حقوق کارگران | افزایش حقوق کارگران

حقوق کارگران 3 برابر شد | حداقل حقوق 15 میلیون تومان شد

زمان اندکی به پایان سال ۱۴۰۱ مانده، اما هنوز ۱۴ میلیون کارگر در انتظار تعیین تکلیف دستمزد خود هستند.

حقوق کارگران 3 برابر شد | حداقل حقوق 15 میلیون تومان شد
کدخبر : 15310
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طبق روال سال های گذشته در نیمه دوم سال بحث افزایش حقوق کارگران پر تکرار می شود. طبق پیش بینی ها قرار است افزایش حقوق کارگران مطابق سبد معیشت تعیین شود. قرار است در سال آینده نیز حقوق کارگران بیش از 50 درصد افزایش یابد.در ادامه به آخرین خبر ها از حقوق کارگران می پردازیم.

نمایندگانی از انستیتو تغذیه مرکز آمار ایران، معاونت رفاه و مرکز پژوهش‌های تامین اجتماعی و مرکز آمار و نمایندگانی از دولت، کارفرمایان و کارگران هزینه سبد معیشت را در نشست‌های متعدد شورای عالی کار در روز‌های پایانی هر سال مشخص می‌کنند.

زمان اندکی به پایان سال ۱۴۰۱ مانده، اما هنوز ۱۴ میلیون کارگر در انتظار تعیین تکلیف دستمزد خود هستند. هرچند اطلاعاتی که از شورای عالی کار به بیرون درز کرده نشان می‌دهد اعضای کمیته دستمزد رقمی را برای سبد معیشت کارگران که نقش اساسی در مشخص شدن مبلغ نهایی دستمزد آن‌ها دارد، اعلام کرده‌اند.

در روز‌های گذشته ارقام متفاوتی از ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان برای هزینه سبد معیشت به گوش می‌رسید، اما ظاهرا رقم کمتر از اینهاست؛ ۱۲ میلیون تومان. البته اگر بخواهیم دقیق‌تر اعلام کنیم، ۱۲ میلیون و ۴۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان به‌عنوان هزینه سبد معیشت خانوار کارگری توسط اعضای کمیته دستمزد در نظر گرفته شده است.

اما نمایندگان کارگری در نشست شورای عالی کار از چه عددی رونمایی کرده‌اند؟ آنگونه که اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد بر اساس محاسبات و جمع‌بندی که فعالان کارگری انجام داده‌اند، رقم باید بالاتر از این‌ها باشد؛ حدود پنج میلیون تومان بیشتر، یعنی ۱۷ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۱۶۰ تومان.

هرچند علی خدایی- عضو کارگری شورای عالی به خبرگزاری ایلنا گفته که قرار است در نشست بعدی بر سر تعیین هزینه سبد معیشت به یک توافق سه‌جانبه برسند. منظور او از توافق سه‌جانبه همان اجماع میان نمایندگان دولت، کارفرمایان و کارگران است.

ماده ۴۱ قانون کار می‌گوید نرخ تورم و سبد معیشت (تبصره ۲) خانوار کارگری دو ملاک اصلی تعیین حداقل مزد کارگران به شمار می‌آیند. اطلاعات بیرون آمده از نشست شورای عالی کار حکایت از این دارد که کمیته دستمزد در نظر دارد هزینه سبد معیشت را حدود ۱۲ میلیون تومان تعیین کند.

با اینحال زمان زیادی از اعلام خط فقر توسط وزارت رفاه نمی‌گذرد؛ ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای خانوار چهار نفره تهرانی؛ بنابراین رقمی که کمیته دستمزد برای سبد معیشت در نظر گرفته، هم با آنچه کارگران می‌گویند فاصله قابل توجهی دارد و هم با خط فقر اعلامی از سوی وزارت رفاه.

درباره تورم هم، کارشناسان سال سختی را برای اقتصاد ایران پیش‌بینی می‌کنند. قرار است تورم بالای ۵۰ درصد باقی بماند، البته آنگونه که برخی نهاد‌های بین‌المللی و صاحب نظران اقتصادی می‌گویند. نمایندگان کارگری نیز اعلام کرده‌اند که صبر می‌کنیم تورم سالانه منتهی به پایان بهمن ماه منتشر شود. آن‌ها بر این اعتقادند که نرخ تورم دی و بهمن‌ماه ملاک روشنی برای تورم در سال جاری است تا بتوان به نرخ واقعی‌تری از این شاخص دست یافت.

بر اساس این گزارش، نمایندگانی از انستیتو تغذیه مرکز آمار ایران، معاونت رفاه و مرکز پژوهش‌های تامین اجتماعی و مرکز آمار و نمایندگانی از دولت، کارفرمایان و کارگران هزینه سبد معیشت را در نشست‌های متعدد شورای عالی کار در روز‌های پایانی هر سال مشخص می‌کنند.

سبد معیشت شامل اقلام خوراکی و غیر خوراکی است که عنصر مهم تعیین دستمزد سال آتی کارگران به حساب می‌آید.

حقوق کارگران

مذاکرات مزد ۱۴۰۲به شرایط حساسی رسیده و این احتمال وجود دارد که مانند سال ۱۳۹۹، افزایش دستمزد به‌واسطه بعضی آمارها و تغییر معیارها، کمتر از هزینه تحمیل شده به معیشت کارگران باشد و بنا به سلیقه دولت و کارفرما و بدون امضای طرف کارگری ابلاغ شود. اقدامی که البته از منظر قانون کار، فاقد وجاهت است و تا اینجای کار، نمایندگان کارگری نیز با رد سبد معیشت مطلوب دولت و کارفرما مقابل آن ایستاده‌اند؛ اما امکان وقوع آن وجود دارد.

خبرها حاکی از این است که در مذاکرات مزد امسال، جداول و معیارهای تعیین سبد معیشت از جانب دولت تغییر کرده و درنتیجه این کار، رقم محاسبه شده برای هزینه معیشت در سال‌جاری پایین آمده است. ثمره این کار، تعیین سبد معیشت کمتر از شرایط عینی است که عملاً راه را برای افزایش کمتر دستمزد هموار می‌کند؛ این در حالی است که تعیین سالانه دستمزد کارگران برای جبران هزینه‌های تحمیل شده به معیشت و حفظ قدرت خرید آنها انجام می‌شود و آمارسازی و دستکاری در معیارها فقط به بیشترشدن شکاف میان مزد و معیشت و کمترشدن قدرت خرید دریافت‌کنندگان مزد و حقوق‌بگیران به‌عنوان متقاضیان عمده کالا و خدمات ایرانی خواهد شد.

شرکای اجتماعی اختلاف اساسی در مورد رقم سبد معیشت خانوارهای کارگری دارند و گرچه دولت و کارفرمایان سبد مطلوب خود را با ۳۹درصد افزایش روی رقم ۱۲میلیون و ۴۷۹هزار و ۵۰۰تومان بسته‌اند اما طرف کارگری این رقم را نپذیرفته و پایبندی هر ۳ طرف به مصوبات و توافق‌های پیشین را خواستار شده است.

علی خدایی، نماینده کارگران در شورای‌عالی کار، علت اختلاف رقم مطلوب دولت و کارفرما برای سبد معیشت با نظر کارگران را ناشی از این می‌داند که امسال جداول و معیارهای تعیین سبد معیشت از جانب دولت عوض شده و با تغییر برآوردهای انستیتو تغذیه در جدول ارائه شده به شورای‌عالی کار، ضمن اینکه مصرف روزانه افراد از ۲۵۷۰کالری به ۲۳۵۰کالری کاهش یافته، برخی از اقلام اساسی خانوار و میزان آن نیز جابه‌جا شده که نتیجه آن پایین آمدن نرخ سبد بوده است.

خدایی درباره تغییرات جدول انستیتو تغذیه، می‌گوید: به‌عنوان‌مثال در جدول تغذیه سال‌های گذشته، سرانه مصرف گوشت ۳۸گرم بود که حالا به ۲۰گرم کاهش پیدا کرده و سرانه مصرف نان نیز از ۳۱۰گرم به ۱۰۰گرم کاهش یافته است. همچنین در ردیف حبوب، میوه و سبزی نیز اقلامی به حبوب منتخب اضافه شده که میانگین قیمت این ردیف را پایین‌ترمی‌آورد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه