حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان

خبر مهم برای افزایش حقوق بازنشستگان در سال جدید | بازنشستگان بخوانند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در بودجه سال ۱۴۰۲ منابع بسیار مطلوبی برای تأمین کسری‌های صندوق‌های بازنشستگی از جمله صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق فولاد و صندوق تأمین اجتماعی پیش بینی شده است و باید بگویم راه‌های مناسبی برای اخذ مطالبات صندوق‌ها از دولت و کاهش آن‌ها ترسیم شده است.

خبر مهم برای افزایش حقوق بازنشستگان در سال جدید | بازنشستگان بخوانند
کدخبر : 15603
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

صولت مرتضوی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره این‌که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال گذشته در رابطه با بهبود شرایط کارگران و معیشت آنان چه گام‌هایی برداشت، گفت: خوشبختانه ما همه تلاش‌مان این بود کارگاه‌های اقتصادی در بخش کشاورزی، صنعت و خدمات و سایر بخش‌ها سرپا نگه داشته شوند تا خدایی ناخواسته کارگری از کار بیکار نشود. البته اگر به هر دلیلی کارگری از کار بیکار شود حتما ملتزم بودیم بیمه بیکاری را در وقت مقرر پرداخت کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: نکته بعدی موضوع همسان‌سازی دریافتی کارگران با کارمندان دولت بود که به حمدالله این کار به نحو احسن انجام شد و ما یک عدالت توزیعی را در این حوزه مشاهده می‌کنیم و بالغ بر یک میلیون فرصت شغلی در سال ۱۴۰۱ ایجاد شد. 

وی با اشاره به کاهش بدهی دولت به صندوق‌ها عنوان کرد: مستحضر هستید که صندوق تأمین اجتماعی نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات معوقه‌اش را از دولت گرفت. از سوی دیگر هم در بودجه سال ۱۴۰۲ منابع بسیار مطلوبی برای تأمین کسری‌های صندوق‌های بازنشستگی از جمله صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق فولاد و صندوق تأمین اجتماعی پیش بینی شده است و باید بگویم راه‌های مناسبی برای اخذ مطالبات صندوق‌ها از دولت و کاهش آن‌ها ترسیم شده است.

مرتضوی بیان کرد: اقدامات خوب دیگری هم در حوزه تعاون صورت گرفت از جمله اینکه شرکت‌های تعاونی به شدت افزایش یافت و صادرات این شرکت‌ها افزایش پیدا کرده‌ است. در بخش تعاونی مسکن شرکت‌های جدیدی به ثبت رسیدند و همکاران ما تلاش می‌کنند به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند. 

وی ادامه داد: در حوزه رفاه اجتماعی تلاش دولت این بوده است که فقر مطلق را کاهش دهد، ضریب جینی را به شکلی ترمیم کند و به دهک‌های کم‌درآمد توجه ویژه‌ای داشته باشد، بحث کالابرگ الکترونیکی در حوزه رفاه یکی از اقدامات ویژه و مناسب دولت بود که بحمدالله ما آمادگی داریم به صورت کلی در سراسر کشور آن را اجرا کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که هرگاه یک مزیت‌ها و امکانات بیشتری ایجاد شود، احساس ما این است مردم استقبال بهتری خواهند کرد، اظهار داشت: در حال حاضر بستر و شبکه برای این کار (ارائه کالابرگ الکترونیکی) فعال است.

وی با اشاره به این‌که در حوزه اشتغال بالغ بر یک میلیون شغل ایجاد شده است، گفت: در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تعداد مراکز آموزشی افزایش پیدا کرده است. همچنین ایجاد مراکز آموزشی در کنار کارگاه‌ها و کارخانجات از جمله اقدامات ما در حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای بوده است. از سوی دیگر سایر مراکز مانند سازمان بهزیستی در جامعه اقدامات فراخور خودش را به احسن وجه با روی گشاده، با خلق حَسن رسیدگی کرد و  اقدامات خوبی انجام دادند و بر جذب و جلب مشارکت‌های مردمی در این حوزه بسیار خوب و اثرگذار بوده است.

حقوق بازنشستگان

علی اکبر عیوضی دبیر کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران با اشاره به نتایج برخورد سال گذشته دولتی‌ها با افزایش حقوق بازنشستگان گفت: در سالی که گذشت شاهد بودیم که دولت حدود پنج ماه بازنشستگان را سر افزایش مستمری‌ها معطل نگه داشت و باعث اعتراض بازنشستگان شد. اگر اتفاقی از این دست سال ۱۴۰۲ هم رخ دهد، بازهم اعتراضات بازنشستگان صورت خواهد گرفت.

حمید حاج‌اسماعیلی ، فعال حوزه کارگری، در این مورد که معوقات قطعی شده است می‌گوید: بازنشستگان مطمئن باشند که واریز معوقات حتما انجام خواهد شد، چون مصوبه آن قطعی شده و الان دو ماه است که افزایش‌ها با احکام جدید صورت می‌گیرد و احکامی که صادر شده است زمان اجرای آن‌ها از ۱۴۰۱/۰۱/۰۱ است. بنابراین، معوقات به طور جدی پیگیری می‌شود.

این کارشناس بازار کار در مورد زمان قطعی واریز معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی می‌افزاید: قرار شده است معوقات از آبان‌ماه واریز شود.

وی در مورد اینکه پرداخت معوقات افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به صورت یکجا خواهد بود یا ماه به ماه انجام می‌شود، بیان می‌کند: طبق قول و قراری که خود سازمان تامین اجتماعی تعهد کرده، معوقات ماه به ماه تا پایان سال پرداخت می‌شود. معوقه فروردین‌ماه در آبان؛ معوقه اردیبهشت در آذر؛ معوقه خردادماه در دی؛ معوقه تیرماه در بهمن؛ و معوقه ماه مرداد هم اسفندماه پرداخت می‌شود.

این فعال حوزه کارگری در مورد اینکه حقوق آبان‌ماه مستمری‌بگیران تامین اجتماعی چقدر خواهد بود؟ می‌گوید: پرداخت معوقات به افراد با رقم‌های مختلف خواهد بود و افزایش‌ها برای هر کسی نسبت به حقوق دریافتی او تخصیص پیدا می‌کند که این رقم پرداختی می‌تواند از ۵۰۰ هزار تا ۶-۷ میلیون تومان باشد.

در کنار معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی، حق مسکن کارگران نیز هنوز آن رقمی نیست که شورای عالی کار مصوب کرده است.

شورای عالی کار، حق مسکن کارگران برای سال ۱۴۰۱ را ۶۵۰ هزار تومان در ماه تعیین کرد، اما هیئت دولت در زمان ابلاغ این مصوبه آن را به ۵۵۰ هزار تومان کاهش داد./نبض بازار

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه