عیدی بازنشستگان | واریز عیدی بازنشستگان

واریز عیدی 3 میلیون تومانی برای این بازنشستگان | جزئیات واریز عیدی بازنشستگان

چه کسانی ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان عیدی می‌گیرند؟

واریز عیدی 3 میلیون تومانی برای این بازنشستگان | جزئیات واریز عیدی بازنشستگان
کدخبر : 14633
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

موضوع عیدی بازنشستگان یکی از مباحثی است که در ماه های پایانی سال به چالش بزرگ دولت تبدیل شده است. عیدی بازنشستگان برخلاف دیگر قشر های کاری جامعه متناسب با حقوق پرداخت نمی شود . و هر ساله تغییر کم میزان عیدی بازنشستگان موجب نارضایتی در جامعه می شود. رییس کانون بازنشستگان کارگری تهران نیز گفته عیدی بازنشستگان مانند بازنشستگان کشوری پرداخت خواهد شد. در ادامه به آخرین جزییات از عیدی بازنشستگان می پردازیم.

عیدی بازنشستگان امسال نیز مانند سال‌های گذشته بحث‌برانگیز شد، به خصوص مبلغ پایین آن که پول نهایتا ده کیلو برنج خواهد شد.

عیدی بازنشستگان برخلاف سایر قشرهای کاری جامعه هیچ وقت متناسب با حقوق پرداخت نمی‌شود و این موضوع همواره بازنشستگان را در آستانه شب عید و با هزینه‌های هنگفت امروز با مشکل مواجه می‌کند و همواره منجر به نارضایتی این قشر می‌شود.

به گفته میرهاشم موسوی، رئیس کانون بازنشستگان کارگری، میزان عیدی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است؛ در این میان مبلغ عیدی بازنشستگان متاهل ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، متاهل دارای یک فرزند ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، متاهل دارای ۲ فرزند ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و متاهل دارای ۳ فرزند ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.

رئیس کانون بازنشستگان کارگری در خصوص زمان واریز عیدی بازنشستگان گفت:« بنای ما بر این است که قبل از اینکه عیدی زیرمجموعه و کارکنان اداری خود را بپردازیم، حقوق بازنشستگان را واریز کنیم که امسال هم همین کار را انجام می‌دهیم، اما فعلا زمان دقیقی را اعلام نمی‌کنیم تا بررسی‌ها برای تامین منابع نهایی شود.»

همه کارگران مشمول قانون کار امسال حداقل ۸ میلیون و ۳۵۸ هزار تومان و حداکثر ۱۲ میلیون و ۵۳۷ هزار تومان عیدی و پاداش دریافت خواهند کرد.

گفتنی‌است که در تاریخ ۲۸ بهمن ماه مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از واریز حقوق بهمن‌ماه و عیدی بازنشستگان کشوری خبر داد. در همین حال برخی از بازنشستگان می‌گویند هنوز برای آن‌ها عیدی امسال واریز نشده است؛ آن‌طور که نعمت‌الله ترکی گفته، روز چهارشنبه حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران این صندوق به حساب آن‌ها واریز شد.

اگرچه مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری این را پرداخت زودهنگام دانست و گفت پیش از این بی‌سابقه بوده، اما برخی از بازنشستگان علاوه بر واریز نشدن عیدی و حقوق، بی‌سابقه بودن آن را نیز رد کردند.

عیدی بازنشستگان

پیشتر دولت از پرداخت تمام حقوق و عیدی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تا نیمه اسفندماه و زودتر از پرداختی‌های کارمندان دولت خبر داده بود. هرچند به تازگی زمان دقیق و مشخصی برای پرداخت عیدی مستمری بگیران اعلام نشده است.

هرچند مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری خبر از واریز حقوق و عیدی بازنشستگان در روز بیست‌وششم بهمن ماه خبر داد و از آنجایی که این اقدام زودهنگام انجام گرفته، آن را بی‌سابقه خواند، گروهی از بازنشستگان می‌گویند هنوز عیدی خود را دریافت نکرده‌اند.

همزمان با اخبار مربوط به پرداختی‌های پایان سال، یک پرسش مهم دیگر نیز مطرح شده است؛ قرار است عیدی مستمری بگیران تامین اجتماعی چه زمانی واریز می‌شود؟ جست‌وجوی کوتاهی در لابه‌لای منابع رسمی و غیررسمی حکایت از این دارد که پیشتر دولت از پرداخت تمام حقوق و مزایای بازنشستگان و مستمری‌بگیران تا نیمه اسفندماه و زودتر از پرداختی‌های کارمندان دولت خبر داده بود. اما زمان دقیق و مشخصی برای پرداخت عیدی مستمری بگیران اعلام نشده است.

پنج‌شنبه هفته قبل بود که مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از واریز حقوق بهمن‌ماه و عیدی بازنشستگان کشوری خبر داد. نعمت‌ا… ترکی در این باره اضافه کرد که روز چهارشنبه حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران این صندوق به حساب آنها واریز شده که پرداخت زودهنگام یادشده‌، پیشتر بی‌سابقه بوده است.

ظاهرا، صندوق بازنشستگی کشوری، علاوه بر یک میلیون و 800 هزار تومان، 500 هزار تومان نیز برای عائله‌مندی و به‌ازای هر فرزند تحت تکفل 200 هزار تومان تحت عنوان عیدی واریز کرده است.

پیشتر مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خبر داده بود که میزان عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی نیز یک میلیون و 800 هزار تومان است.

به‌تازگی با تصویب هیات وزیران میزان پرداخت عیدی کارکنان و بازنشستگان تعیین شد.

قانون دهه 70 می‌گوید که کارفرما موظف است به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کارکرد معادل 60 روز آخرین مزد روزانه، به‌عنوان عیدی و پاداش پایان سال پرداخت کند. در ضمن، مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نباید از معادل 90 روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

اما محاسبه این قانون به صورت اعداد و ارقام به چه شکلی است؟ از آنجایی که پایه حقوق روزانه برابر با 1،393،250 ریال است، این رقم ضربدر در 60 شده و حداقل عیدی معادل 83,595,000 ریال به دست می‌آید. برای رسیدن به رقم حداکثر عیدی 1402 نیز پایه حقوق را ضربدر 90 روز کرده که به عدد 125,392,500 می‌رسیم. به عبارتی دیگر حداقل و حداکثر حقوق 1402 به ترتیب هشت میلیون و 12 میلیون تومان است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه