مسکن کارگران

خبر خوش برای حداقل بگیران | آغاز ثبت نام مسکن کارگری ارزان

یک فعال حوزه کار بر لزوم پیگیری ساخت مسکن کارگری تاکید کرد و گفت: انتظار جامعه کارگری این است که در سال جدید بنگاههای تولیدی ضمن پرداخت حقوق و دستمزد مکفی، امنیت شغلی نیروهای کار را حفظ کنند.

خبر خوش برای حداقل بگیران | آغاز ثبت نام مسکن کارگری ارزان
کدخبر : 15531
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

در 17 خرداد سال 1399 با تصویب شورای عالی کار حق مسکن کارگران با اضافه شدن 5 درصد به حداقل حقوق کارگران و اهدای 200 هزار تومان تصویب شد. امسال حق مسکن کارگران افزایش چشمگیری داشته است. با این حال حق مسکن کارگران مبلغ ناچیزی برای کمک هزینه مسکن به شمار می آید. امسال مبلغ حق مسکن کارگران در شورای عالی کار ۶۵۰ هزار تومان تصویب شد. در ادامه به جزئیات حق مسکن کارگران میپردازیم.

فتح اله بیات امنیت شغلی و حقوق و دستمزد را مهم‌ترین مطالبه کارگران عنوان کرد و گفت: کارگران نیاز دارند که از ابتدای سال بدون نگرانی و دغدغه در محیط کار و کارخانه ها حاضر شوند و با انگیزه به تولید با کیفیت بپردازند بر همین اساس کارفرمایان برای آنکه بهره وری کارخانه ها افزایش یابد و تولید با کیفیت و رقابت پذیر به وجود آید باید هوای کارگران را داشته باشند.

وی تصریح کرد: انتظار جامعه کارگری این است که در سال جدید بنگاههای تولیدی ضمن حفظ امنیت شغلی نیروهای کار حقوق و دستمزد مکفی و به موقع به کارگران پرداخت کنند.

بیات گفت: شاید قبلاً کارگران می توانستند برای تامین معاش خود و خانواده در حاشیه شهرها مشغول کار شوند ولی امروز هزینه ایاب و ذهاب افزایش یافته و کارگر با دریافتی خود نمی تواند در محیطی مشغول کار شود که از محل سکونت او دور باشد.

 این فعال حوزه کار افزود: نیروی کار برای فعالیت و تولید نیاز به انگیزه دارد و برای آنکه یک روز کامل را در کارگاه یا کارخانه سپری کند باید حقوق و مزد مکفی دریافت کند درغیر اینصورت به مشاغل غیررسمی وکاذب روی می آورد.

بیات درعین حال به مسکن کارگری هم اشاره کرد و گفت: ساخت مسکن کارگری نیازمند اهتمام جدی است و باید توان مالی کارگران را مدنظر قرار داد. کارگران با دریافتی و حقوقی که دارند چگونه می توانند اقساط سنگین وام مسکن را بپردازند. باید راههای دیگری برای ساخت مسکن ارزان کارگران پیش بینی کرد.

وی با اشاره به طرح مسکن ملی اظهار کرد: درحال حاضر آماری وجود ندارد که چند درصد کارگران در مسکن ملی ثبت نام کرده اند. آن عده ای هم  که آورده خود را واریز کردند سردرگم مانده اند و مشخص نیست که قرار است چه زمانی واحدهایشان ساخته و تحویل داده شود.

این فعال حوزه کار یکی از راهکارهای تامین مسکن کارگران را ساخت خانه های اجاره به شرط تملیک‌ دانست و گفت: این طرح باید به نحوی پیاده سازی شود که کارگران از عهده پرداخت اقساط آن برآیند.

وی درباره پرداخت وام های مسکن با مبالغ بالا نیز گفت: اگر مبلغ وام مسکن را هم افزایش دهیم مادامی که اقساط بلند مدت در نظر نگیریم کارگران با دریافتی خود قادر به پرداخت نیستند و قیمت مصالح ساختمانی هم بالا است لذا باید به دنبال راههای دیگری برای تامین مسکن کارگران باشیم که با شرایط و آورده کارگران همخوانی داشته باشد.

حق مسکن کارگران

حق مسکن کارگری، با هدف تسهیل تامین مسکن برای کارگران، یکی از مزایای انگیزه ای و رفاهی و بخشی از حق السعی و از جمله حقوق قانونی هر کارگر در قانون کار بوده که کارفرما موظف است، ماهانه، مبلغ آن را علاوه بر مزد ثابت، به کارگر، بپردازد و هرگونه تخلف از این پرداخت، قابل پیگیری قانونی، توسط کارگر، خواهد بود. 

با توجه به روال پر فراز و نشیبی که مساله حق مسکن کارگری، در سال گذشته، پشت سر گذاشت، یکی از رایج ترین پرسش های کارگران، این است که میزان و مبلغ کمک هزینه مسکن کارگران در سال 1402، چقدر است؟ از این رو، در این بخش از مقاله، قصد داریم، این پرسش را بررسی کرده و میزان حق مسکن کارگری ۱۴۰۲​را بگوییم.

میزان و مبلغ حق مسکن کارگران در سال 1402، هنوز اعلام نشده اما در سال گذشته به موجب مصوبه دولت، حق مسکن مبلغ 650 هزار تومان بود و در حال حاضر تا زمان اعلام مبلغ جدید، همین مبلغ در سال 1402 نیز پرداخت می گردد با این توضیح که؛

در اسفند ماه دو سال گذشته، شورای عالی کار که یک نهاد قانونی پیش بینی شده در قانون کار جمهوری اسلامی ایران است، میزان حق مسکن هر کارگر را ماهانه، مبلغ 650 هزار تومان، تعیین کرد و پس از ارسال مصوبه به مجلس، جهت تصویب آن توسط هیئت وزیران، هیئت وزیران، در یک اقدام استثنایی و بدون اعلام مخالفت با مبلغ پیشنهادی و تعیین شده شورای عالی کار و ارجاع آن به این شورا، جهت بررسی مجدد، میزان کمک هزینه مسکن کارگری سال گذشته را از 650 هزار تومان به 550 هزار تومان، تغییر داد و همین مبلغ را به عنوان حق مسکن گذشته، تصویب کرد.

به همین علت، از فروردین سال گذشته تا شهریور ماه آن سال، حق مسکن کارگری، 550 هزار تومان بود و همین مبلغ، ماهانه، توسط کارفرما، به کارگران، به عنوان کمک هزینه مسکن، پرداخت می گردید. تا اینکه با پیگیری های شورای عالی کار و نمایندگان کارگران، در اواخر شهریور ماه سال گذشته، مصوبه جدیدی، در خصوص حق مسکن کارگری، تصویب شده است.

به موجب مصوبه جدید، کمک هزینه مسکن کارگری سال گذشته که پیش بینی می شود در سال ۱۴۰۲​ افزایش یابد، ملبغ 650 هزار تومان، تعیین گردید و از مهرماه سال گذشته، تمامی کارفرمایان، موظف شدند که به جای 550 هزار تومان، مبلغ 650 هزار تومان را به عنوان کمک هزینه مسکن کارگری، پرداخت نمایند و می توان گفت، کارگران، مبلغ 600 هزار تومان نیز از بابت 6 ماه اول سال، از کارفرمایان خود، طلبکار شدند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه