عیدی بازنشستگان | واریز عیدی بازنشستگان

فوری/رقم عیدی بازنشستگان افزایش یافت | پرداخت عیدی بازنشستگان در این ماه

علی دهقان‌کیا؛ رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در در ارتباط با آخرین آمار پرداخت وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: بنا بر آخرین گزارشی که از کانون بازنشستگان دریافت شده است، در کل کشور ۱۷۰ هزار نفر و در تهران بالغ بر ۳۰ هزار نفر وام خود را پرداخت کرده‌اند.

فوری/رقم عیدی بازنشستگان افزایش یافت | پرداخت عیدی بازنشستگان در این ماه
کدخبر : 13793
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

موضوع عیدی بازنشستگان یکی از مباحثی است که در ماه های پایانی سال به چالش بزرگ دولت تبدیل شده است. عیدی بازنشستگان برخلاف دیگر قشر های کاری جامعه متناسب با حقوق پرداخت نمی شود . و هر ساله تغییر کم میزان عیدی بازنشستگان موجب نارضایتی در جامعه می شود. رییس کانون بازنشستگان کارگری تهران نیز گفته عیدی بازنشستگان مانند بازنشستگان کشوری پرداخت خواهد شد. در ادامه به آخرین جزییات از عیدی بازنشستگان می پردازیم.

عیدی بازنشستگان

وی تصریح کرد: رقم وام پرداختی ۱۲ میلیون تومان بوده و ثبت‌نام و پرداخت به سایر بازنشستگان و متقاضیان تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

دهقان‌کیا در پاسخ به این پرسش که میزان وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان سال آتی افزایش پیدا خواهد کرد یا خیر، گفت: در این بخش صحبتی نشده ولی ما انتظار داریم که این رقم در سال آینده افزایش پیدا کند اما به طور کلی هنوز در بحث رقم جلسه و مبحثی نداشته‌ایم.

رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در ارتباط با رقم و زمان پرداخت عیدی به بازنشستگان تامین اجتماعی تصریح کرد: آنچه را که سازمان تامین اجتماعی تاکید دارد، این است که میزان عیدی به بازنشستگان بر مبنای رقمی است که در زمان شاغل بودن فرد پرداخت شده است البته ما انتظار داریم در این زمینه میزان عیدی بیشتر باشد اما به هر ترتیب پیش‌بینی ‌می‌شود که میزان عیدی همانند فرمول سنوات گذشته به بازنشستگان پرداخت شود.

دهقان‌کیا گفت: در خصوص زمان پرداخت عیدی هم هنوز جلسه‌ای برگزار نشده است و باید منتظر اعلام سازمان تامین اجتماعی باشیم اما پیش‌بینی می‌شود که طبق سنوات گذشته پرداخت شود.

وی در ارتباط با افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی اظهار کرد: در این خصوص از هفته‌های آتی جلسات برگزار می‌شود و انتظار ما از رییس جمهور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این است که عنایت ویژه‌ای را به شرایط اقتصادی و زندگی بازنشستگان داشته باشند.

عیدی بازنشستگان

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در ارتباط با رقم و زمان پرداخت عیدی به بازنشستگان تامین اجتماعی تصریح کرد: آنچه را که سازمان تامین اجتماعی تاکید دارد، این است که میزان عیدی به بازنشستگان بر مبنای رقمی است که در زمان شاغل بودن فرد پرداخت شده است البته ما انتظار داریم در این زمینه میزان عیدی بیشتر باشد اما به هر ترتیب پیش‌بینی ‌می‌شود که میزان عیدی همانند فرمول سنوات گذشته به بازنشستگان پرداخت شود.

دهقان‌کیا گفت: در خصوص زمان پرداخت عیدی هم هنوز جلسه‌ای برگزار نشده است و باید منتظر اعلام سازمان تامین اجتماعی باشیم اما پیش‌بینی می‌شود که طبق سنوات گذشته پرداخت شود.

وی در ارتباط با افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی اظهار کرد: در این خصوص از هفته‌های آتی جلسات برگزار می‌شود و انتظار ما از رئیس جمهور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این است که عنایت ویژه‌ای را به شرایط اقتصادی و زندگی بازنشستگان داشته باشند.

پرداخت عیدی کارگری، یکی از مطالبات اصلی بازنشستگان کارگری است؛ بازنشستگان سال‌هاست برای این موضوع مطالبه‌گری می‌کنند.

چند تشکل صنفی بازنشستگان در بیانیه‌ای اعلام کردند: طبق سنوات تبعیض آمیز گذشته عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی را دولت تعیین می‌کند و مبلغ آن به اندازه‌ی عیدی کارمندان دولت است. در حالیکه ما بازنشستگان تامین اجتماعی، مشمول قانون کار هستیم؛ درنتیجه، همه دریافتی‌های ما باید مشمول قانون کار باشد نه اینکه مشابه کارکنان دولت عیدی بگیریم. در مورد میزان عیدی که به ضرر ماست، کارکنان دولت محسوب می‌شویم در سایر موارد می‌گویند کارگرید! امسال سال پایان این تبعیض باشد.

در ادامه بیانیه می‌خوانیم: کارگران بازنشسته، براساس قوانین کار و تامین اجتماعی، سی سال بیمه را از حقوق خودمان پرداخت کرده‌ و دولت هیچ درصدی ازحق بیمه را نپرداخته با این وصف چرا باید عیدی را کارمندی بدهد؟! این شیوه پرداخت عیدی، اجحاف و بی‌عدالتی‌ محض است.

یک فعال صنفی بازنشستگان کارگری از تبعیض در دریافتی‌ها انتقاد کرد و گفت: کارگران بازنشسته توقع دارند امسال براساس قانون و به اندازه‌ی کارگران شاغل عیدی پایان سال بگیرند

حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری با تصویب مجلس شورا از مهرماه، حداقل یک میلیون تومان افزایش یافت؛ بازنشستگان لشگری مشمول افزایش 20 درصدی شدند و مزایای مزدی زیرمجموعه‌های دولت نیز زیاد شد. در عین حال، پرداخت یک میلیون و پانصد هزار تومان به بازنشستگان نفت در آبان، توسط هیات رئیسه صندوق نفت مصوب شد.

در چنین شرایطی تکلیف بازنشستگان کم درآمدِ کارگری چیست؛ سیداحمد حسینی (فعال صنفی بازنشستگان تامین اجتماعی) در این رابطه می‌گوید: واجب‌ترین قشر برای ترمیم مزد، کارگران شاغل و بازنشسته هستند؛ متوسط حقوق بازنشستگان کارگری زیر هشت میلیون تومان است؛ با این حال، نه دولت و نه مجلس، برنامه‌ای برای افزایش حقوق این گروه از بازنشستگان در نیمه‌ی دوم سال ندارند.

به گفته‌ی وی، بازنشستگان کارگری بعد از ماه‌ها انتظار از افزایش مزد مصوب شورایعالی کار بهره‌مند شدند و دقیقاً بعد از پایان این ماجرا به صرافت افتادند دریافتی بازنشستگان صندوق‌های دولتی را افزایش دهند.

حسینی در ادامه به مساله‌ی عیدی پایان سال بازنشستگان کارگری اشاره می‌کند: کارگران بازنشسته توقع دارند امسال براساس قانون و به اندازه‌ی کارگران شاغل عیدی پایان سال بگیرند. عیدی کارگری، حداقل دوبرابر حداقل حقوق است اما سازمان تامین اجتماعی هر سال به بازنشستگان خود عیدی کارمندی می‌پردازد؛ وقتی ما از همه‌ی مزایای کارمندی بی نصیب هستیم چرا باید پایان سال یک‌شبه کارمند شویم و عیدی کارمندی بگیریم؟

او تاکید می‌کند: توقع داریم امسال از همین حالا تامین اعتبار پرداخت عیدی کارگری را انجام دهند و به تمام مستمری‌بگیران صندوق تامین اجتماعی به اندازه‌ی کارگران شاغل عیدی بپردازند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: اولین انتظار ما از وزیر کار این است که بحران پیش روی سازمان تامین اجتماعی را درک کند. این بحران جدی است و چراغ قرمز آن روشن شده است. ظرف چند سال اخیر شاخص‌های کلان تامین اجتماعی نشان می‌دهد که سازمان به سرعت به سمت‌عدم تعادل منابع و مصارف پیش می‌رود.

وی در ادامه در خصوص مطالبه‌ی بازنشستگان از وزیر کار جدید گفت: به نظر می‌رسد آقای صولت مرتضوی از قدرت بالایی برای ادارک مسائل و موضوعات برخوردار هستند چراکه ایشان پیشتر نیز در کارهای اجرایی بوده‌اند. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: اولین انتظار ما از وزیر کار این است که بحران پیش روی سازمان تامین اجتماعی را درک کند. این بحران جدی است و چراغ قرمز آن روشن شده است. ظرف چند سال اخیر شاخص‌های کلان تامین اجتماعی نشان می‌دهد که سازمان به سرعت به سمت‌عدم تعادل منابع و مصارف پیش می‌رود. 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه