یارانه جدید | ثبت نام یارانه جدید

شارژ کارت یارانه بگیران به مناسبت عید فطر | واریز یارانه جدید مناسبتی عید فطر از امشب

حالا این پرسش اساسی مطرح می‌شود که سرنوشت این طرح به کجا رسیده است؟

شارژ کارت یارانه بگیران به مناسبت عید فطر | واریز یارانه جدید مناسبتی عید فطر از امشب
کدخبر : 15959
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طبق پیش بینی ها قرار است رقم یارانه جدید در سال آینده افزایش داشته باشد.یارانه جدید قرار است هم به صورت نقدی هم به صورت کالابرگ توزیع شود.افزایش یارانه جدید در سال آینده 10 درصد است.یارانه جدید به11 کالا اختصاص داده خواهد شد. در ادامه به آخرین اخبار از یارانه جدید می پردازیم.

معاونت رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: یارانه فروردین سال‌جاری به حساب سرپرستان خانوار واریز و اعتبار خرید کالابرگ الکترونیک شارژ شد و یارانه‌بگیران می‌توانند از اعتبار یارانه ماه بعد در قالب کالابرگ الکترونیک، اقلام اساسی مورد نیاز خود را خرید کنند.

 بر اساس این اطلاعیه مبلغ پرداخت یارانه برای دهک‌های اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان و دهک‌های چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان است.

چنانچه سرپرستان خانوار از کالابرگ الکترونیک استفاده نکرده باشند، رقم کامل یارانه برایشان قابل برداشت است و در صورت استفاده به‌ همان میزان از یارانه خانوار کسر شده و باقی‌مانده مبلغ به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

با واریز یارانه فروردین‌ماه، یارانه‌بگیران می‌توانند از اعتبار یارانه ماه بعد نیز در قالب کالابرگ الکترونیک، اقلام اساسی مورد نیاز خود را خرید کنند.

یادآور می‌شود طرح کالابرگ الکترونیک به صورت ملّی و در سراسر کشور اجرا می‌شود و در قالب این طرح بالغ بر ۳۵ هزار فروشگاه در تمام نقاط کشور به این سامانه متصل شده‌اند.

در این طرح، اعتبار همه خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شده و آنان می‌توانند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، با کارت بانکی سرپرست خانوار از این اعتبار جهت خرید ۱۰ قلم کالای اساسی مشمول طرح ملّی کالابرگ الکترونیک استفاده کنند.

پس از حذف ارز 4200 تومانی پُر حاشیه بود که دولت با هدف جبران توان معیشتی خانوار تصمیم بر پرداخت یارانه گرفت اما مصوبه مجلس بر موضوع دیگری تاکید داشت؛ اینکه قیمت کالاهای اساسی به شهریورماه 1400 بازگردد.

در واقع مجلس دولت را مکلف به اجرای طرح جدیدی به نام کالابرگ الکترونیک می‌کرد. اما بعد از مدتی زمزمه‌هایی از مجلس به گوش رسید که نشان از نبود تمایل کافی در هیات دولت برای پیگیری سیاست کالابرگ داشت. یکی از نمایندگان مجلس نیز به تجارت‌نیوز گفته بود که دولت پول کافی برای به اجرا درآوردن این طرح در سراسر کشور را ندارد. اما در نهایت تمام این گفته‌ها از سوی وزیر اقتصاد رد شد.

در لایحه بودجه‌ای هم که دیرهنگام به مجلس رفت، تصمیم دولت بر اجرای همزمان یارانه نقدی و کالابرگ بود. با اینحال از دلِ نظرسنجی‌هایی که از سازمان‌های غیررسمی بیرون آمد، در پاسخ به این پرسش که مردم کالابرگ را می‌پسندند یا پول نقد را؟ این آمار ارائه شد؛ حدود 80 درصد از مردم پرداخت یارانه به شیوه نقدی را ترجیح می‌دهند.

یکی از خبرنگاران محلی استان هرمزگان هم که در نهایت طرح کالابرگ بهمن ماه سال قبل در آنجا به اجرا درآمد، به تجارت‌نیوز گفته بود که اهالی هرمزگان هم با توجه به مشکلات معیشتی به یارانه نقدی بیشتر نیازمند هستند تا کالای ضروری مورد نظر خود را خریداری کنند. حالا، پس از گذشت یکی دو ماه از آغاز اجرای آزمایشی طرح کالابرگ در استان هرمزگان، سرنوشت این طرح به کجا رسیده است؟

«بازگشت به دوره کوپن» از بهمن ماه سال گذشته در استان هرمزگان به صورت آزمایشی کلید خورد. بعد از آماده شدن بستر لازم برای اجرای این طرح هم، اعلام شد که تمام خانوارهای یارانه‌بگیری که حساب‌شان در استان افتتاح شده، مشمول طرح کالابرگ می‌شوند. دولت سیزدهم تصمیم گرفت تا با هدف حمایت از سبد غذایی خانوار، این امکان را برای این خانوار فراهم کند تا با اعتبار یارانه‌ای که پیشتر به آنها تعلق می‌گرفت، بتوانند 10 قلم کالای اساسی را یک ماه زودتر خریداری کنند.

دولتمردان کالاهایی که در این طرح می‌گنجند نیز اعلام کردند که بر اساس آن شیر بطری یک لیتری کم‌چرب، پنیر یو اف ۴۰۰ گرمی، ماست دبه ۲.۵ کیلوگرمی کم‌چرب، مرغ کشتار روز، تخم‌مرغ کیلویی، روغن مایع پخت و پز ۸۱۰ گرمی، ماکارونی ۷۰۰ گرمی رشته‌ای، قند شکسته فله‌ای، شکر سفید فله‌ای و برنج، از جمله۱۰ قلم کالای اساسی بودند که قرار شد به مشمولان داده شود. همچنین، خانوارها می‌توانند بر اساس نیازی که دارند، مقدار کمتر یا بیشتری از کالاهای اساسی را به انتخاب خود و تا سقف میزان اعتبار خریداری کنند.

همچنین آنطور که اعلام شد خانوارها برای اطلاع از میزان اعتبار و اقلام کالایی مصوب خود می‌توانند  کد دستوری #۲۸*۷۸۸* را شماره‌گیری یا به درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir  مراجعه کنند. بر اساس طرح کالابرگ الکترونیک، اعتبار روی کدملی افراد در نظر گرفته می‌شود و افراد با همه کارت‌های بانکی که به سرپرست خانوار تعلق دارد، از اعتبارشان در فروشگاه‌های مجاز استفاده می‌کنند.

قیمت کالاها نیز بر مبنای شهریور 1400 ملاک عمل قرار گرفت. مشمولان می‌توانند به صورت کاملا سلیقه‌ای هر کالایی که مد نظرشان است، انتخاب کنند اما مابه‌التفاوت قیمت کالای انتخابی را باید خودشان پرداخت کنند.

پس از اینها بود که دولت اعلام کرد که قرار است سه استان دیگر یعنی قزوین، گیلان و مرکزی هم میزبان کالابرگ باشند و در آینده‌ای نزدیک اجرای آن در سراسر کشور کلید خواهد خورد. 

حالا امسال میرکاظمی- رئیس سازمان برنامه و بودجه- توضیحاتی را درباره وضعیت اجرای کالابرگ در کشور ارائه کرده است. آنطور که او گفته منابع لازم برای اجرای طرح آماده است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد. همچنین، بر اساس اطلاعات منتشر شده، یارانه کالابرگ همان یارانه نقدی است که مردم دریافت می‌کنند. البته اگر کسی بخواهد از کالابرگ استفاده کند، می‌تواند زودتر از حساب خود برداشت کند و در این بین منابع اضافه‌تری در نظر گرفته نشده است.

بدین ترتیب، ظاهرا قرار است برای سال جاری هم در کنار یارانه نقدی به مشمولان کالابرگ هم داده شود، البته با توجه به مشکلاتی که دولت با آنها مواجه است از جمله احتمال کسری بودجه 400 هزار میلیارد تومان، هنوز در تامین منابع برای اجرای کالابرگ تردیدهایی وجود دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه