افزایش حقوق | حقوق کارمندان | حقوق بازنشستگان | حقوق کارگران

فوری/ حقوق این گروه ۱۱ میلیون تومان شد | خبر خوش برای افزایش‌ حقوق این گروه

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام اینکه درنظر داریم حقوق دستیاران را به میزان حقوق پزشکان عمومی برسانیم، گفت: این تصمیم با همکاری معاونت توسعه وزارت بهداشت اجرایی می‌شود و اگر سازمان برنامه و بودجه با این موضوع موافقت کند، حقوق دستیاران به میزان حقوق پزشک عمومی می‌شود

فوری/ حقوق این گروه ۱۱ میلیون تومان شد | خبر خوش برای افزایش‌ حقوق این گروه
کدخبر : 15956
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 در حالی‌که پیشنهاد دولت، در لایحه بودجه، افزایش ۲۰درصدی افزایش حقوق کارمندان در سال۱۴۰۲ بوده، کمیسیون اجتماعی مجلس طرح افزایش این رقم به ۳۰درصد را به تصویب رسانده است؛ اما همچنان این مقدار افزایش حقوق از تورم انتظاری سال آینده کمتر بوده و قادر به جبران هزینه‌های تحمیل شده به معیشت خانوارهای حقوق‌بگیر نخواهد بود، رشد مستمر نرخ تورم در اقتصاد، افزایش سالانه دستمزد و افزایش حقوق در ایران را ناگزیر کرده و به همین واسطه، هر سال قوانینی برای جبران هزینه تحمیلی تورم به خانوارها از طریق تعیین میزان افزایش حقوق و مزد در سال جدید به تصویب می‌رسد. این مهم برای کارگران در شورای‌عالی کار انجام می‌شود و برای کارمندان، در لایحه بودجه سالانه دولت پیشنهاد می‌شود و در مجلس به تصویب می‌رسد.

ابوالفضل باقری‌فرد،  با بیان اینکه توجه به شرایط زندگی دستیاران، یکی از راهکارهای فراهم آوردن شرایط برای تحصیل پزشکان عمومی در دوره دستیاری است، خاطرنشان کرد: دستیاران تخصصی در گذشته مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کردند که طبعا با این مبلغ نمی‌توانستند زندگی خود را اداره کنند و به تحصیل ادامه دهند و به همین دلیل، حقوق دستیاران پزشکی را حدود ۸ میلیون تومان تعیین کردیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه توضیح داد: حقوق دستیاران در سال جاری نیز افزایش یافته است. بر این اساس، حقوق دستیاران مجرد، ۸ میلیون تومان و حقوق دستیاران متاهل نیز ۱۱ میلیون تومان است. علاوه بر حقوق تعیین شده، کارانه هم برای آنها لحاظ می‌شود.

باقری‌فرد با بیان اینکه درنظر داریم که حقوق دستیاران به میزان حقوق پزشکان عمومی برسانیم، گفت: معاونت آموزشی با همکاری معاونت توسعه وزارت بهداشت در نظر دارد که این تصمیم را عملی کند. اگر سازمان برنامه و بودجه با این موضوع موافقت کند، حقوق دستیاران به میزان حقوق پزشکان عمومی می‌شود و اگر موضوع برابر شدن حقوق دستیاران با حقوق پزشکان عمومی محقق شود، دستیاران در زمینه مسائل مادی دغدغه‌ کمتری خواهند داشت.

وی درباره افزایش ظرفیت دوره‌های دستیاری تخصصی و پزشک عمومی گفت: افزایش ظرفیت این دوره‌ها به طور کامل با یکدیگر متفاوت است. یکی از تفاوت‌های عمده این است که افزایش ظرفیت دوره پزشکی عمومی به طور کامل به بودجه و تخصیص اعتبار وابسته است اما در مورد دوره تخصص این امر به برنامه‌ریزی نیاز دارد.  

وی با بیان اینکه ظرفیت دوره‌های تخصصی را با توجه به امکانات موجود در سال جاری تا ۲۵ درصد افزایش دادیم، ادامه داد: افزایش ظرفیت دوره‌های فوق‌تخصصی نیز به ۵۰ درصد رسیده و ما در معاونت آموزشی وزارت بهداشت از ظرفیت موجود استفاده کردیم و صندلی‌های خالی را پر کردیم.

باقری‌فرد خاطرنشان کرد: موضوع افزایش ظرفیت رشته‌های تخصصی و پزشکی عمومی، کاملا از یکدیگر مستقل است. در کشور در حوزه تخصص کمبودهایی وجود دارد. به نحوی که براساس استانداردهای جهانی، نسبت پزشک  عمومی به متخصص باید یک به یک باشد اما این میزان در ایران معادل یک به نیم است. ما به کمبود متخصص در کشور اذعان داریم و بنابراین باید شرایطی ایجاد کنیم که پزشکان عمومی در آزمون دستیاری شرکت کنند.

افزایش حقوق

احسان ارکانی  در واکنش به انتشار اخباری درباره اینکه آئین‌نامه افزایش حقوق کارکنان دولت خلاف مصوبه مجلس است، گفت: برای درک این موضوع بهتر است مقایسه‌ای بین آئین‌نامه افزایش حقوق در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ صورت گیرد.

 

وی توضیح داد: طبق آئین‌نامه افزایش حقوق در سال ۱۴۰۱ حداقل حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر کلیه کارمندان شاغل در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری یعنی همان عموم کارمندان ۲۴.۷۱۵.۰۰۰ ریال بوده که امسال بر اساس مصوبه مجلس به آن ۲۰ درصد اضافه شده و این مبلغ به ۲۹ میلیون و ۶۵۸ هزار ریال رسیده است؛ این بدان معناست که افزایش ۲۰ درصدی روی حداقل حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر اعمال شده  و شاهد افزایش ۲۰ درصدی حقوق نسبت به سال گذشته هستیم.

وی افزود: طبق آئین‌نامه سال جاری حداقل حقوق کارمندان مشمول نظام هماهنگ پرداخت به گونه‌ای تعیین شده که کمتر از ۲۹.۶۵۸.۰۰۰ ریال نشود پس اگر کف حقوق برای این افراد کمتر از این رقم باشد باید حقوق‌شان به گونه‌ای تعیین شود که حداقل آن به ۲۹.۶۵۸.۰۰۰ ریال برسد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه توضیح داد: بر این اساس اگر عدد ۲۹.۶۵۸.۰۰۰ ریال را هفت برابر کنیم به رقم ۲۰۷.۶۰۶.۰۰۰ ریال می‌رسیم. این همان عددی است که در تبصره ۲ ماده ۵ آئین‌نامه دولت برای افزایش حقوق‌ها قید شده است.

ارکانی همچنین گفت: عبارت «حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر» همان حکم کارگزینی کارکنان است. یعنی بر اساس آئین‌نامه دولت نباید حکم کارگزینی افراد بیشتر از ۲۰۷.۶۰۶.۰۰۰ ریال باشد که این هم مغایر مصوبه مجلس نیست. کما اینکه با نگاهی به آئین‌نامه افزایش حقوق در سال ۱۴۰۱ این موضوع مشخص می‌شود که متن تبصره ۲ ماده ۵ در آئین‌نامه امسال عینا همان متن تبصره ۲ ماده ۴ آئین‌نامه پارسال حقوق بوده و فقط عدد آن عوض شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • ناشناس
    0

    سلام با حقوق یازده میلیون نمی شود زندگی کرد

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه