بیمه تامین اجتماعی | سوابق بیمه تامین اجتماعی

خبر خوش برای بیمه شدگان تامین اجتماعی | پراخت کمک هزینه اولاد برای مستمری‌بگیران تامین اجتماعی افزایش یافت

مدیرکل مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی از حذف محدودیت پرداخت کمک هزینه اولاد به مستمری‌بگیران تحت پوشش خدمات این سازمان خبر داد و گفت: حذف این محدودیت، از اقدامات سازمان تأمین‌اجتماعی در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است.

خبر خوش برای بیمه شدگان تامین اجتماعی |  پراخت کمک هزینه اولاد برای مستمری‌بگیران تامین اجتماعی افزایش یافت
کدخبر : 16604
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

بیمه تامین اجتماعی سازمان تامین اجتماعی به منظور ایجاد رفاه و حمایت از حقوق کلیه کارکنان کارخانه ها، اداره ها و سازمان ها و دیگر محیط های کاری به وجود آمد. بیمه تامین اجتماعی بیشتر برای دهک های متوسط و پایین در نظر گرفته می شود. بیمه تامین اجتماعی کمک زیادی در تامین برخی نیاز های اولیه ی افراد می کند. در حال حاضر، طبق قانون بیمه تامین اجتماعی  و بیمه نامه برای تمامی افراد شاغل، اجباری است. می توان گفت که سازمان و بیمه تامین اجتماعی، مهم ترین رکن صنعت بیمه در کشور است.

محمدرضا رخشانی‌مقدم در این زمینه گفت: حذف محدودیت پرداخت کمک هزینه اولاد به مستمری‌بگیران براساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت انجام شده و مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در اجرای این قانون، بخشنامه‌ای به واحدهای اجرایی این سازمان در سراسر کشور ابلاغ کرده است.

وی افزود: کمک هزینه اولاد به تمامی فرزندان دختر تحت تکفل تا زمان ازدواج یا اشتغال و فرزندان پسر تا ۱۹ سال تمام و پس از آن چنانچه صرفاً به تحصیل در مراکز دانشگاهی اشتغال داشته باشند یا طبق نظریه کمسیون پزشکی ازکارافتاده کلی باشند، تعلق می‌گیرد.

رخشانی‌مقدم ادامه داد: در متن اصلی قانون تأمین‌اجتماعی، موضوع پرداخت کمک هزینه اولاد به مستمری‌بگیران وجود ندارد اما از تاریخ اول فروردین سال ۱۳۷۱ با پیشنهاد سازمان تأمین‌اجتماعی به‌منظور مساعدت بیشتر مالی به بازنشستگان و مستمری‌بگیران، هیات وزیران پرداخت کمک هزینه اولاد به‌ عنوان یکی از مزایای جنبی مستمری‌بگیران را تصویب کرد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، وی افزود: تاکنون به استناد بند (۴) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری، کمک‌هزینه اولاد حداکثر به سه فرزند تحت تکفل بازنشستگان و مستمری‌بگیران تعلق می‌گرفت که با صدور بخشنامه اخیرالذکر، این محدودیت برداشته شد.

بیمه تامین اجتماعی

مسئول ارتباطات مردمی سازمان بیمه تامین اجتماعی البرز شرایط و مراحل ثبت و دریافت کمک هزینه‌های بیمه را تشریح کرد.

پورتقی با بیان این که روند پرداخت کمک هزینه‌های سازمان بیمه تامین اجتماعی غیرحضوری شده است، گفت: بیمه شدگان می‌توانند دستور پزشک و درخواست خود را در https://es.tamin.ir/b ثبت کنند و پس از تایید همکاران، مبلغ در تاریخ ۱۵ هرماه به حساب بیمه شده واریز می‌شود.

افزود: تمام بیمه شدگان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی (eservices.tamin.ir) سوابق خود را رصد کنند، دستمزد‌های پرداختی را ببینند و از چهل خدمت غیرحضوری دیگر بهره‌مند شوند.

او می‌گوید: همکاران من در سامانه تلفنی ۱۴۲۰ به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی سوالات بیمه شدگان هستند.

رئیس اداره ارتباط مردمی سازمان تامین اجتماعی البرز گفت: سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۴۲۰ نیز از دیگر روش‌های ارائه خدمت غیرحضوری به بیمه شدگان تامین اجتماعی است.

او در خصوص بیمه کارگران ساختمانی، می‌گوید: امیدوارم ساز و کاری ایجاد شود که همه کارگران ساختمانی شناسایی شوند و بتوانیم به صورت رایگان آنان را بیمه کنیم، اما اکنون ظرفیت و سهمیه‌ای برای بیمه این قشر وجود ندارد.

پورتقی گفت: هرکسی که ادعای سابقه بیمه دارد و سابقه او موجود نیست می‌تواند ادعای خود را در ایگاه اینترنتی خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی ثبت کند.

همه کسانی که خدمت سربازی را گذرانده‌اند و اکنون بیمه شده تامین اجتماعی هستند می‌توانند دوره خدمت شان را به سنوات سابقه بیمه‌شان اضافه کنند به این شرط که حداقل دوسال سابقه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی و کارت پایان خدمت داشته باشند و اگر زیر ۵۰ سال سن دارند، کارت پایان خدمتشان حتما الکترونیک باشد.

البته با تصویب قانون اصلاح تبصره ماده (۱۴) قانون کار مصوب ۳۰ فروردین ۱۳۸۳ مجلس شورای اسلامی و حسب آیین نامه اجرایی مربوطه مصوب ۸ تیر ۱۳۸۴ هیئت وزیران، زمینه احتساب سوابق مدت خدمت نظام وظیفه عمومی برای کلیه بیمه شدگان سازمان از سال ۱۳۸۴ فراهم شده است. بنابراین کسانی که خدمت سربازی‌شان را قبل از سال ۸۵ گذرانده‌اند به شرط اینکه قبل از خدمت سابقه تامین اجتماعی داشته باشند بیمه خدمت‌شان رایگان جزو سابقه بازنشستگی‌شان محاسبه می‌شود.

سازمان تامین اجتماعی به سوالاتی که از سوی بیمه شدگان درباره خرید خدمت دوره سربازی مطرح شده پاسخ داده است:

۱- نحوه محاسبه حق بیمه دوره سربازی چگونه است؟

میزان حق بیمه متعلقه براساس میانگین حقوق و مزایای مبنای کسر حق بیمه ظرف آخرین دو سال قبل از تقاضا و با نرخ ۳۰ درصد محاسبه می شود که ۷درصد آن سهم بیمه شده و ۲۳ درصد آن سهم دولت است.

نحوه پرداخت حق بیمه سهم متقاضی به انتخاب وی به صورت نقد و یا اقساط ماهانه (حداکثر در ۱۲ قسط) امکان پذیر خواهد بود.

۲- اگر مهلت قسطی سپری شده باشد، آیا امکان پرداخت آن قسط میسر است؟

تاریخ اقدام به پرداخت قسط معوق، به عنوان تاریخ درخواست جدید متقاضی تلقی و پس از به روز رسانی مبلغ آن قسط معوق، امکان پرداخت میسر می شود. ضمناً مادامی که مابقی اقساط، دارای مهلت پرداخت باشند با همان مبلغ قبلی قابل پرداخت خواهند بود.

۳- آیا امکان تغییر دوره خدمت سربازی توسط بیمه شده متقاضی میسر است؟

خیر، صرفاً دوره فراخوان شده از پایگاه اطلاعاتی سازمان وظیفه عمومی ناجا قابل پذیرش بوده و چنانچه دوره خدمت سربازی دارای انقطاع بوده و یا مدت دوره مورد نظر غیر متعارف باشد (بیشتر از ۳۰ ماه)، امکان فراخوان اطلاعات دوره های خدمت انجام شده به تفکیک از پایگاه اطلاعاتی مذکور امکان پذیر نبوده و در این قبیل موارد می بایست به منظور محاسبه حق بیمه و تکمیل فرآیند مربوطه رأساً به شعبه محل بیمه پردازی مراجعه شود.

۴- درصورتی که متقاضیان در طول دوره خدمت سربازی به اعتبار اشتغال در کارگاه‌های مشمول قانون تامین اجتماعی دارای سابقه پرداخت حق بیمه باشند، آیا احتساب کل دوره خدمت انجام شده صورت می پذیرد؟

بله، حسب استعلام به عمل آمده از ستاد کل نیروهای مسلح، مشمولین نظام وظیفه در ایام خدمت سربازی به عنوان پرسنل نیروهای مسلح محسوب می‌شوند و به طور تمام وقت در خدمت نیروهای مسلح می باشند بنابراین اشتغال به کار همزمان آنان به نحوی که بتوانند از مزایای بیمه و بازنشستگی آن بهره مند شوند قانونی نبوده و برهمین اساس در اینگونه موارد حق بیمه کل دوره خدمت نظام وظیفه متقاضیان موصوف محاسبه می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه