عیدی کارگران | محاسبه عیدی کارگران

خبر ویژه برای حداقل بگیران | رقم عیدی کارگران 57 درصد افزایش یافت

بررسی ها نشان می دهد عیدی کارگران نسبت به سال گذشته حدودا 57 درصد و عیدی کارمندان تنها 11 درصد افزایش یلفته است.

خبر ویژه برای حداقل بگیران | رقم عیدی کارگران 57 درصد افزایش یافت
کدخبر : 13612
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

میزان عیدی کارگران در سال ۱۴۰۲ نسبت به پارسال ۵۷ درصد افزایش پیدا کرده است. کف و سقف عیدی کارگران که پارسال به ترتیب پنج میلیون و ۳۱۰ هزار تومان و هفت میلیون و ۹۶۵ هزار تومان بود، حالا به هشت میلیون و ۳۵۸ هزار تومان تا ۱۲ میلیون و ۵۳۷ هزار تومان تبدیل شده است.میزان عیدی کارگران در سال ۱۴۰۲ طبق روال سال‌های گذشته از فرمول مخصوصی تبعیت می‌کند. مجلس شورای اسلامی سال ۷۰ تصویب کرد که حداقل میزان عیدی کارگران در سال، باید دو برابر پایه حقوق باشد و این رقم نباید از سه برابر پایه حقوق بیشتر شود. 

عیدی و مبلغی که کارمندان و کارگران استخدام شده در پایان سال با این نام دریافت می‌کنند، یکی از مزایای کاری آنها است که پرداخت آن بر عهده کارفرما می‌باشد. عیدی معمولا در پایان سال و در بهمن و اسفند ماه به کارمندان و کارگران پرداخت می‌شود. اما صحبت از آن و میزان آن، همیشه زودتر از این ماه‌ها آغاز می‌شود و کارمندان و کارگران به دنبال این هستند که زودتر از مبلغ عیدی خود باخبر شوند. امسال نیز مانند سال‌های گذشته به بررسی مبلغ عیدی ۱۴۰۲ بپردازیم.

عیدی کارگران

از آنجایی که میزان حداقل عیدی برابر با دو برابر حداقل دستمزد و حداکثر رقم عیدی برابر با سه برابر حداقل دستمزد است، این مبلغ در سال ۱۴۰۱ برای پایه حقوق ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با کسر مالیات برابر با ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و با پایه حقوق ۴ میلیون تومان برابر با ۷ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان تعیین شد.

بر اساس تصمیم شورای‌عالی کار، حداقل دستمزد کارگران برای یک شخص مجرد پنج میلیون و ۶۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان است. این در حالی است که، حداقل حقوق پایه مبنای محاسباتی عیدی ۱۴۰۲ است که بدون در نظر گرفتن حق مسکن و بن کارگری چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان است.

 بنابراین، عیدی در نظر گرفته شده برای کارمندان و کارگران حقوق‌بگیر زیر نظر قانون کار در نوروز ۱۴۰۲، بین هشت میلیون و ۳۵۹ هزار تومان تا ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان است که در ادامه به نحوه محاسبه آن خواهیم پرداخت.

نحوه محاسبه عیدی برای افرادی که به دنبال کاریابی هستند و برای کارمندان و کارگران هر ساله فرمولی ثابت دارد و این فرمول مشمول افرادی می‌شود که حداقل یک سال سابقه کار داشته باشند. البته این به این معنا نیست که افراد دارای سابقه کمتر از یک سال از گرفتن عیدی در پایان سال محروم هستند و این افراد نیز، فرمول خاص خود را برای دریافت عیدی دارند که به آن اشاره خواهیم کرد.

 عیدی کارمندان و کارگران توسط کارفرما پرداخت می‌شود و هر کارفرما طبق قوانین، باید حداقل دو برابر پایه حقوق و حداکثر سه برابر پایه حقوق به کارمندان خود عیدی بدهد.

 در ادامه به فرمول و نحوه محاسبه حداقل و حداکثر عیدی می‌پردازیم تا به شما کمک کنیم قبل از اعلام رقم عیدی، میزان عیدی خود را محاسبه کنید. همچنین می‌توانید برای محاسبه عیدی از ماشین حساب عیدی ایران سلری نیز استفاده کنید.

حداقل عیدی سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

فرمولی که در ادامه بیان می‌کنیم، فرمولی است که توسط بسیاری از شرکت‌ها برای محاسبه عیدی کارمندان استفاده می‌شود، اما این امکان وجود دارد که کارفرمایی با توجه به خواست خود مبلغی بیشتر از این عددی که به دست می‌آید را برای کارمندان خود در نظر بگیرد.

طبق تصمیم و نظر شورای عالی کار، تمام شرکت‌هایی که زیر نظر قانون وزارت کار فعالیت می‌کنند باید به کارمندان خود به ازای یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین دستمزد (حداقل عیدی) و ۹۰ روز آخرین دستمزد (حداکثر عیدی)، عیدی پرداخت کنند.

طبق این دستور، میزان پرداختی عیدی کارمندان نباید از ۶۰ روز دستمزد کمتر و از ۹۰ روز دستمزد بیشتر باشد. فرمول محاسبه حداقل عیدی به صورت زیر می‌باشد:

حداقل عیدی سال ۱۴۰۲ = ۶۰ x حداقل دستمزد روزانه

اگر عدد ۱۳۹,۳۲۵ تومان که مبلغ دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۱ است را در ۶۰ ضرب کنیم، حداقل عیدی سال ۱۴۰۱ به دست خواهد آمد:

حداکثر میزان عیدی نباید از معادل ۹۰ روز حداقل دستمزد روزانه همان سال بیشتر شود. برای محاسبه حداکثر میزان عیدی در سال ۱۴۰۲ باید میزان حداقل دستمزد روزانه خود را در ۹۰ ضرب کنید. فرمول آن به صورت زیر می‌باشد:

 

در کمپین جذب استعدادها، رزومه‌های دریافتی را غربال کرده و بهترین‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

 

روش محاسبه عیدی برای سابقه کار کمتر از یک سال

همان‌طور که اعلام کردیم عیدی کامل به افرادی تعلق می‌گیرد که یک سال با سازمان و شرکتی همکاری داشته باشند. اما به این معنا نیست که افراد دارای سابقه کاری کمتر از یک سال، عیدی دریافت نکنند. فرمول محاسبه عیدی افراد با سابقه کاری کمتر از یک سال به شرح زیر است:

حقوق ماهیانه ضرب در تعداد ماه نتیجه تقسیم بر ۱۲

به عنوان مثال، فردی با ۷ ماه کار رقم زیر را به عنوان عیدی دریافت می‌کند:

۴۱۷۹۷۵۵ * ۷ / ۱۲ = ۲,۴۳۸,۱۹۰

جدول عیدی ۱۴۰۲

سابقه کار میزان عیدی

یک ماه ۶۹۶,۶۲۵ تومان

دو ماه ۱,۳۹۳,۲۵۰ تومان

سه ماه ۲,۰۸۹,۸۷۵ تومان

چهار ماه ۲,۸۷۶,۵۰۰ تومان

پنج ماه ۳,۴۸۳,۱۲۵ تومان

شش ماه ۴,۱۷۹,۷۵۰ تومان

هفت ماه ۴,۸۷۶,۳۷۵ تومان

هشت ماه ۵,۵۷۳,۰۰۰ تومان

نه ماه ۶,۲۶۹,۶۲۵ تومان

ده ماه ۶,۹۶۶,۲۵۰ تومان

یازده ماه ۷,۶۶۲,۸۷۵ تومان

یک سال (حداقل) ۸,۳۵۹,۵۰۰ تومان

یک سال (حداکثر) ۱۲,۵۳۹,۲۵۰ تومان

عیدی شما در پایان سال ۱۴۰۲ چقدر خواهد بود؟

مبلغ نهایی عیدی تحت تاثیر عوامل مختلفی تعیین می‌شود. به عنوان مثال میزان تورم و همچنین افزایش میزان حقوق در پایان سال، تاثیر بسیاری در تعیین این رقم دارند. آیا رقم عیدی که بین هشت میلیون و ۳۵۹ هزار تومان تا ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان است، از نظر شما مبلغ منصفانه‌ای است؟

 

با توجه به اعدادی که عنوان کردیم، نظر شما درباره عیدی سال ۱۴۰۲ چیست. خوشحال می‌شویم که پیشنهاد و نظر خود را با در بخش نظرات در میان بگذارید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه