سهام عدالت | ثبت نام سهام عدالت

سورپرایز یلدایی رئیسی برای آخر آذر ماه | واریز 4 میلیون سود سهام عدالت برای این گروه

مسئولان اقتصادی و بورسی کشور تقریبا هر روز در خصوص سهام عدالت صحبت می‌کنند و وعده پرداخت سود سهام عدالت سال 1400 را می‌دهند. اما تا به امروز این وعده‌ها تغییر کرده و حتی برخی از کارشناسان می‌گویند احتمالا سود برخی از دارندگان سهام عدالت تا پایان سال پرداخت نشود.

سورپرایز یلدایی رئیسی برای آخر آذر ماه | واریز 4 میلیون سود سهام عدالت برای این گروه
کدخبر : 12675
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

سهام عدالت گونه‌ای یارانه است که بنابر نظر دولت نهم (ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد)، از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار شد.در اواسط دهه ۱۳۸۰ دولت سهام خود را در ۴۹ شرکت بین مردم تقسیم کرد که با این کار بیش از ۴۹ میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول دریافت سهام عدالت شدند. دولت، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرد. بنابر طرح سهام عدالت، بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به قشرهای کم‌درآمدتر فروخته می‌شود.در ادامه آخرین خبر از سهام عدالت را می خوانیم.

سهام عدالت

قرار بود تا شب یلدا سود سهام عدالت واریز شود اما واریز این سود به دی ماه موکول شد. سود سهام عدالت چقدر است و چه کسانی این سود را دریافت می‌کنند؟

بر اساس جدیدترین وعده‌ها قرار است بخش اول سود سهام عدالت نیمه دی ماه و بخش دوم آن تا پایان سال پرداخت شود. اگر شرکت‌های سرمایه پذیر تا پایان هفته سود را واریز نکنند هفته آینده در کمیته تخلفات سازمان بورس باید پاسخگو باشند.

تا لحظه تنظیم این گزارش 36 شرکت بورس و فرابورسی در پرتفوی سهام عدالت هستند که هنوز سودشان را به طور کامل واریز نکرده‌اند. قرار است این شرکت‌ها 50 درصد سود خود را تا پایان آذر واریز کنند و باقی واریزی‌ها نیز تا دی ماه به پایان می‌رسد.

البته از این 36 شرکت دو شرکت هنوز مجمع خود را برگزار نکرده‌اند چرا که پایان سال مالی آنها شهریورماه است. تا به امروز تنها 29 شرکت سود خود را تقسیم کرده‌‌اند که به بیش از 60 هزار میلیارد تومان رسیده و حدودا دو برابر سال گذشته است.

افرادی که پرتفوی 532 هزار تومانی دارند حدود یک میلیون تومان سود دریافت می‌کنند. دارندگان سهام یک میلیونی نیز بیش از دو میلیون سود خواهند گرفت.

بر همین اساس یک خانوار چهار نفره که سهام 532 هزار تومانی دارند تا نیمه دی ماه، چهار میلیون تومان سود دریافت خواهند کرد. خانوار چهار نفره دارای سهام عدالت یک میلیون تومانی هم تا پایان دی ماه 8 میلیون تومان سود دریافت می‌کنند.

از ۴۹ میلیون سهامدار سهام عدالت، حدود ۳.۵ میلیون نفر از سال ۸۵ تا الان فوت شده‌اند که سود این افراد یا نزد شرکت سپرده‌گذار می‌ماند و پس از طی شدن فرآیند مربوطه به وراث واریز خواهد شد یا به شرکت‌های مربوطه واریز می‌شود و وراث از این شرکت‌ها طلبکار می‌شوند.

در خصوص مراحل آزادسازی سهام مکانیزم‌های متفاوتی در حال بررسی است و به شکلی خواهد بود که هم سهامدار سود کند و هم آسیبی به بازار وارد نشود.

حسین خدرویسی، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد خبر داد که بیش از یک میلیون نفر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد از بهره‌مندی از سهام عدالت محروم مانده‌اند.

براساس لیست کمیته امداد، یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۵۵۰ نفر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد از جاماندگان سهام عدالت هستند؛ وی در این باره اظهار کرد: پروسه اختصاص سهام عدالت به جاماندگان از یک سال گذشته شروع شده است.

سهام عدالت

یکی از مهمترین نکاتی که دارندگان سهام عدالت باید به آن توجه کنند داشتن سجام است. سهامداران عدالت باید کد سجام خود را بگیرند و اطلاعات شامل شماره حساب را در این سامانه تکمیل کنند. به واسطه تکمیل اطلاعات و دریافت کد سجام سود سهام عدالت نیز به حساب دارندگان واریز می‌شود.

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، از فرصت دوباره به جاماندگان دریافت سود سهام عدالت خبر داد.

سپرده گذاری مرکزی اعلام کرد: حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از سهامداران سهام عدالت همچنان با مشکل شبای بانکی معتبر روبرو هستند که این افراد می‌توانند با ثبت نام و احراز هویت در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (sejam.ir) یا درج شماره شبای معتبر خود در سایت sahamedalat.ir در فرایند دریافت سود سهام خود قرار گیرند.

بر اساس این اطلاعیه، شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضا)، ارزی و بلندمدت مهم‌ترین دلایلی است که تاکنون سود به حساب این گروه از سهامداران سهام عدالت واریز نشده است.

گفتنی است از اسفندماه سال گذشته تاکنون سه مرحله سود سنواتی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به حساب ۶۸۴ هزار سهامداری که مشکل شماره شبای بانکی خود را برطرف کرده اند، از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی پرداخت شده است.

معاون امور حقوقی و مجلس وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در حال حاضر هر سهام عدالت که با قیمت یک میلیون تومان واگذار شده بود حداقل ۲۰ میلیون تومان ارزش دارد و ارزش سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی هم الان تقریباً بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان است.

قوامی گفت: ما در حال حاضر از طریق سازمان خصوصی سازی در تلاشیم که جاماندگان سهام عدالت نیز بتوانند سهام عدالت خود را دریافت کنند.

او  در رابطه با نقش تعاون در اقتصاد ایران اظهار کرد: بخش تعاون یکی از بخش‌های مهم اقتصاد ایران است و تلاش می‌شود که سهم بخش تعاون در اقتصاد افزایش پیدا کند.

این مقام مسئول به ساماندهی شرکت‌های تعاونی سهام عدالت اشاره کرد و افزود: یکی از اتفاقات خوبی که در سال‌های اخیر افتاد، تعاونی‌های سهام عدالت بود که شرکت‌های تعاونی آن‌ها در شهرستان‌ها و استان‌ها تشکیل شد. سهام عدالت در قالب این شرکت‌های تعاونی به حدود ۶ دهک از جمعیت کشور داده شد و هم اکنون نزدیک ۴۹ میلیون نفر و عمدتاً از دهک‌های پایین جامعه سهامدار این شرکت‌های تعاونی سهام عدالت هستند. پوی با بیان اینکه مدل واگذاری‌ها در سال‌های اخیر تغییر ماهیتی پیدا کرده تا گروه‌های هدف بیشتری را در برگیرد، تاکید کرد: تلاش وزارت اقتصاد بر این است که اصل قانون اساسی تحقق پیدا کند تا اقتصاد در سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی اداره شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه