حقوق کارگران | افزایش حقوق کارگران

افزایش 3 برابری حقوق کارگران در سال آینده | حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ تعیین شد + جدول

نماینده کارگران در شورای عالی کار در مورد دومین جلسه تعیین حداقل مزد کارگری برای سال آینده گفت: مهم‌ترین مصوبه‌ای که ما داشتیم، تصمیم بر شروع به کار کارگروه مزد بود که در روزهای آینده کار خود را آغاز خواهد کرد.

افزایش 3 برابری حقوق کارگران در سال آینده | حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ تعیین شد + جدول
کدخبر : 13795
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طبق روال سال های گذشته در نیمه دوم سال بحث افزایش حقوق کارگران پر تکرار می شود. طبق پیش بینی ها قرار است افزایش حقوق کارگران مطابق سبد معیشت تعیین شود. قرار است در سال آینده نیز حقوق کارگران بیش از 50 درصد افزایش یابد.در ادامه به آخرین خبر ها از حقوق کارگران می پردازیم.

مطابق رسم هر سال، امسال نیز با نزدیک شدن به پایان سال، سراغ میزان حقوق و دستمزد کارمندان رفتیم تا بتوانیم شما را در رسیدن به این مبلغ و زودتر از موعد مشخص شده، کمک کنیم. سال گذشته در زمان تعیین میزان افزایش حقوق، حرف و حدیث‌های بسیار به‌وجود آمد و بسیاری از روش انتخابی دولت برای افزایش حقوق کارمندان انتقاد کردند و آن را فاکتوری برای افزایش میزان تورم تلقی کردند.

بر اساس تصمیم شورای عالی کار، حداقل حقوق کارمندان و کارگران در سال ۱۴۰۱ یعنی همین سالی که پشت سر گذاشتیم،  ۵۷.۴ درصد افزایش یافت، به گونه‌ای که حداقل دستمزد ماهانه از ۲ میلیون و ۵۵۴ هزار و ۹۵۰ تومان به ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار و۷۵۰ تومان رسید. این در حالی است که حداقل دستمزد روزانه از ۸۸ هزار تومان به ۱۳۹ هزار تومان رسید. اما این مبلغ برای سال ۱۴۰۲ چقدر است؟ کارمندان با چند درصد افزایش حقوق در سال جدید مواجه می‌شوند؟

 حقوق کارگران و مزایا سال ۱۴۰۲

با توجه به اینکه تنها عدد اعلام شده توسط نهادهای دولتی در مورد درصد افزایش حقوق ۲۰ درصد است، ما جدول زیر را بر اساس درصد اعلام شده آماده کردیم و در صورت اعلام درصد افزایش حقوق توسط شورای عالی کار و تصویب آن توسط مجلس، این جدول به‌روزرسانی خواهد شد.   

این اعداد هنوز به تصویب مجلس نرسیده است.

 ردیف شرح ۱۴۰۱ ۱۴۰۲ درصد افزایش

۱ حداقل دستمزد روزانه ۱,۳۹۳,۲۵۰ ۱,۶۷۱,۹۰۰ ۲۰

۲ حداقل دستمزد ماهیانه ۴۱,۷۹۷,۵۰۰ ۵۰,۱۵۷,۰۰۰ ۲۰

۳ حق مسکن ماهیانه ۶,۵۰۰,۰۰۰ ۷,۸۰۰,۰۰۰ ۲۰

۴ حق بن نقدی (کمک هزینه اقلام مصرفی) ۸,۵۰۰,۰۰۰ ۱۰,۲۰۰,۰۰۰ ۲۰

۵ حق اولاد برای فرزند ۴,۱۷۹,۷۵۰ ۵,۰۱۵,۷۰۰ ۲۰

۶ حق سنوات ماهیانه (شرط: داشتن حداقل یک سال سابقه کار) ۲,۱۰۰,۰۰۰ ۲,۵۲۰,۰۰۰ ۲۰

۷ مجموعه دریافتی بدون فرزند و سابقه کار ۵۶,۷۹۷,۵۰۰ ۶۸,۱۵۷,۰۰۰ ۲۰

۸ مجموعه دریافتی افراد متاهل با یک فرزند ۶۳,۰۷۷,۲۵۰ ۷۵,۶۹۲,۷۰۰ ۲۰

۹ مجموعه دریافتی افراد متاهل با دو فرزند ۶۷,۲۵۷,۰۰۰ ۸۰,۷۰۸,۴۰۰ ۲۰

۱۰ مجموعه دریافتی افراد متاهل ۳/۳ نفری ۶۴,۳۳۱,۱۷۵ ۷۷,۱۹۷,۴۱۰ ۲۰

جدول حقوق و مزایا سال ۱۴۰۲ (اعداد به ریال است)

مطابق ماده ۴١ قانون کار، دستمزد کارگران باید بر پایه نرخ تورم و سبد هزینه زندگی خانوار کارگری تعیین شود.

میزان افزایش حقوق بازنشستگان تا به امروز اعلام نشده است، اما با این حال اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرده که حقوق بازنشستگان باید حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.

بنابراین و با توجه به حداقل حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ که ۵ میلیون تومان تعیین شده بود، با در نظر گرفتن ۳۰ درصد افزایش حقوق، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش خواهد داشت و حداقل حقوق بازنشستگان به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد.

 حقوق کارگران

در شرایطی که رئیس کل بانک مرکزی سابق، صحبت از عدم تکرار افزایش ۵۷ درصدی دستمزد در امسال داده بود، برخی نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون اجتماعی از قول خود مسئله افزایش حدود ۵۰ درصدی را مطرح کردند که این ادعا نیز موجبات انتقاد برخی فعالان کارگری و کارشناسان مسائل حوزه کار را فراهم آورد.

در شرایطی که رئیس کل بانک مرکزی سابق، صحبت از عدم تکرار افزایش ۵۷ درصدی دستمزد در امسال داده بود، برخی نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون اجتماعی از قول خود مسئله افزایش حدود ۵۰ درصدی را مطرح کردند که این ادعا نیز موجبات انتقاد برخی فعالان کارگری و کارشناسان مسائل حوزه کار را فراهم آورد.

علیرضا حیدری (کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران) با اشاره به مواضع مزدی موجود در سطح مدیران و فعالان اظهار کرد: باتوجه به موقعیت خطیر تورمی امسال، این ایده که ما مبنای مزد را میزان افزایش یافته سال گذشته ارزیابی و روی سطح افزایش سال گذشته مطالبه کنیم، راهبرد مذاکراتی از بیخ و بن اشتباه است، چون میزان سبد حداقل معیشت و میزان تورم و تورم مواد غذایی رشد کاملا متفاوتی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته است.

نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری اظهار کرد: نهاد دولت و مشخصا سازمان برنامه و بودجه درحال تصمیم‌گیری برای حقوق و مزد جمع زیادی از کارگران و کارکنان و بازنشستگان کشور هستند. آن‌ها عمدا یا سهوا دارند صورت مسئله را از پایه اشتباه تعریف می‌کنند. البته باتوجه به حضور نخبگان اقتصادی در سازمان برنامه و بودجه، بعید است آن‌ها اشتباه و سهو داشته باشند و به نظر عمدی در کار است؛ بحث ما بر سر این است که کارگر و بازنشسته چه رقمی باید بگیرد تا معیشت وی به صورت حداقلی تامین شود تا لایه‌های پایینی جامعه بتوانند زنده بمانند!

وی ادامه داد: وقتی طرف کارفرمایی و دولت بند دوم ماده ۴۱ قانون کار را در مورد نسبت تورم و سبد حداقل معیشت خانوار با مزد را ندیده می‌گیرد و در نظر نمی‌گیرد که اگر بخواهد نصف نرخ تورم سالانه ۱۴۰۱ (که قطعا بالای ۵۰ درصد است) را در نظر بگیرد و تورم نزدیک به ۷۰ درصدی مواد غذایی را لحاظ نکند و بخواهد بین ۲۰ تا ۳۰ درصد (یعنی نصف نرخ تورم) افزایش حقوق بدهد، حتی ترمیم مزدی سال گذشته را نیز انجام نخواهد داد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه