اخبار روز| اخبار اجتماعی| بازگشایی مدارس

آماده‌باش برای دانش‌آموزان/ مدارس بازگشایی می‌شوند

مجوز بازگشایی مدارس ابتدایی صادر شد.

آماده‌باش برای دانش‌آموزان/ مدارس بازگشایی می‌شوند
کدخبر : 1704
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

علیرضا کاظمی سرپرست آموزش و پرورش با بیان اینکه در نظام تعلیم و تربیت، مهر امسال دیگر تکرار نخواهد شد، اظهار کرد: در آستانه آزمون بزرگی هستیم که باید همفکری و هماهنگی بیشتری داشته باشیم در این مدت یکی از تلاش‌های سخت آموزش و پرورش، تبیین الگوی بازگشایی مدارس و تمهید مقدمات اجرای این الگو بود.

کاظمی با اعلام اینکه مجوز بازگشایی مدارس ابتدایی را از ستاد کرونا گرفتیم و به استان‌ها نیز ابلاغ کردیم، ادامه داد: تمهیدات درون سازمانی برای بازگشایی مدارس گرفته ایم که نیاز به بررسی دارد، لذا باید کار خود را با اقتدار و برنامه دنبال کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: این وزارت خانه تاکنون کار خود را با تمام سختی‌ها دنبال کرده است و آغاز سال تحصیلی برای ما مهم بود.

او بیان کرد: در آموزش و پرورش شرایط متفاوتی را در دوران کرونا و پساکرونا تجربه می‌کنیم در کنار این تجربیات باید رویکرد‌ها و سیاست‌ها درنظر گرفته شود. برای بررسی چالش‌های نظام تعلیم و تربیت یکی از نگرانی‌های مهم ترک تحصیل و بازماندگان از تحصیل هستند که آسیب جدی است.

کاظمی به آمار بازماندگان و تارکان از تحصیل اشاره کرد و گفت: باید برای این امر چاره اندیشی شود و برای آن برنامه داشته باشیم. در حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی آسیب شناسی و ریل گذاری خوبی در این زمینه شده است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه چالش دیگر ما در تعلیم و تربیت مساله عدالت است، افزود: برای این موضوع نیز باید طرح کلانی داشت تا عدالت آموزشی را محقق کنیم.

او ادامه داد: چالش مهم‌تر از این موضوعات، چالش حکمرانی در تعلیم و تربیت است اگر این نظام در آموزش و پرورش درست شود این وزارتخانه به سمت توسعه عدالت حرکت خواهد کرد.

کاظمی درباره امر نیروی انسانی و انتصابات در آموزش و پرورش توضیحاتی داد و گفت: ناکارامدی برنامه درسی تعلیم و تربیت یکی از چالش‌های جدی است که باید با بررسی آن به سمت تربیت انسان تراز سند برسیم. محتوا‌های بسیار ارزشمند و غنی از سوی سازمان پژوهش در اختیار دانش‌آموزان قرار دارد، اما فرایند این برنامه آموزشی، دانش محور و حافظه محور است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش به امر کنکور اشاره و عنوان کرد: برنامه درسی باید تربیت محور باشد و بعد از ۱۲ سال حافظه آنان در کنکور سنجیده نشود. باید فرصت فعالیت گروهی، تمرین مهارت اجتماعی و نقش پذیری دانش‌آموزان را در مدرسه مهیا کنیم.

او ادامه داد: چالش دیگر این وزارتخانه کیفیت آموزشی است، سواد پایه دانش‌آموزان در حوزه‌های مختلف، مهارت‌های خواندن و نوشتن مهم هستند البته بخشی از افت کیفیت آموزشی ناشی از متغیر‌های دیگری مانند منابع انسانی است که در موفقیت‌های تعلیم و تربیت در این حوزه، رکن اساسی تعلیم و تربیت است نیروی انسانی کیفی می‌تواند کیفیت را ارتقا دهد.

کاظمی اضافه کرد: اگر قرار باشد به کیفیت آموزشی خوب دست پیدا کنیم در کنار فضا، تجهیزات و محتوای ارزشمند، باید منابع کیفی مناسب داشته باشیم. برای جذب بازماندگان از تحصیل دغدغه داریم و برنامه ریزی خواهیم کرد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: آسیب شناسی، شناسایی و جذب بازماندگان و تارکان از تحصیل را پیش می‌بریم همچنین در دوران پساکرونا باید جبران افت تحصیلی را داشته باشیم.

شرط بازگشایی مدارس

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن تشریح شرایط لازم در مدارس برای بازگشایی، گفت: اگر برای کلاس‌های حضوری مدارس سخت‌گیری کنیم، بهتر از این است که کار را شروع کنیم، اما بعد خدایی نکرده مجددا با بیماری آن را تعطیل کنیم.

مهندس محسن فرهادی درباره شروط وزارت بهداشت برای بازگشایی مدارس، گفت: مهمترین شرط این است که کلیه کارکنان مدرسه، نسبت به واکسینه کردن خودشان اقدام کنند و اگر فردی به دلایل غیرموجه نسبت به انجام واکسیناسیون اقدام نکند، لازم است که هر ۷۲ ساعت یکبار PCR آزمایشگاهی را به مسئول مدرسه ارائه کند.

وی افزود: همچنین تمام دانش‌آموزان ۱۲ سال به بالا که اکنون در چرخه واکسیناسیون کشور قرار دارند، باید واکسینه شوند. در هر کلاس هم فضای چهار متر مربع را برای هر دانش‌آموز نیاز داریم و این فضا باید به‌گونه‌ای چیدمان شود که یک‌ونیم تا دو متر فاصله بین دانش‌آموزان از یکدیگر و دانش آموزان از معلمین باشد.

فرهادی ادامه داد: نکته دیگر این است که در تمام طول ساعت آموزش ماسک باید هم به صورت کارکنان و هم دانش‌آموزان باشد. در زنگ‌های تفریح باید تمهیداتی دیده شود که فاصله یک‌ونیم تا دو متری میان دانش‌آموزان حفظ شود. از ورزش‌های پربرخورد در حیاط مدرسه جلوگیری شود. از همه مهمتر اینکه در طول مدت حضور در کلاس تهویه مناسب و تامین هوای تازه باید فراهم باشد؛ بنابراین باید پنجره‌ها و در کلاس باز باشد.

او که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، گفت: با شروع فصل سرما باید به دانش آموزان اعلام کنیم که با لباس کامل و گرم بیایند. رعایت این شرایط و تامین زیرساخت لازم برای آن، طبیعتا اجازه نمی‌دهد که تمام دانش آموزان یک کلاس باهم در یک کلاس حضوری باشند. طبیعتا این کلاس‌ها خرد می‌شود و تعداد نفرات کمتری حاضر خواهند شد؛ بنابراین باید یکسری از دروس را حضوری برگزار کرد.

فرهادی تاکید کرد: اگر برای کلاس‌های حضوری مدارس سخت‌گیری کنیم، بهتر از این است که کار را شروع کنیم، اما بعد خدایی نکرده با بیماری مجددا آن را تعطیل کنیم.

تاکید بر بازگشایی مدارس و آموزش حضوری

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ۷۴ درصد دانش آموزان بالای ۱۲ سال دوز اول و حدود ۴۶ درصد آنها، هر ۲ دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.

کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تاکید دارد، اظهار داشت: جلسات متعددی با مسئولان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و آموزش عالی برگزار و ضوابط و شرایط را اعلام کردیم و رعایت آن با مدیران آن مجموعه‌ها است.

وی ادامه داد: داشتن کارت واکسیناسیون، شرط ورود به این محیط‌های تجمعی است و علاوه بر آن تهویه هوا باید مناسب باشد و کادر آموزشی، خدماتی، اولیا و راننده‌های سرویس مدارس و دانشگاه‌ها هم باید کارت واکسن داشته باشند تا بتوانند در محیط آموزش حضور یابند.

معاون وزیر بهداشت، از همه افراد بالای ۱۲ سال خواست برای دریافت واکسن مراجعه کنند تا پوشش واکسیناسیون افزایش یابد.

وی افزود: با توجه به اینکه پوشش واکسیناسیون دانشجویان زودتر آغاز شد، انتظار داریم پوشش واکسیناسیون آن‌ها حداکثری باشد.

حیدری با اشاره به اینکه پیک ششم کرونا در جهان آغاز شده و بسیاری از کشورها وضعیت صعودی را تجربه کردند، اضافه کرد: خوشبختانه در کشور ما این روند همچنان نزولی است، اما وضعیت شکننده است و باید شیوه نامه‌های بهداشتی را همچنان رعایت کنیم و سهل انگاری نکنیم.

وی گفت: اگر سهل انگاری کنیم ممکن است وارد پیک ششم شویم، اما تاکنون وارد خیز جدید نشده‌ایم.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه