سهام عدالت | فروش سهام عدالت

خبر خوش برای کسانی که سهام عدالت ندارند | واریزی 10 میلیونی برای جاماندگان سهام عدالت

طبق تصویب‌نامه هیات وزیران، وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان خصوصی سازی) مکلف است در مرحله اول از محل باقی‌مانده سهام متعلق به دولت در بنگاه‌های قابل واگذاری، نسبت به واگذاری مستقیم سهام عدالت اقدام کند.

خبر خوش برای کسانی که سهام عدالت ندارند | واریزی 10 میلیونی برای جاماندگان سهام عدالت
کدخبر : 13311
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طبق آخرین اظهارات مسوولان، واگذاری سهام عدالت برای جاماندگان باید تا پایان سال 1401 اجرایی شود، متقاضیان توجه داشته باشند که ثبت‌نامی برای سهام عدالت انجام نمی‌شود و شناسایی سهام عدالت مشمولان بر اساس دهک‌های درآمدی است.پیش از این نیز اعلام شده بود مبلغ سهام عدالت مورد واگذاری به هر یک از مشمولان معادل حداکثر یکصد میلیون ریال با اعمال ۵۰ درصد تخفیف به صورت اقساط سالانه و به مدت ۱۰ سال است.

سهام عدالتی که واگذاری آن به افراد در دولت قبل هم مطرح شد، ‌به سرانجام نرسید و حالا با تصویب جزئیات واگذاری سهام توسط هیات وزیران گویا در دولت سیزدهم در حال نزدیک شدن به مرحله عملیاتی است، اما این سهام قرار است در چه زمانی به سهامداران اختصاص پیدا کند؟

راضیه ذوالنوریان، مدیرکل دفتر امور سهام عدالت سازمان خصوصی‌سازی در رابطه با مشمولان دریافت سهام عدالت می‌گوید: در ارتباط با کسانی که جا مانده سهام عدالت هستند، به استناد مصوبه‌‌ای که هیات دولت تصویب کرد، شرایط برای ما فراهم شد که در راستای اجرای قانون بودجه ۱۴۰۱، کسانی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کل کشور، سه دهک اول درآمدی جامعه و ایثارگران هستند، سهام دار سهام عدالت شوند.

‌علی‌رضا شهبازی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در خصوص واگذاری سهام عدالت می‌گوید: اعطای سهام عدالت علاوه بر این که خواست مردم است، یکی از خواسته ‌های مهم خود دولت نیز محسوب می ‌شود.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی جزئیات واگذاری این سهام مصوب شده است که باید دولت هرچه زودتر به آن عمل و سهام را به افراد واگذار کند و هیچ مانعی برای واگذاری آن تا پایان سال وجود ندارد.

همچنین حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی، درباره‌ زمان واگذاری سهام عدالت به مردم، می‌گوید: تخصیص سهام عدالت به جاماندگان در قانون بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده است و بنابراین فرآیند آن امسال باید انجام شود.

به گفته وی البته پرتفوی این سهام به اصلاحیه نیاز دارد که متن اصلاحیه به دولت ارسال شده است.

اکبر حیدری، سخنگوی کانون سهامداران عدالت، در ا‌ین‌باره می‌گوید: هیچ گاه در رابطه با تخصیص سهام عدالت چه در گذشته و چه حال ثبت نام عمومی و اینترنتی وجود نداشته است و شناسایی مشمولان بر اساس دهک های درآمدی و از طریق دستگاه‌های مربوط و مجموعه های مشخص انجام می شود.

سخنگوی کانون سهامداران عدالت با برحذرداشتن مردم از مراجعه به سایت‌های ادعایی برای ثبت‌نام سهام عدالت، افزود: به طور کلی مراجعه افراد به ادارات و سایت‌های اینترنتی برای ثبت نام سهام عدالت مفهومی ندارد و هرکس و در هر کجا ادعایی برای ثبت نام سهام عدالت می‌کند حتما کذب بوده و از جمله مصادیق اقدامات غیر قانونی محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: مردم باید در این حوزه هوشیار باشند تا دچار کلاهبرداری و زیانی نشوند همچنین توصیه می‌شود افراد اخبار را تنها از مراجع رسمی پیگیری کنند.

سهام عدالت

عضو شورای عالی بورس گفت: وراث باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند و در آنجا تقاضای دریافت سهام داشته باشند.

تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان از مهم‌ترین موضوعاتی است که وراث این افراد مدت‌هاست چشم انتظار آن هستند، با این حال زمان نهایی آن همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

آمار‌ها از فوت سه میلیون مشمول سهام عدالت طی سال‌های گذشته خبر می‌دهند، اما طی این سال‌ها امکان انتقال سهام متوفیان به وراث وجود نداشته است. البته وعده تعیین تکلیف این سهام بار‌ها از سوی مسئولان داده شده، اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. البته باید به این نکته توجه داشت که سود سالیانه‌ای که طی این سال‌ها برای مشمولان دیگر واریز شده است برای متوفیان محفوظ مانده و به محض تعیین تکلیف، به حساب وراث واریز خواهد شد.

اتفاقی که در بین رخ داده، این است که وراث برخی از مشمولان هم فوت کرده‌اند و بازار سرمایه و قوه قضاییه باید در ارتباط با یکدیگر افراد را شناسایی کرده و سهام را به صورت غیرحضوری منتقل کنند. روش غیرحضوری به دلیل تعداد بالای افراد در نظر گرفته شده تا از مراجعه حضوری و ازدحام جلوگیری شود.

پیش از این اعلام شده بود که اطلاعات لازم که از قوه قضاییه به سمات در حال ارسال است و پایان شهریور زمانی بود که برای به نتیجه رسیدن این فرایند اعلام شده بود. اما به نظر نمی‌رسد این امر محقق شود؛ چراکه پیمان حدادی - مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت - در آخرین اظهار نظر خود درمورد تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان گفته که قوه قضاییه در ارسال اطلاعات به سپرده‌گذاری کمی از برنامه عقب است؛ بنابراین ممکن است این فرایند با تاخیر بیشتری انجام و تعیین تکلیف شود. اما در هر حال لازم نیست وراث به صورت حضوری به هیچ مکانی مراجعه کنند و فقط باید منتظر اعلام مسئولان بمانند.

تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان در مرحله پایانی

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه وراث باید درخواست خود را اعلام و برگه انحصار به وراثت را در اختیار داشته باشند، گفت: اقدامات مربوط به تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان به سرعت در حال انجام است اما تعیین دقیق زمان اجرایی شدن طرح مدنظر اصلاً کار ساده‌ای نیست.

ایرنا نوشت: «حمیدرضا دانش کاظمی» در گفت‌وگویی به آخرین وضعیت تعیین تکلیف وراث سهام عدالت اشاره کرد و افزود: در آخرین جلسه شورای عالی بورس که در نخستین روزهای مهرماه برگزار شد، مصوبه تعیین تکلیف متوفیان سهام عدالت صادر شد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه