عیدی بازنشستگان | واریز عیدی بازنشستگان

فوری/ واریزی ویژه حقوق و عیدی بازنشستگان | بازنشستگانی که هنوز عیدی خود را نگرفته‌اند باید چه کنند؟

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری:روز گذشته حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران این صندوق به حساب این عزیزان واریز شده که پرداخت زود هنگام یادشده ، پیشتر بی سابقه بوده است.

فوری/ واریزی ویژه حقوق و عیدی بازنشستگان | بازنشستگانی که هنوز عیدی خود را نگرفته‌اند باید چه کنند؟
کدخبر : 14538
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

موضوع عیدی بازنشستگان یکی از مباحثی است که در ماه های پایانی سال به چالش بزرگ دولت تبدیل شده است. عیدی بازنشستگان برخلاف دیگر قشر های کاری جامعه متناسب با حقوق پرداخت نمی شود . و هر ساله تغییر کم میزان عیدی بازنشستگان موجب نارضایتی در جامعه می شود. رییس کانون بازنشستگان کارگری تهران نیز گفته عیدی بازنشستگان مانند بازنشستگان کشوری پرداخت خواهد شد. در ادامه به آخرین جزییات از عیدی بازنشستگان می پردازیم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری:روز گذشته حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران این صندوق به حساب این عزیزان واریز شده که پرداخت زود هنگام یادشده ، پیشتر بی سابقه بوده است.

علاوه بر ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ؛ پانصد هزار تومان نیز برای عائله مندی و به ازای هر فرزند تحت تکفل ۲۰۰ هزار تومان واریز شد.

رئیس سازمان تامین اجتماعی از میزان عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی رونمایی کرد و وعده داد این مبلغ به زودی واریز شود. اما مبلغ عیدی بازنشستگان تامبن اجتماعی چقدر است؟

  آنگونه که مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خبر داده میزان عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی یک میلیون و 800 هزار تومان است.

این عیدی معادل عیدی دیگر کارمندان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری است. یعنی این گروه‌ها هم امسال یک میلیون و 800 هزار تومان عیدی دریافت می‌کنند.

میزان عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی سال گذشته یک میلیون و 500 هزار تومان بود و امسال تنها 300 هزار تومان به آن اضافه شده است. افزایشی که انتقاد بسیاری از بازنشستگان را به دنبال داشته است.

علاوه بر مبلغ عیدی سال 1401، زمان پرداخت آن هم مورد سوال بسیاری از افراد است. رئیس سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده که سعی خواهیم کرد قبل از اینکه عیدی کارمندان و زیرمجموعه‌های سازمان تامین اجتماعی را پرداخت کنیم، عیدی بازنشستگان را پرداخت کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عیدی بازنشستگان با حقوق بهمن واریز می‌شود یا نه گفت: هنوز زمان واریز عیدی مشخص نیست اما به زودی درباره زمان واریز عیدی اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

اما سال گذشته عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی بسیار دیرهنگام و در آخرین روزهای اسفند واریز شد که باعث بروز انتقادات بسیاری شد.

مبلغ عیدی کارمندان دولت هم یک میلیون و 800 هزار تومان است. البته به این مبلغ، 500 هزار تومان بابت همسر و و بابت هر رزند تحت تکفل، مبلغ 200 هزار تومان پرداخت می‌شود.

حداقل عیدی کارگران 8 میلیون و 300 هزار تومان (معادل دو ماه حقوق) است و حداکثر آن حدود 12 میلیون تومان (معادل 3 ماه حقوق و یا 90 روز کاری) است. عیدی 12 میلیونی مشمول آن دسته از کارگرانی می‌شود که بیش از یک سال در یک کارگاه کار کرده باشند که علاوه بر عیدی، مشمول سنوات هم می‌شوند و مبلغ عیدی آنها به بالای 12 میلیون تومان می‌رسد.

عیدی بازنشستگان

نحوه محاسبه عیدی 1402

هر ساله با نزدیک شدن به پایان سال ، اکثر شاغلان بی‌صبرانه منتظر اخبار نحوه محاسبه عیدی در سال جدید می باشند. امسال نیز اکثر افراد پیگیر اخبار عیدی 1402 کارگران و کارمندان می باشد. طبق قانون کار، کارفرمایان، پیمانکاران و صاحبان موسسات موظف هستند، که به کارگران و کارمندان خود در پایان هر سال مبلغ مشخصی را به عنوان عیدی پرداخت نمایند.

اگر شما در سازمان خاصی مشغول فعالیت هستید و طبق قانون در پایان سال قرار است، این مبلغ را دریافت نمایید، بهتر است که با روش محاسبات عیدی آشنا شوید، تا بتوانید به درستی مقدار آن را تخمین بزنید.

بر اساس قانون کار، کارگران و یا کارمندان مشمول قانون کار مستحق هستند که در پایان هر سال مبلغی را با عنوان عیدی از کارفرمای خود دریافت کنند. در واقع دریافت این مبلغ در ازای انجام کار برای او می‌باشد و عموما همزمان با حقوق بهمن ماه به پرسنل پرداخت می شود.

بر اساس لایحه اصلاحی قانون پرداخت پاداش و عیدی کارگران مصوب سال 1370 تمام کارفرمایان موظفند تا نسبت به پرداخت عیدی کارگران خود اینگونه عمل کنند:

الف) همه کارگاه های مشمول قانون کار موکلف هستند که به کارگرانی که یک سال برایشان کار کرده اند، معادل شصت روز آخرین مزد را به عنوان عیدی و پاداش بدهند.

ب) مبلغی که به آن‌ها پرداخت می شود قانونا نباید بیش از 90 روز حداقل مزد روزانه قانونی باشد.

پ) اگر کارکنانشان کمتر از یکسال در آنجا کار کرده باشند، باید به ماخذ 60 روز مزد و به نسبت روزهایی که کار کرده اند عیدی و پاداش آن‌ها محاسبه شود.

ت) اگر کارگاهی رویه اش اینگونه باشد که بیش از مبالغ ذکر شده را پرداخت نماید، همان عرف کارگاه ملاک خواهد بود.

باتوجه به همین اصول ذکر شده در قانون، محاسبه عیدی 1402 کارگران انجام می گردد. اما طبق قانون پرداخت عیدی به کارمندان دولت با موارد گفته شده متفاوت است.

کارمندان به دلایل مختلفی از جمله: داشتن ثبات شغلی، بهره مندی از تسهیلات مختلف و … عیدی کمتری نسبت به کارگران دریافت می کنند.

طبق قانون، عیدی کارگران 1402 بیشتر از عیدی کارمندان می باشد. میزان عیدی آن‌ها بین دستمزد 60 تا 90 روز کاری محاسبه می شود.

برای مثال، نحوه محاسبه عیدی کارمندان در سال 98 مطابق ماده 5 قانون خدمات کشوری اینطور بود که دستگاه ها و ارگان ها مبلغ ثابت 1 میلیون و 200 هزار تومان را به نسبت خدمت تمام وقت به کارمندان پرداخت می کردند.

مبنای محاسبه عیدی همه کارگران، حداقل دو برابر پایه حقوق و حداکثر سه برابر پایه حقوق آن‌هاست. در واقع کارفرمایان، طبق قراردادی که با افراد می‌بندند، دو برابر پایه حقوق‌شان را به عنوان حداقل عیدی و یا سه برابر پایه حقوق‌شان را به عنوان حداکثر عیدی و پاداش به آن‌ها می دهند.

 هر فردی که از یک ماه به بالا برای یک کارفرما کار کرده باشد، در پایان سال حق دریافت عیدی را دارد.

 

فرمول محاسبه عیدی کارگران و کارمندان دولت

طریقه محاسبه عیدی کارگران به این صورت است که طبق فرمول محاسبه عیدی حداقل و حداکثر پیش می رویم. فرمول هایی که باید در نرم افزار حقوق و دستمزد برای محاسبه عیدی ثبت شوند، به شرح زیر می باشند:

میزان حداقل عیدی 1402 کارگران : حداقل دستمزد روزانه آن‌ها * عدد 60

میزان حداکثر عیدی کارگران 1402 : حداقل دستمزد روزانه * عدد 90

دستمزد روزانه کارگران در سال 1402 هم عدد 139 هزار و 325 تومان می‌باشد. همانطور که قبل‌تر گفتیم، میزان عیدی که شما دریافت خواهید کرد نه از حداقل ذکر شده پایین‌تر خواهد نبود و نه از حداکثر یاد شده بیشتر خواهد بود.

بنابراین، حداقل عیدی سال 1402 طبق فرمول‌های ارائه شده، 8 میلیون و 359 هزار و 510 تومان است. ضمن اینکه حداکثر عیدی سال 1402 این افراد 12 میلیون و 539 هزار و 250 تومان خواهد بود.

جدول محاسبه عیدی

حداقل عیدی 8 میلیون و 359 هزار و 510 تومان

حداکثر عیدی 12 میلیون و 539 هزار و 250 تومان

عیدی یک ماه کارکرد 696 هزار و 625 تومان

عیدی دو ماه کارکرد 1 میلیون و 393 هزار و 251 تومان

عیدی سه ماه کارکرد 2 میلیون و 89 هزار و 875 تومان

عیدی چهار ماه کارکرد 2 میلیون و 786 هزار و 500 تومان

عیدی پنج ماه کارکرد 3 میلیون و 483 هزار و 125 تومان

عیدی شش ماه کارکرد 4 میلیون و 179 هزار و  750 تومان

عیدی هفت ماه کارکرد 4 میلیون و 876 هزار و 375 تومان

عیدی هشت ماه کارکرد 5 میلیون و 573 هزار تومان

عیدی نه ماه کارکرد 6 میلیون و 256 هزار و 625 تومان

عیدی ده ماه کارکرد 6 میلیون و 966 هزار و 250 تومان

عیدی یازده ماه کارکرد 7 میلیون و 662 هزار و 875 تومان

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه