قیمت بنزین | سهمیه بندی بنزین

حذف بنزین لیتری 1500 تومان از جایگاه ها؟ | قیمت بنزین لیتری چند؟

بنابر ادعای پرویز محمدنژاد نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، بحث کاهش سهمیه سوخت بار دیگر مطرح شده است.

حذف بنزین لیتری 1500 تومان از جایگاه ها؟ | قیمت بنزین لیتری چند؟
کدخبر : 16022
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

در لایحه بودجه ۱۴۰۲، درآمد دولت از محل منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی تغییر چندانی نکرده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد دولت تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین ندارد. یکی از نشانه‌های اصلی برای تغییر قیمت بنزین، درآمد دولت حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی است که پیگیری‌ها از لایحه تصویب شده دولت برای سال آینده نشان می‌دهد این عدد در سال آینده تغییر محسوسی نداشته است.بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، دولت قصدی برایافزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ ندارد.

 بر این اساس سهمیه بنزین آزاد موجود در کارت‌های سوخت کاهش خواهد یافت و قیمت بنزین آزاد نیز گران‌تر از 3000 تومان خواهد بود.

در نتیجه افرادی که قصد استفاده از بنزین آزاد را داشته باشند، بایستی هزینه بیشتری را برای آن بپردازند. انتظار می‌رود در ادامه اجرای این طرح و براساس تجربیات قبلی، بنزین ۱۵۰۰ تومانی سهمیه‌ای به طور کلی از سیستم توزیع سوخت کشور حذف شود.

چند روزی است که به طور خاص در شبکه‌های اجتماعی، اخباری دست به دست می‌شود که خبر از گرانی بنزین در سال جاری دارد. تجربه تلخ افزایش قیمت بنزین در اواخر دهه ۸۰ و ۹۰ نشان از این دارد که بازار و جامعه به شدت نسبت به این موضوع، حساس است. حال پرسش این است که این زمزمه‌ها چقدر جدی است و آیا به مانند گذشته، باز هم شایعات رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت یا خیر؟

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به این سوال پاسخ داده می‌گوید: چون افزایش قیمت سوخت بر همه مسائل دیگر اثرگذار است، از این جهت در شرایط فعلی اصلاً به صلاح نیست که قیمت سوخت افزایش پیدا کند. در شرایط کنونی به اندازه کافی مردم مشکلات اقتصادی و معیشتی دارند و الان قدرت خرید مردم کاهش زیادی پیدا کرده است.

وی می‌گوید: اگر قرار باشد در این شرایط سخت، سوخت هم گران شود، یک مشکل اساسی دیگر به مشکلات مردم اضافه می‌شود. تجربه در گذشته نشان داده که حتی افزایش هزار تومانی قیمت بنزین یا گازوئیل باعث می‌شود که همه مسائل مربوط به حمل و نقل، چندبرابر افزایش قیمت سوخت، رشد قیمت داشته باشند.

نماینده قصرشیرین می‌گوید: چرخه اقتصاد کشور عمدتاً با حمل و نقل است، پس افزایش سوخت به صلاح نیست. هزینه‌ای که قرار است دولت بابت این موضوع پرداخت کند به اندازه هزینه‌ای نیست که افزایش قیمت بر مسائل اجتماعی و تنش در فضای اجتماعی ایجاد می‌کند. الان جامعه یک فضای آرام پیدا کرده است و مردم منتظر هستند که تورم کنترل شود و قیمت‌ها کاهش یابد و حداقل ثباتی در زندگی‌شان ایجاد شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به اینکه اگر به سنوات گذشته، به یک‌باره شاهد افزایش قیمت بنزین باشیم، این موضوع می‌تواند جامعه را ملتهب کند؟ گفت: باید کشور را آرام، حفظ و مدیریت کرد. از این‌رو، مجلس باید در این زمینه قوی برخورد کند و اجازه ندهد افزایش قیمتی در زمینه سوخت اعمال شود.

اعتقاد دارم اگر تیم تصمیم‌گیرنده دولت بخواهد یواشکی تصمیمی بگیرد و مجلس را در برابر عمل انجام شده قرار دهد، قطع به یقین مجلس با یک طرح سه فوریتی و ابزاری که در اختیار دارد می‌تواند هم قیمت را به قبل برگرداند و هم برخوردی قاطع در این زمینه با دولت داشته باشد.

او می‌گوید: تا الان دولت تصمیمی برای افزایش قیمت سوخت نگرفته است و اگر قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد، حتماً دولت، مجلس را در جریان قرار می‌دهد. مجلس هم برای افزایش قیمت سوخت، برنامه‌ای نداشته و ندارد و پیشنهادی هم نداده است و اصلاً موافق این داستان هم نیست.

حیدری می‌گوید: با همه این تفاسیر، نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم، بحث مصرف سوخت است. اعتقاد دارم که دولت به جای افزایش قیمت سوخت، مدیریت سوخت را انجام دهد و از قاچاق سوخت در مناطق مرزی جلوگیری کند. این مورد می‌تواند موثرتر واقع شود تا اینکه قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

قیمت بنزین

تصمیم جدید دولت درباره قیمت بنزین

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: با روند کنونی مصرف بنزین و نحوه تولید خودرو در برنامه کوتاه‌مدت باید پالایشگاه‌ها بهینه‌سازی شده و تولید را افزایش دهیم و همچنین بنزین خارجی وارد کرده تا بتوانیم کسری‌ها را جبران کنیم.

فریدون عباسی با رد شایعات مربوط به افزایش قیمت بنزین اظهار داشت: یک جریان سیاسی خاص به اخبار مربوط به افزایش قیمت بنزین دامن می‌زنند و با انتشار شایعه گران شدن بنزین در صدد بهم زد جو جامعه هستند وگرنه نه دولت و نه مجلس هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارند.

وی افزود: در بودجه 1402 هیچ بندی برای گران کردن حامل‌های انرژی دیده نشده است و اگر بنا بر گران کردن باشد دولت باید برنامه‌های خود را بر اساس نرخ جدید بنویسد، چنین چیزی تصویب نشده است، زیرا قبل از گران کردن دولت باید فکری برای درآمدهای مردم بکند، درآمد مردم باید به اندازه‌ای باشد که توان افزایش قیمت را داشته باشد اگر قرار است کالاها در کشور با نرخ دلار تعیین شود نظام حقوق و دستمزد هم باید دلاری باشد این کار منطقی نیست.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر لزوم صرفه‌جویی و تولید بیشتر برای پاسخگویی به رشد تقاضای بنزین گفت: باید به دنبال این باشیم که سیستم‌های خودروها در بازه زمانی مشخص طی 5 تا 10 سال اصلاح شوند و وسایلی را که بنزین و گازوئیل کمتری مصرف می‌کنند، جایگزین کنیم، البته رسیدن به این هدف نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

وی بیان داشت: راه‌حل اولیه اینکه مردم قبول کنند که باید صرفه‌جویی کنند تا مسئولین مربوطه به این مرحله برسند که هم تامین مالی کنند و هم بتوانند دستگاه‌های جدید بسازند و توان داخلی و دانشی که داریم اجازه دهد که ما سیستم حمل و نقل را اصلاح کنیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در هر حال اگر قرار باشد قیمت حامل‌های انرژی همچنان پایین باشد قاچاق به خارج از مرزها تداوم خواهد داشت و درصدی از منابع ملی ما سر سفره کشورهای همسایه قرار می‌گیرد و این درست نیست. باید بپذیریم که قیمت‌ها باید واقعی شوند و قبل از آن باید درآمد مردم واقعی شود.

وی تاکید کرد: با شرایطی که در تولید خودرو دنبال می‌شود نباید دنبال کاهش مصرف سوخت باشیم، از طرفی هم نمی‌توان سفر مردم را محدود و چرخ اقتصاد را متوقف کرد، حمل و نقل جزء زیرساخت اصلی اقتصاد کشورها است بنابراین وقتی در مسیر پیشرفت هستیم و در نظر داریم که ضرایب رشد اقتصادی بالا را داشته باشیم. باید به حمل و نقل توجه کنیم اکنون اگر بنا بر این است که مصرف کاهش یاید باید موتورهای کم‌مصرف وارد و روی خودروهای داخلی تعبیه شود و یا اینکه در زمان کوتاه موتورهایی تولید شود که مصرف‌شان طبق استانداردهای جهانی باشد، به این ترتیب می‌توان مصرف را در خودروی جدید کاهش داد اما در مورد خودرهای قدیمی فعلا مصرف بالا باقی خواهد ماند زیرا مردم قدرت تعیوض خودروهای قدیمی را ندارند.

عباسی گفت: با روند کنونی مصرف و نحوه تولید خودرو در برنامه کوتاه‌مدت باید پالایشگاه‌ها بهینه‌سازی شده و تولید را افزایش دهیم و همچنین بنزین خارجی وارد کرده تا بتوانیم کسری‌ها را جبران کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه