قیمت بنزین | سهمیه بندی بنزین

فوری/شارژ 150 لیتری کارت سوخت با نرخ 3 هزار تومانی | قیمت بنزین سهمیه بندی افزایش یافت؟

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان گفت: کارت سوخت شخصی شهروندان هرماه به میزان 60 لیتر ‌بنزین با نرخ 1500 تومان و 150 لیتر نیز با نرخ 3 هزار تومان شارژ می شود.

فوری/شارژ 150 لیتری کارت سوخت با نرخ 3 هزار تومانی | قیمت بنزین سهمیه بندی افزایش یافت؟
کدخبر : 16559
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

در لایحه بودجه ۱۴۰۲، درآمد دولت از محل منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی تغییر چندانی نکرده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد دولت تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین ندارد. یکی از نشانه‌های اصلی برای تغییر قیمت بنزین، درآمد دولت حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی است که پیگیری‌ها از لایحه تصویب شده دولت برای سال آینده نشان می‌دهد این عدد در سال آینده تغییر محسوسی نداشته است.بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، دولت قصدی برایافزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ ندارد.

جهانبخش ‌نوکانی‎ ضمن تشریح عملکرد و میزان فرآورده‌های توزیع شده در سطح استان طی سال گذشته، ‌به آغاز عملیات تامین و ذخیره‌سازی سوخت روستاهای استان اشاره و اظهار کرد: با توجه به محدودیت اعمال ‌شده در تامین گاز طبیعی مورد نیاز نیروگاه مخصوصا با کاهش دما و اولویت تامین گاز طبیعی بخش خانگی، ‌برنامه‌ریزی شرکت بر تامین و ذخیره‌سازی مطلوب و به موقع سوخت مورد نیاز نیروگاه متمرکز شد و باتوجه به روند افزایشی مصرف سوخت مایع نیروگاه با تلاش همکاران شرکت این مهم به نحو ‌احسن انجام گرفت.

وی با اشاره به آمادگی نیروهای این شرکت برای تامین به موقع نیازهای مردم استان در خصوص فرآورده‌های نفتی، عنوان کرد: در حال حاضر 9 ناحیه، دو واحد تأسیسات انبار نفت، 88 جایگاه عرضه فرآورده‌های نفتی، 54 ‌جایگاه سی‌ان‌جی و 263 فروشندگی روستایی سوخت موردنیاز مردم استان را تأمین می‌کنند.‌

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان در ادامه به اجرای برنامه جمع‌آوری کارت‌های اضطراری مازاد در جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی در ‌راستای مدیریت مصرف سوخت، جلوگیری از عرضه خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی و لزوم استفاده از ‌کارت سوخت شخصی توسط شهروندان اشاره کرد و افزود: کارت شخصی شهروندان هرماه به میزان 60 لیتر ‌بنزین با نرخ اول و 150 لیتر نیز با نرخ دوم (30000ریال) شارژ می‌شود.

نوکانی تصریح کرد: شهروندان می‌توانند با کارت ‌شخصی خود نسبت به دریافت بنزین با نرخ دوم اقدام کنند و نیازی به کارت اضطراری جایگاه نخواهند داشت.

وی افزود: تمامی کارت‌های اضطراری مجاری عرضه سوخت جمع‌آوری نخواهند شد و یک یا دو ‌کارت سوخت برای شرایط اضطراری، برای افرادی که کارت سوخت شخصی خود را احیانا به همراه ندارند، ‌موجود است.‌

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان سپس با اشاره اهمیت مصرف گاز مایع و ‌ساماندهی توزیع این فرآورده، از اجرای طرح توزیع الکترونیک گازمایع در استان برای شناسایی مصرف ‌کنندگان واقعی، مدیریت مصرف و جلوگیری از عرضه خارج از شبکه این فرآورده خبر داد.

وی گفت: ‌سازمان‌های متولی مانند جهاد ‌کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و.. در جهت الزام ذینفعان و شرکت ‌های تولیدی زیرمجموعه خود در سامانه درخواست فرآوده‌های نفتی ‌‌‌http://newtejaratasan.niopdc.ir‌ ثبت‌نام کنند تا نسبت ‌به تامین و توزیع الکترونیکی گاز مایع ‌مورد نیاز این ‌شرکت‌ها نیز اقدام شود.‌/ فارس

قیمت بنزین

استاد دانشگاه صنعتی‌شریف گفت: ظاهرا ۳۰ هزار تن بنزین حتی ۱۲ دلار بالاتر از قیمت جهانی از روسیه خریداری و وارد ایران شده است، البته شاید به دلیل اضطرار بوده و به خاطر مصرف بالای تعطیلات نوروز مجبور شدیم وارد و از ذخایر استراتژیک هم کم کنیم.

هاشم اورعی در گفت‌وگو با  ایلنا، درباره رشد مصرف بنزین و راهکارهای کنترل آن اظهار داشت: ابتدا باید گفت که رشد مصرف بنزین یکباره رخ نداده حداقل یک دهه است که نسبت به رشد مصرف بنزین هشدار داده می‌شود و توجهی نشد بنابراین اوضاع امروز تعجب‌آور نیست و اگر دچار این وضعیت نمی‌شدیم باید تعجب می‌کردیم، زیرا کاملا مشخص بود که به اینجا می‌رسیم و اکنون نیز اگر اقدامات بسیار جدی و معنادار صورت نگیرد روز به روز در این مسیر سراشیبی تندتر سقوط خواهیم کرد.

وی افزود: متوسط مصرف بنزین در ۷ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱، روزانه تقریبا ۱۰۲ میلیون لیتر بوده اما یکباره در ۲۹ اسفند ۱۴۴.۳ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود که نسبت به مدت مشابه سال قبل  ۲۷.۷ درصد افزایش پیدا کرده است، اگر یک روز خاص را ملاک قرار دهیم نزدیک یک‌سوم در طول یک سال افزایش مصرف داشتیم و این عجیب، خطرناک و غیر قابل ادامه است و باید کاری کرد.

استاد دانشگاه صنعتی‌شریف مهم‌ترین عامل رشد مصرف بنزین را قیمت‌گذاری آن دانست و تصریح کرد: حدود ۴ سال است که قیمت بنزین ثابت بوده و این در حالی است که تورم ۵۰ تا ۶۰ درصد در کشور داریم یعنی اگر هر سال قیمت بنزین را ۱.۵ برابر کنیم درواقع قیمت را ثابت نگه داشته‌ایم و اگر تغییر  نکند به این معناست که ۵۰ درصد از قیمت بنزین کم کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: کشوری که ۵۰ تا ۶۰ درصد تورم دارد اگر برای ۴ سال قیمت کالایی را را ثابت نگه دارد یعنی آن کالا رایگان و نزدیک به صفر می‌شود، در نتیجه با شرایطی مواجهیم که عملا قیمت بنزین نسبت به همه کالاهای دیگر به سمت صفر میل می‌کند و وقتی قیمت تا به این حد ارزان می‌شود دولت به صراحت این پیام را به مردم می‌دهد که این کالا فاقد ارزش است.

اورعی ادامه داد: اکنون پول بنزین حتی با نرخ آزاد در سبد هزینه خانوار ناچیز بوده و به حساب نمی‌آید در حالی که در ترکیه برای یک باک بنزین ۱۰۵ دلار باید هزینه شود، بنابراین مادامی که سیاست قیمت‌گذاری به این شکل است مردم نسبت به مصرف بنزین بی‌توجهند و هر کسی که از خودروی شخصی استفاده می‌کند به تنها چیزی که فکر نمی‌کند هزینه سوخت است درنتیجه مشخص است که مصرف بالا برود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • حمید
    1

    برای داخل شهر 210 لیتر آزاد و سهمیه کافیه ولی فکر برای کسانی که برن مسافرت باید بشه

  • ناشناس
    1

    جرا حقوق ایثارگران اضافه نمیشه

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه