خبر مهم درباره رتبه بندی معلمان | رتبه‌بندی معلمان ردیف اعتباری مشخصی ندارد

بودجه سال ۱۴۰۲ وزارت آموزش و پرورش با احتساب اعتبارات ردیف‌های متفرقه ۲۳۹ هزار میلیارد تومان تعیین شده که این میزان نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۲۰.۶۵ درصد رشد داشته و ۱۱.۰۵ درصد کل مصارف بودجه عمومی دولت است.

خبر مهم درباره رتبه بندی معلمان | رتبه‌بندی معلمان ردیف اعتباری مشخصی ندارد
کدخبر : 14439
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

آنگونه که مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده است: بر اساس بودجه در نظر گرفته شده سرانه هر دانش آموز با احتساب جمعیت دانش‌آموزی ۱۳ میلیون ۵۱۰ هزار و ۷۰۸ نفر معادل ۱۷.۶ میلیون تومان است همچنین در سال ۱۴۰۲ با کمبود سرانه اعتبارات پرورشی دانش‌آموزان (۳۲۰ هزار تومان در کل سال) مواجه خواهیم بود.

جمع اعتبارات ردیف‌های متفرقه انتقال نایافته (جدول ۹) آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۲.۴ هزار میلیارد تومان است که این عدد نسبت به قانون سال ۱۴۰۱ با کاهش ۴۳.۵۲ درصدی همراه بوده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش اعتبارات ردیف‌های متفرقه را حذف ردیف رتبه‌بندی معلمان می‌داند که در قانون سال ۱۴۰۱ به میزان ۳۸ هزار میلیارد تومان به تصویب رسیده بود اما در لایحه سال ۱۴۰۲ ردیف مشخصی برای آن رتبه‌بندی معلمان دیده نشده و به نظر می‌رسد در جمع اعتبارات هزینه آموزش و پرورش داده شده است.

طبق بند (ض) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، تمام واحدهای آموزشی مدارس دولتی وزارت آموزش و پرورش در صورت رعایت الگوی مصرف از پرداخت هزینه‌های برق، گاز و آب معاف هستند. هرگونه اعطای معافیت غیر از این بند ممنوع است.

 

اظهار نظر کارشناسی: با توجه به سرانه پایین مدارس و کمبود بودجه وزارت آموزش و پرورش در پوشش هزینه‌های مدارس، ماده فوق مورد تایید است و می‌تواند به عنوان کمکی بزرگ به مدارس دولتی باشد.

اعتبارات دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و مقایسه اعتبارات مصوب بودجه سال ۱۴۰۰ و لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در جدول زیر قابل رویت است و آن طور که مشخص است بودجه دانشگاه فرهنگیان افزایش ۴۲.۸۴ درصدی اما دانشگاه شهید رجایی رشد ۲۵.۹۳ درصدی داشته است.

همچنین در سال ۱۴۰۱ مجموع درآمد اختصاصی دانشگاه فرهنگیان معادل ۶۰.۷۶ درصد کل اعتبار دانشگاه بوده است که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، سهم درآمدهای اختصاصی در کل اعتبارات آنطور که در جدول شماره ۴ گزارش شد به ۶۶.۱۴ درصد رسیده است که به معنای کم شدن سهم دانشگاه فرهنگیان از منابع عمومی و اتکای بیشترین دانشگاه به درآمدهای اختصاصی یعنی همان کسر از حقوق دانشجو معلمان است.

پاداش پایان خدمت بازنشستگان بر اساس جدول ۹ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۲ هزار میلیارد تومان تعیین شده است با فرض میزان تخصیص سال گذشته به آموزش و پرورش که از کل اعتبار در نظر گرفته شده برای پاداش بازنشستگان (۲۰ هزار میلیارد تومان) حدود ۸۰ درصد ۱۶.۵ هزار میلیارد تومان فرهنگیان اختصاص یافته است از مبلغ سال آتی نیز تقریباً ۲۲ هزار میلیارد تومان به بازنشستگان فرهنگیان اختصاص خواهد یافت، این در حالی است که اطلاعات دریافتی از آموزش و پرورش نشان می‌دهد که در سال آینده حدود ۹۱ هزار نفر در شرف بازنشستگی هستند که با احتساب میانگین پاداش ۴۰۰ میلیون تومان به اعتباری در حد ۳۶ هزار میلیارد تومان نیاز است، این بدین معناست که در سال ۱۴۰۲ نیز همچون سنوات گذشته با تأخیر در پاداش پایان خدمت فرهنگیان مواجه خواهیم بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه