قوانین جدید طلاق در دوران عقد | قوانین حقوقی

شروع زندگی مشترک معمولا شیرین و همراه با اشتیاق است و زوجین برای رفتن به خانه خودشان و تشکیل یک خانواده کامل لحظه‌شماری می‌کنند؛ اما این یک قانون ثابت نیست؛ و گاهی مواقع ممکن است شرایط زوجین یا اختلافاتی که بین آن‌ها وجود دارد روز به روز بیشتر شود و آن‌ها را وادار به جدایی کند.

قوانین جدید طلاق در دوران عقد | قوانین حقوقی
کدخبر : 15278
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

اگر فردی که باعث به وجود آمدن این مشکلات شده زوج باشد، زوجه یا زن برای طلاق در دوران عقد اقدام می‌کند. در این شرایط دادگاه طبق قوانینی که برای طلاق یک طرفه زن وجود دارد به پرونده طلاق رسیدگی می‌کند. در این مطلب نکات مهمی که برای طلاق از طرف زن باید بدانید را ارائه کرده‌ایم.

در طلاق یک طرفه زن در دوران عقد نیز باید زوجه دلیل قابل قبولی برای طلاق ارائه کند. این دلیل توسط دادگاه بررسی می‌شود؛ و در صورتی که دلایل ارائه شده توسط زوجه برای جدایی قابل قبول باشد، دادگاه رأی نهایی طلاق را صادر می‌کند.

به عنوان مثال، در صورتی که زوج همسرش را اذیت و آزار کند و زندگی مشترک برای زن مشقت‌بار شده باشد، یا اینکه زوج نتواند شرایط مناسبی را برای شروع زندگی مشترک خودش و همسرش فراهم کند، زن می‌تواند یک طرفه درخواست طلاق دهد.

البته در صورتی که زن پس از عقد حق طلاق را از همسرش گرفته باشد، زوجه می‌تواند بدون نیاز به ارائه دلایل و شواهد از همسرش طلاق بگیرد؛ زیرا در این مواقع زن نیز مانند مرد دارای حق طلاق می‌شود و می‌تواند از این حق قانونی خودش استفاده کند.

در کشور ما حق طلاق با مرد است و زوج می‌تواند بدون ارائه دلیل خاصی طلاق در دوران عقد از طرف مرد را مطرح کرده و به نتیجه برساند. برای طلاق توافقی نیز تمام شرایط طلاق طبق توافق و سازش بین زوجین پیش می‌رود؛ اما زن برای طلاق یک طرفه باید دلیل ارائه کند و بدون داشتن دلیل قابل قبول نمی‌تواند دادگاه را برای طلاق و جدایی قانع کند.

از جمله دلایل قابل قبول و راه های طلاق از طرف زن در دوران عقد می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

اگر طلاق از طرف مرد مطرح شده باشد، زوج باید تمام حق و حقوق قانونی زن از جمله مهریه را بپردازد. مهریه در دوران عقد برای زن باکره نصف است و اگر زوجه باکره باشد تنها نیمی از مهریه واقعی او به فرد تعلق خواهد گرفت.

در صورتی که طلاق از طرف زن در دوران عقد مطرح شده باشد، زن می‌تواند مهریه خودش را به همسرش ببخشد تا مرد راضی به طلاق شود. حتی امکان دارد که زوج درخواست مالی اضافه بر مهریه برای طلاق داشته باشد و زوجه می‌تواند با پرداخت این مال از او جدا شود.

اگر زوجه باکره باشد، طلاق زوجین از نوع بائن خواهد بود و مرد نمی‌تواند پس از جدایی به زن رجوع کند. در شرایطی که زوجین در دوران عقد رابطه زناشویی داشته باشند نیز اگر طلاق از طرف زن مطرح شده باشد امکان رجوع مرد بعد از طلاق وجود نخواهد داشت.

همان‌طور که برای طلاق از طرف زوج لازم است که فرد مدارک لازم برای طلاق از طرف مرد را آماده کرده و به دادگاه ارائه کند، در طلاق از طرف زن نیز لازم است که زوجه مدارکی که برای رسیدگی به پرونده طلاق لازم است را تهیه کرده و به دادگاه تحویل دهد. این مدارک عبارتند از:

اصل شناسنامه و کارت ملی به همراه کپی برابر اصل آن‌ها

ارائه دادخواست طلاق

ارائه شواهد و دلایل قابل قبول برای جدایی

ارائه گواهی بکارت

ارائه اصل و کپی برابر اصل عقدنامه

ارائه وکالت‌نامه طلاق در صورت وجود

مراحل طلاق از طرف زن در دوران عقد

مراحل طلاق از طرف زن با مراحل طلاق از طرف مرد در دوران عقد و پس از ازدواج متفاوت است. در ادامه مراحلی که زوجه باید برای جدایی در دوران عقد انجام دهد را ارائه کرده‌ایم.

ثبت‌نام در سامانه تصمیم

شرکت در جلسات مشاوره

مراجعه به پزشکی قانونی جهت دریافت گواهی بکارت

ارائه گواهی بکارت و شواهد و دلایل طلاق به دادگاه

بررسی پرونده طلاق توسط دادگاه و صدور حکم

جاری کردن صیغه طلاق

زن در صورتی می‌تواند برای طلاق در دوران عقد اقدام کند که دلیل قابل قبولی برای جدایی از همسرش داشته باشد.

مدت زمان طلاق از طرف زن در دوران عقد

اگر زوج و زوجه برای جدایی به توافق رسیده باشند، مدت زمان طلاق از طرف زن کوتاه‌تر خواهد شد؛ اما با توجه به اینکه حق طلاق با مرد است، اگر زوجه برای جدایی اقدام کند و زوج راضی نباشد، شرایط طلاق پیچیده‌تر می‌شود و مدت زمان طلاق از طرف مرد نسبت به مدت زمانی که زن برای طلاق در نظر می‌گیرد بیشتر خواهد شد.

وکیل طلاق در دوران عقد

با توجه به اینکه شرایط طلاق از طرف مرد با شرایطی که زن برای طلاق در دوران عقد و پس از آن دارد متفاوت است، پیچیدگی‌های پرونده‌های مطرح شده برای طلاق یک طرفه زن در دوران عقد و بعد از آن بیشتر از طلاق مرد است. حضور وکیل طلاق در کنار زن این امکان را برای زوجه فراهم می‌کند که دلایل مناسبی برای جدایی ارائه کند، تا بتواند پرونده طلاق را در کمترین زمان و با هزینه مناسب به نتیجه برساند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه