بازنشستگان تامین اجتماعی | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

بازنشستگان تامین اجتماعی پولدار شدند | خبر مهم برای بازنشستگان تامین اجتماعی

مهدی عیسی زاده گفت: دولت بدهی ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی به تامین اجتماعی دارد که انتظار می‌رود حداقل یک چهارم آن را پرداخت کند.

بازنشستگان تامین اجتماعی پولدار شدند | خبر مهم برای بازنشستگان تامین اجتماعی
کدخبر : 14947
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

شرایط بازنشستگان تامین اجتماعی، وابسته به میزان سخت بودن شغل و همینطور وابسته به جنسیت است. حداکثر سابقه برای پذیرش و محاسبه در تعیین مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی ۳۵ سال است. عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی مطابق قانون، تابع مقررات مربوط به عیدی و پاداش کارمندان دولت می‌باشد. بازنشستگان تامین اجتماعی برای دریافت بیمه تکمیلی در سال ۱۴۰۰ تا آخر بهمن‌ماه فرصت ثبت نام داشتند. حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در خرداد سال ۱۴۰۱ افزایش ۵۷ درصدی پیدا کرد. بازنشستگان کمتر از ۳۰ سال سابقه، باتوجه به سنوات، کمتر از این مبلغ دریافت می کردند.

​نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح چهارشنبه ۱۰ اسفندماه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با جزء الحاقی به بند (د) تبصره ۱۹ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

مهدی عیسی زاده(رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس) در جریان رسیدگی به این جز الحاقی، با ارائه پیشنهادی با تاکید براینکه دولت و نمایندگان بدهی بر گردن تامین اجتماعی گذاشته اند، گفت: سال گذشته برای بازنشستگان کشوری اعتبار ۹ هزار میلیاردی و بازنشستگان لشگری اعتبار ۵ هزار میلیاردی در نظر گرفتیم که تاکنون پرداخت نشده است. همچنین ۶ هزار میلیارد بودجه برای بخش بهداشت و درمان لحاظ کردیم که همچنان پرداخت نشده است. از سوی دیگر سال گذشته مبلغ ۹۰ هزار میلیاردی مشخص کردیم که همچنان برای سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

وی تاکید کرد: انتظار می‌رود بودجه را به نحوی تنظیم کنیم تا صندوق‌های زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی بتوانند پاسخگوی مستمری بگیران باشند، از این رو پیشنهاد حداقلی را در نظر گرفته‌ایم تا دولت با توجه به ظرفیتی که دارد، بتواند بخشی از بدهی ۴۰۰ هزار میلیاردی به سازمان تامین اجتماعی را پرداخت کند. درحال‌حاضر تامین اجتماعی با کسری ماهانه ۱۰ هزار میلیاردی در بخش حقوق و درمان مواجه است که مجبور است از بانک برداشت کند، از این رو هم باید به بانک سود بدهد و هم به دلیل معوقات باعث ایجاد نارضایتی شده است.

با پذیرش پیشنهاد ارائه شده از سوی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی این جزء الحاقی به بند (د) تبصره ۱۹ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ به این شرح شد: دولت موظف است به منظور تأدیه بدهی قطعی حسابرسی شده خود به سازمان تأمین اجتماعی حداقل ۷۰۰ هزار میلیارد ریال(هفتاد هزار میلیارد تومان) از روش‌های تهاتر یا واگذاری سهام، واگذاری نفت خام و میعانات گازی و یا تضمین اصل سود اوراق مالی اسلامی منتشره سازمان مذکور با سررسید تا پنج سال اقدام نماید.

در ادامه همچنین علیرضا پاک فطرت در تذکری گفت: دولت باید به شعار و قول خود در زمینه رفع تبعیض عمل کند، با این حال دولت نمی‌تواند بیش از درآمدی که دارد بدهی‌های خود را پرداخت کند، با این وجود دولت بدهی ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی به تامین اجتماعی دارد که انتظار می‌رود حداقل یک چهارم آن را پرداخت کند. از نمایندگان می‌خواهیم بدون توجه به آمار دولت در این زمینه اقدام کند.

محمدحسن آصفری با استناد به اصل ۲۲ قانون اساسی گفت: دولت از زمان دفاع مقدس به سازمان تامین اجتماعی بدهی دارد که باید یکبار برای همیشه میزان این بدهی حسابرسی شود، با شرایط تورمی‌عدم پرداخت بدهی باعث حل مشکلات معیشت مردم نمی‌شود.

وی تاکید کرد: رئیس‌جمهوری بارها بر رفع بی‌عدالتی در حقوق و مزایا صحبت کرده است که انتظار می‌رود آن را در پرداخت بدهی سازمان تامین اجتماعی شاهد باشیم.

 بازنشستگان تامین اجتماعی

پیشتر دولت از پرداخت تمام حقوق و عیدی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تا نیمه اسفندماه و زودتر از پرداختی‌های کارمندان دولت خبر داده بود. هرچند به تازگی زمان دقیق و مشخصی برای پرداخت عیدی مستمری بگیران اعلام نشده است.

هرچند مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری خبر از واریز حقوق و عیدی بازنشستگان در روز بیست‌وششم بهمن ماه خبر داد و از آنجایی که این اقدام زودهنگام انجام گرفته، آن را بی‌سابقه خواند، گروهی از بازنشستگان می‌گویند هنوز عیدی خود را دریافت نکرده‌اند.

همزمان با اخبار مربوط به پرداختی‌های پایان سال، یک پرسش مهم دیگر نیز مطرح شده است؛ قرار است عیدی مستمری بگیران تامین اجتماعی چه زمانی واریز می‌شود؟ جست‌وجوی کوتاهی در لابه‌لای منابع رسمی و غیررسمی حکایت از این دارد که پیشتر دولت از پرداخت تمام حقوق و مزایای بازنشستگان و مستمری‌بگیران تا نیمه اسفندماه و زودتر از پرداختی‌های کارمندان دولت خبر داده بود. اما زمان دقیق و مشخصی برای پرداخت عیدی مستمری بگیران اعلام نشده است.

پنج‌شنبه هفته قبل بود که مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از واریز حقوق بهمن‌ماه و عیدی بازنشستگان کشوری خبر داد. نعمت‌ا… ترکی در این باره اضافه کرد که روز چهارشنبه حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران این صندوق به حساب آنها واریز شده که پرداخت زودهنگام یادشده‌، پیشتر بی‌سابقه بوده است.

ظاهرا، صندوق بازنشستگی کشوری، علاوه بر یک میلیون و 800 هزار تومان، 500 هزار تومان نیز برای عائله‌مندی و به‌ازای هر فرزند تحت تکفل 200 هزار تومان تحت عنوان عیدی واریز کرده است.

پیشتر مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خبر داده بود که میزان عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی نیز یک میلیون و 800 هزار تومان است.

به‌تازگی با تصویب هیات وزیران میزان پرداخت عیدی کارکنان و بازنشستگان تعیین شد.

قانون دهه 70 می‌گوید که کارفرما موظف است به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کارکرد معادل 60 روز آخرین مزد روزانه، به‌عنوان عیدی و پاداش پایان سال پرداخت کند. در ضمن، مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نباید از معادل 90 روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

اما محاسبه این قانون به صورت اعداد و ارقام به چه شکلی است؟ از آنجایی که پایه حقوق روزانه برابر با 1،393،250 ریال است، این رقم ضربدر در 60 شده و حداقل عیدی معادل 83,595,000 ریال به دست می‌آید. برای رسیدن به رقم حداکثر عیدی 1402 نیز پایه حقوق را ضربدر 90 روز کرده که به عدد 125,392,500 می‌رسیم. به عبارتی دیگر حداقل و حداکثر حقوق 1402 به ترتیب هشت میلیون و 12 میلیون تومان است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه