حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان

واریز حقوق بازنشستگان به علاوه پنج میلیون و ۳۰۸ هزار تومان از امروز | افزایش20 درصدی حقوق بازنشستگان این گروه

افزایش ۲۰ درصدی حقوق و مستمری ایثارگران پرداخت می‌شود.

واریز حقوق بازنشستگان به علاوه پنج میلیون و ۳۰۸ هزار تومان از امروز | افزایش20 درصدی حقوق بازنشستگان این گروه
کدخبر : 16059
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت:مبلغ کمک معیشت جانبازان و آزادگان به استناد بند ب تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ بایستی برابر آیین نامه هیات وزیران تعیین شود که در حال رایزنی با ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان برنامه و بودجه برای تدوین نهایی آن هستیم

محمود پاکدل با اشاره به اینکه حقوق حالت اشتغال جانبازان و خانواده شهداء و همچنین مستمری بازنشستگی خانواده شهداء و جانبازان معادل ۲۰ درصد افزایش داشته که در اردیبهشت ماه به همراه معوقه فروردین پرداخت می‌شود، توضیح داد: مبلغ کمک معیشت جانبازان و آزادگان به استناد بند ب تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ بایستی برابر آیین نامه هیات وزیران تعیین شود که در حال رایزنی با ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان برنامه و بودجه برای تدوین نهایی آن هستیم و به محض تصویب در هیات وزیران از ابتدای سال ۱۴۰۲ و به میزان مبلغی که تصویب می‌شود، قابل پرداخت است.

وی در پاسخ به این پرسش که برای ارتقاء سطح معیشت ایثارگران چه برنامه‌ای دارید نیز بیان کرد: اولویت با دهک‌های پایین درآمدی است، کمک معیشت برای ۱۰ هزار نفر از جانبازان و آزادگان فاقد شغل و درآمد در برنامه‌های این معاونت قرار دارد، سایر بخش‌های بنیاد شهید هم به تناسب وظایف برای ارتقای سطح معیشت از جمله مسکن، اشتغال، خودرو و تسهیلات بانکی برنامه‌هایی دارند.

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگر در خصوص افزایش حق پرستاری ایثارگرانگفت: حق پرستاری به میزان هر k (ضریب اعلامی کمیسیون پزشکی که معادل حداقل حقوق ماهانه کارگران پنج میلیون و ۳۰۸ هزار و ۲۸۴ تومان است) که در صورت تامین اعتبار از اردیبهشت ماه با معوقه فروردین پرداخت خواهد شد.

حقوق بازنشستگان

هنوز ابلاغیه‌ی افزایش مستمری بازنشستگان کارگری توسط مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی صادر نشده است؛ مساله اصلی، افزایش مستمری سایر سطوح است که نیاز به ابلاغ دارد.

در این میان، قرار بود این اتفاق تا قبل از پایان فروردین بیفتد و در روزهای پایانی فروردین احکام حقوقی جدید بازنشستگان صادر شود؛ پیگیری‌های ما از کانون بازنشستگان نشان می‌دهد که صدور احکام جدید بازنشستگان کارگری به اردیبهشت موکول شده است.

با این حساب، افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی در اردیبهشت اعمال خواهد شد و به احتمال زیاد، مابه‌التفاوت فروردین با مستمری اردیبهشت پرداخت می‌شود.

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، در جلسه‌ی ماهانه اعضای اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با انتقاد از افزایش ۲۷درصدیِ دستمزدِ کارگران گفت: این مصوبه نه بر قانون پایبند است و نه حتی اصول انسانی؛ کدام اصول انسانی، شرافتمندترین افراد را از داشتنِ حداقل حقوقی که یک زندگی شرافتمندانه را برایشان تضمین کند منع می‌کند؟!

وی ادامه داد: همانطور که گفتم این تصمیم فاقد وجاهت قانونی است؛ ماده ۴۱ قانون کار، شورایعالی کار را ملزم می‌کند که دستمزد را مطابق با نرخ تورم رسمی و سبد هزینه‌های زندگی تعیین کند اما ۲۷درصد با هیچ کدام از اینها مطابقت ندارد.

صادقی گفت: سبد هزینه ‎های معیشت طبق محاسبه‌ی ما ۱۵میلیون و ۷۰۰ تومان و طبق محاسبه‌ای دیگر ۱۸میلیون تومان تعیین شد و سبد معیشت رسمی را هم ۱۳ میلیون تومان تخمین زدند. همچنین طبق اعداد و آماری که بانک مرکزی ارائه داد تورم نقطه به نقطه در ۲۹ اسفند ماه سال قبل ۶۴درصد بود و تورم سالانه ۴۶درصد. با این اعدام و ارقام چگونه دستمزد کارگران را ۲۷درصد افزایش دادید؟

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با طرح این سوال که «مشکل کجاست» گفت: مشکل نه آمار و ارقام است و نه شاخص‌هایی که تعریف می‌کنیم، بلکه مشکل حضور افرادی است که آگاهی لازم را ندارند. چرا باید یک استوار یا نظامی سکانِ یک حوزه حساس وزارتخانه اجتماعی را به دست بگیرد که از حضور چنین فردی هم کارگران آسیب ببینند و هم با تصمیماتش نظام دچار مشکل شود؟

صادقی به مشکل سال گذشته بازنشستگان سایر سطوح اشاره کرد و گفت: سال گذشته با تصمیماتِ اشتباهی که گرفته شد ۵ ماه طول کشید که بازنشستگان سایر سطوح به حقوق واقعیِ خود برسند. در حالی که اگر مسئولان به موضوعات مسلط بودند تصمیمی نمی‌گرفتند که بازنشستگان را به خیابان بکشانند.

وی با اشاره به انتقاد برخی از نمایندگان کارگری شورایعالی کار گفت: دولت خلاف قانون عمل کرده و بعد می‌گوید نمایندگان کارگری مصوبه‌ی افزایش ۲۷درصدیِ دستمزد را امضا کردند. در حالیکه نظر نمایندگان کارگری نادیده گرفته شد و آن‌ها وادار به امضا شدند. چگونه به این تصمیمات واکنش نشان ندهیم و معترض نباشیم؟ وظیفه‌ی تشکیلاتی ما دفاع از حقوق کارگران و بازنشستگان است.

صادقی به سیاستهای ترکیه در افزایشِ چندباره‌ی دستمزدِ کارگران اشاره کرد و گفت: اردوغان به دلیلِ تسلطی که بر روی مسائل دارد همراه با تورم، حقوق کارگران را ۳ بار افزایش داد. حرف ما این است که جسارت اردوغان را داشته باشید. شما فاقد آگاهی هستید و تصمیماتِ غلط شما باعث شده جامعه فقیر ما افزایش پیدا کند. این وضعیت را مدیران ناآگاه ایجاد کرده‌اند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: دولت خود عامل ایجاد تورم است اما علت تورم را بر گردنِ حقوق کارگران می‌اندازد. ابتدای سال گذشته حداقل حقوق کارگران ۵۷درصد افزایش یافت و اما کمی نگذشت که ارزش حداقل حقوق از بین رفت و بعد از مدتی همان حقوقی که نزدیک ۲۰ روز از ماه را کفاف می‌داد به زیر ۱۰ روز رسید.

صادقی بیان کرد: تصمیماتِ دولت در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و بعد تعیین ارز ۲۸ هزار تومانی سببِ چنین وضعیتی شده است. سیاستهای دولت‌ها باعث ایجاد بازار ارز غیررسمی می‌شود و اینها تورم ایجاد می‌‎کند نه دستمزدِ کارگران. وقتی دولت خود عامل ایجاد تورم است چگونه می‌خواهد تورم را کنترل کند؟

وی به تصمیم دولت برای ترمیم حقوق در صورتِ ناتوانی در کنترل تورم اشاره کرد و گفت: امیدواریم دولت بتواند تورم را کنترل کند. با توجه به بودجه‌ای که دولت برای امسال بسته کنترل تورم بعید به نظر می‌رسد. چراکه دولت برای تأمین بودجه نیازمندِ فروش ارز است و ارز فروشی یعنی گرفتنِ مالیات از جیب کارگران و بازنشستگان. دولت اگر مصوبه‌ی افزایش ۲۷درصدی را لغو کند درواقع به خود کمک کرده است. اگر نتواند تورم را کنترل کند و حقوق کارگران را ترمیم نکند، شاهد گسترش اعتراضات کارگران و بازنشستگان در سطح کشور خواهیم بود

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • ناشناس
    1

    یعنی هشت میلیون حقوق واقعی هیچست

  • Hamiddelroba
    1

    سلام وخسته نباشید موضوعی که فکر ما رو اینه که تامین اجتماعی زمان دریافت حق بیمه ماه‌های سال رو براساس روز ماه محاسبه و دریافت میکند ولی در زمان باز نشستگی بر مبنای ماه یعنی سی روز محاسبه و پرداخت میکند دلیل خاصی دارد . حتما.....

  • ناشناس
    1

    سلام چرا دارن مردم سر کار میزارن امروز حقوق من واریز شد یعنی سال جدید فقط ۸۰۰هزارتون به حقوق مت اضافه شود آخه منی که ماهی ۲میلیون اجاره برا ی خونه ۴۵متری میدم ۴میلیون ۳۰۰هزار تومن چیکار کنم حقوق لشکری کشوری هم هستم بگین چیکارش کنم

  • علیرضانشاط
    2

    خط فقر۱۵۰۰۰۰۰۰تومان حقوق بازنشسته ۶۰۰۰۰۰۰تومان حالا ایثارگرارتش وسپاه هم هستم حتی دریغ از یکریال وام

  • ناشناس
    1

    من که نفهمیدم یرای چی حقوق ها را اضافه می کنند ؟ هنوز حقوق ها اضافه نشده ، همه چیز قیمتش بالا می رود ، دولت بهتر است به جای اضافه کردن حقوقها ، هزینه تولید را کم کند ، تا همه چیز ارزان شود !

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه