سهمیه بندی بنزین |‌ قیمت بنزین

فوری/تغییر سهمیه بندی بنزین از این ماه | حذف سهمیه بندی بنزین از امروز در تهران

جمع‌آوری کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌ها‌ی بنزین در راستای محدودتر شدن این کارت‌ها در جایگاه‌های سوخت تهران از امروز آغاز می‌شود.

فوری/تغییر سهمیه بندی بنزین از این ماه | حذف سهمیه بندی بنزین از امروز در تهران
کدخبر : 16037
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

در آبان ماه سال ۱۳۹۸، مجدداً سهمیه بندی بنزین اجرایی شد و بنزین دو نرخی شد.به تازگی طرح جدید یارانه جدید بنزین در کیش اجرایی شده است که سهمیه بندی بنزین جدیدی به همه افراد در کیش تعلق گرفته است.سهمیه‌بندی بنزین در ایران طرحی برای هدف‌مندی مصرف سوخت در کشور بود که از تیر ۱۳۸۶ تا خرداد ۱۳۹۴ اجرا شد.به همین منظور برای تمامی خودروها در ایران کارت هوشمند سوخت صادر گردید در سوم خرداد ۱۳۹۴، بنزین تک‌نرخی شد و به این ترتیب، سهمیه‌بندی بنزین متوقف شد. با این حال در ادامه به آخرین خبر از سهمیه بندی بنزین می پردازیم.

هم‌اکنون به‌علت تفاوت قیمت گازوئیل و بنزین در ایران و کشور‌های همسایه قاچاق سوخت از شهر‌های مرزی به‌شیوه‌های مختلف صورت می‌گیرد که با اجرای برنامه جمع‌آوری کارت‌های سوخت آزاد می‌توان تا حدودی از قاچاق سوخت جلوگیری کرد.

این طرح در بعضی از شهر‌ها به‌صورت آزمایشی اجرا شده است و مردم بیشتر از کارت‌های شخصی خود استفاده می‌کنند.

طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال 1401 قاچاق بنزین در کشور رشد 250درصدی و قاچاق گازوئیل 69 درصد افزایش داشته است که این به این مفهوم است که روزانه 50 میلیون لیتر سوخت از کشور قاچاق می‌شود.

بر اساس طرح جمع‌آوری کارت‌های سوخت آزاد، هیچ برنامه‌ای برای سهمیه‌بندی بنزین وجود ندارد و قیمت بنزین هم تغییر نخواهد کرد.

قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: هیچ تغییری در سهمیه‌بندی و قیمت بنزین وجود نخواهد داشت و هدف از جمع‌آوری کارت‌های سوخت تنها بحث مدیریت بهتر مصرف سوخت است.

به گزارش «وطن امروز»، طی روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر جمع‌آوری کارت‌های سوخت جایگاه‌ها در رسانه‌ها منتشر شد که بسیاری علت آن را تغییر شیوه سهمیه‌بندی بنزین یا افزایش قیمت آن عنوان می‌کردند.

علی زیار، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اما گفت: هیچ تغییری راجع به سهمیه‌بندی بنزین و تغییر نرخ وجود ندارد و تنها بحث مدیریت بهتر مصرف سوخت است.

معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: زمانی که افراد از کارت جایگاه استفاده می‌کنند، نمی‌توان از داده‌ها برای تحلیل مصرف استفاده کرد اما زمانی که مردم از کارت‌های خودشان برای سوخت‌گیری استفاده کنند، مدیریت مصرف بهتری می‌توان داشت..

زیار افزود: اکنون ماهانه ۶۰ لیتر سهمیه بنزین به کارت‌های سوخت واریز می‌شود که با نرخ ۱۵۰۰ تومان مورد استفاده قرار می‌گیرد و امکان استفاده ۱۵۰ لیتر بنزین با نرخ ۳ هزار تومان برای مردم وجود دارد. به همین دلیل مشکلی بابت سوخت و کارت‌های سوخت نیست.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: البته باید در نظر داشت همه کارت‌های سوخت جمع‌آوری نمی‌شود، بلکه تعدادشان کم می‌شود و کسانی که کارت خود را همراه ندارند یا فراموش کرده‌اند امکان استفاده از کارت‌های سوخت موجود در جایگاه‌ها را دارند.

وی خاطرنشان کرد: در حال فرهنگ‌سازی هستیم که همه مردم از کارت‌های سوخت خود استفاده کنند تا بتوانیم مصرف سوخت در کشور را بهتر مدیریت کنیم.

این مقام مسؤول تصریح کرد: سامانه هوشمند سوخت قابلیت‌های مختلفی دارد و می‌تواند در زمینه مدیریت مصرف به ما کمک کند و کمک می‌کند ما داده‌هایی داشته باشیم که بر مبنای آن بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم و هم در بحث قاچاق سوخت و هم برنامه‌ریزی برای تولید و مدیریت مصرف به توفیق‌هایی دست پیدا کنیم.

وی در خاتمه با انتقاد از جدی گرفته نشدن استفاده از کارت‌های سوخت در دولت قبل در این زمینه توضیح داد: پس از تعطیلی سامانه هوشمند سوخت در دولت قبل، داده‌های چندانی در رابطه با مصرف سوخت برای مدیریت مصرف در دست نبود و مردم به استفاده نکردن از کارت‌های سوخت خود عادت کردند. اکنون نیازمند این فرهنگ‌سازی هستیم که مردم در جایگاه‌ها از کارت‌های سوخت خود استفاده کنند تا بتوانیم این داده‌ها را در سامانه داشته باشیم و برای تحلیل‌های خود را درباره  تولید، مصرف و برنامه‌ریزی برای آینده بهتر از آنها استفاده کنیم./ وطن امروز

سهمیه بندی بنزین

اسدالله قلی زاده با بیان اینکه اینکه چرا در قانون بودجه به الزام استفاده از کارت سوخت شخصی تاکید شده است برای ما مشخص نیست و تناسبی بین این دو نمی‌بینیم، اظهار کرد: با این حال همواره توصیه می کنیم مردم از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند و طی روزهای آتی حتما کارت سوخت همراه خود داشته باشند تا با مشکل و معطلی برخورد نکنند.

وی ادامه داد: اگر این روال ادامه یابد طی ماه های آینده در هر جایگاه نهایت دو تا چهار کارت آزاد باقی می ماند، به عبارت دیگر تعداد کارت‌های آزاد تا ۷۰ درصد در جایگاه ها کمتر می شود، لازم است مسوولان به تمام کسانی که کارت سوخت دریافت نکرده اند، کارت بدهند و کارت های المثنی نیز صادر و ارائه شوند.

به گفته رئیس صنف جایگاهداران کشور، زمانی که مسوولان بدون حق نظر مشورتی از متخصصان تصمیماتی در مورد توزیع سوخت می گیرند و چون خودشان در میدان عمل قرار ندارند، طبیعی است که مردم و جایگاهداران با مشکلاتی روبرو می شوند.

قلی زاده اظهار کرد: قطعا همه متخصصان مخالف روش های اجباری تند و بدون مشورت در این حوزه هستند و مشخص است که در موضوع سوخت راحت ترین راه حل لزوما بهترین راه حل نیست و این جمع آوری سریع کارت های آزاد مورد اعتراض مجموعه صنفی ما است و مشکلاتی را ایجاد می کند که بار اصلی آن روی دوش جایگاهداران است نه مسئولان تصمیم گیر، لذا در حال پیگیری موضوع هستیم.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • محمود خواجویی
    0

    خیلی عالی هست کارت ازجایگاه جم اوری کنند

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه