خرید خودرو | ثبت نام خودرو | خرید خودرو وارداتی

خبر مهم برای خریداران خودرو ثبت نامی | برای خرید خوردو چگونه حساب وکالتی باز کنیم؟

حساب وکالتی راهکاری است برای این که وجه مورد نیاز برای خریدها، مستقیماً از حساب بانکی شما برداشت شود.

خبر مهم برای خریداران خودرو ثبت نامی | برای خرید خوردو چگونه حساب وکالتی باز کنیم؟
کدخبر : 13896
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 خرید خودرو به روش قدیمی انتقادهایی مکرر از رانت در پیش‌فروش و فروش فوری را به همراه داشت.تا اینکه برای خرید خودرو سازوکار جدیدی ایجاد شد.محسن علیزاده گفت، امروزه خرید خودرو در بورس کالا آغاز می شود. خودروی شاهین اولین خودروی عرضه شده در طرح  خرید خودرو  در بورس کالا است. در ادامه به آخرین جزییات از خرید خودرو در بورس می پردازیم.

خرید خودرو

براساس توافقات به عمل آمده قرار است متقاضیان شرکت در طرح های فروش ایران خودرو و سایپا پیش از ثبت نام حساب وکالتی داشته و مبلغ خودروها را در حساب خود واریز نمایند تا امکان ثبت نام برای آنها فراهم شود.

 در همین ارتباط برای اطلاع متقاضیان خرید خودرو از خودروسازان و بورس کالا توضیحاتی را در خصوص نحوه افتتاح حساب وکالتی را بیان می کنیم.  

نخست حساب وکالتی راهکاری است برای این که وجه مورد نیاز برای خریدها، مستقیماً از حساب بانکی شما برداشت شود. 

برخی از افراد تصور می‌کنند که حساب وکالتی بورس کالا با حساب وکالتی که برای بازار بورس استفاده می‌شود، متفاوت است. توجه به این نکته ضروری است که این دو مورد یکسان هستند. به عبارت دیگر شما می‌توانید از یک حساب وکالتی برای معاملات خود در دو بازار بورس و بورس کالا استفاده کنید. دقت کنید که این کار به معنای بهره گرفتن از یک حساب معاملاتی یکسان برای معاملات در هر دو بازار بورس و بورس کالا است چرا که هر حساب وکالتی تنها به یک حساب معاملاتی لینک می‌شود.

 ۱-  متقاضیان نخست باید به یکی از بانک‌هایی که از طرف سایپا و ایران خودرو معرفی شده مراجعه کنید. فعلاً شرکت سایپا بانک‌های تجارت، ملی، صادرات، ملت، رفاه و اقتصاد نوین را معرفی کرده است. اگر در یکی از بانک‌های معرفی شده شماره حساب کوتاه مدت داشته باشید می توانید همان حساب را تبدیل به وکالتی کنید. دقت کنید حساب وکالتی همان حساب کوتاه مدت است. همان سودی که به سپرده کوتاه مدت تعلق می‌گیرد برای این حساب نیز واریز می‌شود.

براساس اعلام شرکت سایپا، مشتریان بایستی به شعب یکی از بانکهای تجارت ، ملت ، ملی ، صادرات واقتصاد نوین و رفاه مراجعه حضوری داشته باشند و در صورتی که حساب بانک تجارت یا حساب بانک ملی دارند می توانند با مراجعه به سایت بانک تجارت https://car.farava.ir یا سایت بانک ملی https://firoozeh.bmi.ir/signin به صورت آنلاین در این خصوص اقدام نمایند.

۲-اگر در این بانک‌های معرفی شده حساب بانکی ندارید باید به بانک مراجعه و یک حساب سپرده کوتاه مدت افتتاح کنید.  

 البته بیان این نکته ضروری است که فقط حساب کسانی که برنده هستند و قرار است از حساب آنها وجه خودرو برداشته شود مسدود می‌شود و تا زمانی که وجه خودرو مورد نظر از طرف بانک برای شرکت خودروساز واریز شود این وجه مسدود می‌ماند. اما از حساب مشتریانی که برنده نشده‌اند هیچ مبلغی برداشت نمی‌شود و می‌توانند مبلغ موجود حساب خود را جابه‌جا کنند.  

افرادی که قصد خرید محصولات در بورس کالا یا سرمایه‌گذاری در این بازار را دارند باید حتماً یک حساب وکالتی بورس کالا افتتاح نمایند. برای افتتاح این حساب وکالتی ابتدا باید کد معاملاتی بورس کالای خود را از طریق یک کارگزاری مجاز به فعالیت در بورس کالا دریافت نموده و پس از آن یک معرفی‌نامه از سمت کارگزاری‌تان دریافت نمایید. این معرفی‌نامه را به یکی از بانک‌های ارائه‌دهندة خدمات حساب وکالتی برده و پس از افتتاح حساب وکالتی خود، آن را به کارگزاری معرفی نمایید.

اگر فردی در بورس کالا به‌عنوان برنده معرفی شود و نتواند باقی‌مانده پول را در موعد مقرر واریز کند یا به هردلیلی انصراف بدهد، محکوم به پرداخت جریمه‌ای است که خودکار از روی حساب وکالتی او کسر می‌شود. یعنی باید پنج درصد ارزش کل معامله را به‌عنوان هزینه فسخ به‌علاوه نیم درصد هزینه کارمزد دو سر معامله که در مجموع ۵.۵ درصد ارزش کل معامله می‌شود را پرداخت کند. فرد برنده نیز سه روز کاری فرصت دارد تا باقی‌مانده رقم خرید را به حساب وکالتی واریز کند.

شما محدودیتی برای افتتاح حساب وکالتی نداشته و می‌توانید اقدام به افتتاح حساب وکالتی به تعداد تمام کارگزاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و بانک‌های ارائه‌دهنده این خدمات نمایید. اما در نظر داشته باشید که برای هر کارگزاری تنها امکان معرفی یک حساب وکالتی دارید. بهتر است این نکته را نیز اشاره کنیم که افرادی که دارای چک برگشتی هستند امکان افتتاح حساب وکالتی بورس نداشته و همچنین افتتاح حساب وکالتی مشترک هم امکان‌پذیر نخواهد بود.

در حال حاضر امکان وکالتی کردن حساب‌ها در بانک‌های پاسارگاد، تجارت، سامان، اقتصاد نوین، کشاورزی، ملت، توسعه صادرات، رفاه کارگران، صنعت و معدن، شهر و ملی وجود دارد. پس از افتتاح حساب وکالتی در یکی از این بانک‌ها، باید اطلاعات حساب را به کارگزاری خود اعلام کنید. 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه