان کمک هزینه یارانه مراکز غیردولتی اعم از مراکز مراقبتی، مراکز روزانه، خانه های حمایتی، حق پرستاری، ویزیت و مراقبت در منزل و حق پرستاری با سقف افزایش ۴۰ درصد از تاریخ اول فروردین سال جاری با توافق تمام اعضاء کرد.

وی افزود: با توجه به دستور مؤکد معاون اول رئیس جمهور در جلسه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در تاریخ فروردین ماه سال جاری مبنی بر تسریع در اجرای حکم تبصره ۱ ماده ۷ قانون حمایت از حقوق معلولان(مصوب ۱۳۹۶) تا پایان اردیبهشت ماه، پیش نویس تصویب نامه با قید دو فوریت در تاریخ اول خرداد ماه امسال توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سیر مراحل قانونی تصویب قرار گرفت و در جلسه ۱۰ خرداد ماه سال جاری هیئت وزیران تصویب شد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: بر اساس این تصویب نامه افراد دارای آسیب نخاعی و افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید از حمایت حق پرستاری به مبلغ دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بهره مند می شوند.

عباسی افزود: به ازای هر توانخواه نیازمند مقیم در مراکز شبانه روزی توانبخشی، بر اساس درجه ارزشیابی مرکز، ماهانه معادل سه میلیون ۷۸۰ هزار تا چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای گروه هدف دارای خانواده، چهار میلیون و ۶۲۰ هزار تومان تا پنج میلیون و ۴۰ هزار تومان برای افراد مجهول الهویه و فاقد سرپرست از سوی سازمان بهزیستی به عنوان کمک هزینه پرداخت می شود.

وی همچنین در خصوص مراکز روزانه گفت: هر توانخواه نیازمند در مرکز روزانه آموزشی توانبخشی معادل دو میلیون و ۲۷۰ هزار تا دو میلیون و ۵۶۰ هزار تومان و فرد دارای اختلال طیف اتیسم در مراکز روزانه از کمک هزینه سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بهره مند خواهند شد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: برای افراد بهره مند از خدمات تخصصی توانبخشی در منزل، کمک هزینه به مبلغ یک میلیون ۲۲ هزار تومان و برای افراد برخوردار از خدمات مراقبت در منزل، کمک هزینه به مبلغ دو میلیون ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی کشور، عباسی گفت: با اهتمام دولت مردمی در سال ۱۴۰۲ برای اولین بار شاهد تصویب کمک هزینه و پرداخت براساس مصوبه جدید در ماه سوم سال خواهیم بود.

افزایش حقوق

۲۲خرداد ماه  نمایندگان کارگران عضو شورای‌عالی کار در نامه‌ای به سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس شورای‌عالی کار، خواستار برگزاری مجدد جلسه شورای‌عالی کار برای ترمیم دستمزد ۱۴۰۲کارگران شدند.

وزارت کار پس از انتشار این نامه توضیحاتی به شرح زیرارائه کرد.

۱- برخلاف آنچه که در نامه مذکور عنوان گردیده، تعیین حداقل مزد سال ۱۴۰۲بر اساس اصل سه‌جانبه‌گرایی با بهره‌مندی از نظرات شرکای اجتماعی و حضور ۵نفر نماینده از کارگران سه تشکل عالی کارگری کشور و در چهارچوب موازین و مقررات قانونی انجام گرفته است. تصمیم نهایی نیز بر مبنای پیشنهاد احدی از نمایندگان کارگران در شورای عالی کار طرح و با اجماع تمامی اعضای مصوب گردیده است.

۲- بررسی‌ وضعیت اقتصادی نشان‌دهنده آن است که با حذف شوک‌های تورم‌زا در سال ۱۴۰۱و رویکردهای جدی دولت در رفع ناترازی‌های موجود در بخش‌های مختلف اقتصادی با هدف کنترل رشد نقدینگی از طریق برنامه اصلاح ساختار بودجه، اصلاح نظام بانکی و پرهیز از قیمت‌گذاری دستوری و هم‌چنین پرداخت مطالبات به جامانده صندوق‌های بازنشستگی از دولت‌ قبل، روند کاهش تورم آغاز شده و ادامه‌دار خواهد بود که نشانه‌های آن در کاهش قابل توجه تورم ماهانه اردیبهشت سال ۱۴۰۲و کاهش سلطه دلار بر اقتصاد کشور نمایان شده است. گفتنی‌است عدد تورم اشاره شده در نامه مذکور غیرواقعی وخلاف آمارهای رسمی است که صرفا" در برخی رسانه‌ها و با هدف شرطی کردن اقتصاد و ایجاد یک تورم القائی منتشر شده است و طراحان آن به دنبال کوچک شدن سفره کارگران می‌باشند.

۳- دولت به منظور رفع قسمتی از دغدغه اقشار کم‌درآمد، بطور موازی از طریق طرح‌های دیگری همچون کالابرگ الکترونیکی تلاش خواهد کرد تا بخشی از مشکلات اقتصادی این قشر شریف را کاهش دهد.

۴- با عنایت به مباحث مطروحه در جلسات شورای عالی کار و در پاسخ به درخواست احدی از نمایندگان کارگران موافقت شد در صورت افزایش حقوق کارمندان دولت و به منظور حفظ تناسب پرداختی به کارمندان دولت با کارگران مشمول قانون کار، شورای عالی کار موضوع را بررسی نموده و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه نسبت به بررسی حداقل مزد و دریافتی کارگران مشمول قانون کار اقدام نماید. در نتیجه هیچگونه خلف وعده‌ای از تصمیمات مندرج در جلسه مزبور صورت نگرفته است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • ناشناس
    0

    حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح برابرباتورم کنید

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه