یارانه نقدی | واریز یارانه نقدی | افزایش یارانه نقدی

واریز یارانه نقدی 2 میلیونی برای این دهک ها | حساب این سرپرستان خانوار پرپول شد

یکصد و چهل و هشتمین مرحله یارانه معیشتی در حالی امروز به حساب یارانه بگیران واریز می شود که دریافت یارانه با افزایش ۲۰ درصدی به شرط خرید کالاهای اساسی از طریق کالابرگ امکان پذیرخواهد بود.

واریز یارانه نقدی 2 میلیونی برای این دهک ها | حساب این سرپرستان خانوار پرپول شد
کدخبر : 17497
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 یارانه نقدی اعطای کمک مالی دولت به قشر خاصی از مردم است که بیستم هر ماه واریز می شود. پرداخت یارانه نقدی جهت افزایش رفاه عمومی در دولت دهم کلید خورد. میزان یارانه‌ نقدی 400 هزار تومان است. پس از روی کار آمدن دولت رئیسی در رابطه با یارانه نقدی حرف و حدیث های زیادی بوده است، زیرا رئییسی وعده افزایش یارانه را داده است. در ادامه به آخرین خبر از واریز یارانه نقدی می پردازیم.

 طرح دولت با افزایش ۲۰ درصدی به رقم یارانه ها برای تشویق یارانه بگیران به خرید کالاهای اساسی با استفاده از کالابرگ الکترونیکی در حالی عملیاتی می شود که چنین امتیازی فقط شامل حال سه دهک پایین درآمدی جامعه بوده و این افراد نیز به شرط آنکه ۷۰ درصد از یارانه های خود را به خرید کالاهای اساسی اختصاص دهند خواهد شد. بنابراین اجرای چنین طرحی ابتدا فقط شامل یارانه بگیرانی که تحت پوشش نهادهای حمایتی چون کمیته امداد و بهزیستی هستند می شود و طبق اظهارات مسئولان سایر افرادی که جزو دهک های یک تا سه هستند نیز در مراحل بعدی مشمول چنین طرحی خواهند شد.

طبق اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه ها میزان افزایش یارانه معیشتی ۲۰ درصد اعلام شده است اما این افزایش رقم یارانه همانطور که گفته شد شامل همه یارانه‌بگیران نمی شود زیرا یارانه جدید درصورت اختصاص آن به خرید کالاهای اساسی توسط افرادی که رقم یارانه ماهانه آنها ۴۰۰ هزار تومان است در مرحله نخست اجرای طرح به این گروه تعلق می گیرد. به طوری که فعلا مددجویان کمیته امداد و بهزیستی امروز باید منتظر یارانه ۴۸۰ هزارتومانی باشند.

افرادی که جزو دهک‌های درآمدی چهارم تا نهم هستند، مبلغ یارانه نقدی خرداد آنها همان ۳۰۰ هزار تومان است و نباید انتظار افزایش آن را در این مرحله داشته باشند و فقط یارانه بگیرانی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند در مرحله نخست، ۲۰ درصد به رقم یارانه آنها افزوده می شود

علاوه بر این سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم نیز مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر دریافت می‌کنند اما در این مرحله نمی توانند از آن استفاده کنند. از طرفی افرادی هم که جزو دهک‌های درآمدی چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ یارانه نقدی خرداد آنها همان ۳۰۰ هزار تومان به‌ ازای هر نفر است و نباید انتظار افزایش آن را در این مرحله داشته باشند. با این وجود یارانه بگیرانی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند برای اینکه از مزایای افزایش ۲۰ درصدی رقم یارانه جدید خرداد ماه بهره مند شوند بایستی به نشانی اینترنتی https://shoma.sfara.ir/ مراجعه و اطلاعات درخواستی مربوط به سرپرست خانوار را تکمیل کنند تا همزمان با اجرای طرح‌های تشویقی، رقم یارانه‌ جدید از طریق شارژ مازاد کالا برگ برای آنها افزایش یابد.

یارانه نقدی

مزایای چنین طرحی آن است که متقاضیان افزایش یارانه از طریق کالا برگ می‌توانند با رقم یارانه خود یک ماه زودتر اقدام به خرید کالاهای اساسی کنند. هرچند استفاده از این اعتبار کاملا اختیاری است، یعنی درصورت عدم استفاده از مزایای خرید اعتباری، یارانه بگیران همانند قبل می‌توانند به صورت نقدی در تاریخ واریز یارانه نقد خود را برداشت کنند.

البته این را باید گفت که یارانه بگیران نمی توانند از هر فروشگاهی اقدام به خرید کالا کنند زیرا تنها با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز تعریف شده که در سایت shoma.sfara.ir معرفی شده‌اند، می‌توان خرید اعتباری را انجام دهند.

کالاهایی که شامل شیر کم چرب بطری، پنیر، تخم مرغ، گوشت مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، لبنیات (ماست پرچرب پگاه)، قند و شکر، حبوبات و گوشت منجمد گوساله ۱۱ قلم کالای اساسی در طرح کالابرگ الکترونیکی است که در این فروشگاهها عرضه می شود.

مجلس دست دولت را برای کمک به بهبود معیشت مردم بازنگه داشته است چرا که قرار بود قیمت کالاهای اساسی مطابق با بهای شهریور سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شود و افزایش قیمتی رخ ندهد اما دولت به دلیل ناتوانی در تامین بودجه سنواتی، متاسفانه این کار را عملی نکرد

جعفرقادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره اقدام دولت در راستای کمک به بهبود معیشت مردم با افزایش ۲۰ درصدی به مبلغ یارانه ها آنطور که آنها بتوانند کالاهای اساسی نسبتا ارزان را از طریق کالابرگ الکترونیکی تهیه کنند، گفت: مجلس دست دولت را برای کمک به بهبود معیشت مردم بازنگه داشته است چرا که قرار بود قیمت کالاهای اساسی مطابق با بهای شهریور سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شود و افزایش قیمتی رخ ندهد اما به دلیل ناتوانی دولت در تامین بودجه سنواتی، متاسفانه این کارعملی نشد. حال دولت ۲۰ درصد را به مبلغ یارانه بگیرانی که اقدام به خرید کالاهای اساسی از طریق استفاده از کالابرگ الکترونیکی می کنند، اضافه کرده است تا در مقابل افت ارزش پول ملی و افزایش هزینه ها به مردم کمک کند اما از آنجایی که خیلی از یارانه بگیران مبلغ یارانه نقدی را به ضروریات زندگی تخصیص می دهند به نظر می رسد آنها همچنان تمایل به دریافت یارانه نقدی داشته باشند.

وی با بیان اینکه یارانه بگیران همچنان مختار به دریافت یارانه نقدی یا استفاده از کالابرگ الکترونیکی هستند، گفت: کاهش ارزش پول ملی در پی رشد نرخ تورم در جامعه هزینه های زندگی را برای مردم بشدت افزایش داده است در چنین شرایطی رقم یارانه ها در مقابل رشد نرخ تورم خیلی چشم گیر و کارساز نیست در چنین شرایطی ایده دولت برای ترغیب مردم به تهیه کالاهای اساسی با افزایش مبلغی به یارانه ها راهکاری درست است اما رقم باید طوری باشد که برای مردم ایجاد انگیزه کند تا به جای دریافت یارانه نقدی اقدام به خرید کالاهای اساسی مورد نیاز خود از طریق کالابرگ الکترونیکی کنند.

هرچند پرداخت یارانه ها می تواند به عنوان کمک هزینه اقشار کم درآمد جامعه تاثیر بسزایی بر جای گذارد، اما ثابت بودن رقم آن در مقابل کاهش ارزش پول ملی و افزایش سطح عمومی قیمت ها بی تردید ارزش آن نیز به تدریج ازبین می رود، بنابراین دولت برای بهبود معیشت مردم از هر طریقی باید فکری اساسی کند

یارانه، کمک هزینه ای که باید افزایش یابد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به رشد قیمت همه کالاها و خدمات در بازار اشاره کرد و اظهار داشت: هرچند پرداخت یارانه ها می تواند به عنوان کمک هزینه اقشار کم درآمد جامعه تاثیر بسزایی بر جای گذارد، اما ثابت بودن رقم آن در مقابل کاهش ارزش پول ملی و افزایش سطح عمومی قیمت ها بی تردید ارزش آن نیز به تدریج ازبین می رود. بنابراین دولت برای بهبود معیشت مردم از هر طریقی باید فکری اساسی کند، اقدامات کارشناسانه ای که بتواند با برنامه ریزی و مدیریت درست همچنین کنترل قیمت ها در بازار بار سنگین گرانی را از دوش مردم بردارد و مانع از رشد سرسام آور قیمت ها شود.

قادری در ادامه افزود: با شکل گیری انتظارت تورمی در جامعه طی ۲ و ۳ سال اخیر نقدینگی به جای ورود به بخش تولید جذب بازارهای سرمایه گذاری چون خرید ملک، خودرو، ارز، طلا، سکه و...شد. رویکردی که دست بانکها را برای کمک به بخش تولید بست تا جایی که هزینه های تولید بشد بالا رفت و این موضوع منجر به رشد قیمت همه کالاها و خدمات در کشور شد. رشد قیمتی که زمینه ساز افزایش نرخ تورم و کاهش ارزش پول ملی شده است، در چنین شرایطی دولت برای کمک به کاهش هزینه ها مردم بایستی راهکارهای درستی همچون افزایش مبلغ یارانه ها را برگزیند تا مردم از حیث گذران زندگی با فشار مضاعف تری مواجه نشوند.

بنا به این گزارش، دولت در طرح جدید تغییر رقم یارانه ها و افزایش ۲۰ درصدی رقم آن بدنبال ترغیب مردم به خرید کالاهای اساسی سبد مصرفی خانوار از طریق استفاده از کالابرگ الکترونیکی است، طرحی که از ۲۰ خرداد ماه جاری قرار است شکل عملیاتی به خود گیرد. حال در روزها یا هفته های آتی باید دید که مردم چه اندازه از اجرای چنین طرحی استقبال می کنند زیرا بخش عمده ای از یارانه بگیران روی یارانه های نقدی حساب باز کرده اند و از آن به عنوان تامین بخشی از هزینه های ضروری زندگی چون اجاره خانه و ... استفاده می کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • ناشناس
    0

    چرا دوباره یارانه این ماه هم کم واریزشدمن با کدام خونه بیکار هستم چیزی به نامم نیست شدم دهک بالاتر

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه