بیمه تامین اجتماعی | سوابق بیمه تامین اجتماعی

بیمه شدگان تامین اجتماعی بخوانند | زمان و میزان واریز عیدی امسال بیمه تامین اجتماعی

میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی برای سال 1402، یک میلیون و ششصد هزار تومان بوده که به اندازه مبلغ عیدی کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری می باشد؛ همچنین زمان واریز عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۲ ، 16 بهمن ماه می باشد.

بیمه شدگان تامین اجتماعی بخوانند | زمان و میزان واریز عیدی امسال بیمه تامین اجتماعی
کدخبر : 12306
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

بیمه تامین اجتماعی سازمان تامین اجتماعی به منظور ایجاد رفاه و حمایت از حقوق کلیه کارکنان کارخانه ها، اداره ها و سازمان ها و دیگر محیط های کاری به وجود آمد. بیمه تامین اجتماعی بیشتر برای دهک های متوسط و پایین در نظر گرفته می شود. بیمه تامین اجتماعی کمک زیادی در تامین برخی نیاز های اولیه ی افراد می کند. در حال حاضر، طبق قانون بیمه تامین اجتماعی  و بیمه نامه برای تمامی افراد شاغل، اجباری است. می توان گفت که سازمان و بیمه تامین اجتماعی، مهم ترین رکن صنعت بیمه در کشور است.

بیمه تامین اجتماعی

حقوق کارگران در کشور ما در قانون کار مصوب هزار و سیصد و شصت و نه به رسمیت شناخته و مورد تایید قانون گذار قرار گرفته است . تعیین حداقل قانونی درآمد ماهیانه و ممنوعیت تعیین درآمد به کمتر از آن، پیش بینی انواع مرخصی، بیمه تامین اجتماعی، حق سنوات و دریافت حقوق بازنشستگی، از جمله حقوق قانونی کارگرن بوده که قانون کار به آن پرداخته است.

 یکی دیگر از حقوق قانونی کارگر ، حق دریافت عیدی بوده که بر اساس آن، هر ساله کارفرمایان مشمول قانون کار، موظف هستند تا قبل از فرارسیدن سال نو، مبلغی را به عنوان عیدی به کارگران مشغول در کارگاه خود بپردازند . البته بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش تامین اجتماعی نیز همانند کارگران مشغول به کار، هر ساله مبلغی را تحت عنوان عیدی دریافت می نمایند، با این تفاوت که این میزان عیدی، توسط سازمان تامین اجتماعی به حساب این دو گروه واریز می گردد.

به همین دلیل در این مقاله، به منظور بررسی مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی با بیست سال سابقه، ابتدا به توضیح تفاوت بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی پرداخته، سپس، در مورد میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ و زمان واریز عیدی 1402بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی صحبت خواهیم کرد.

بسیاری از ما در اخباری که هر روزه از طریق رسانه ها دیده، شنیده یا مطالعه می کنیم، با دو کلمه « بازنشستگان تامین اجتماعی » و « مستمری بگیران تامین اجتماعی » برخورد داشته و در نتیجه با این سوال مواجه شده ایم که آیا این دو کلمه یک معنا داشته یا دارای معانی متفاوتی می باشند؟ 

در پاسخ به این سوال که آیا دو کلمه « بازنشستگان تامین اجتماعی » و « مستمری بگیران تامین اجتماعی » یک معنا داشته یا دارای معانی متفاوتی می باشند؟ باید گفت، « بازنشستگان تامین اجتماعی »، بیشتر برای توصیف افرادی استفاده می شود که از پوشش بیمه تامین اجتماعی برخوردار بوده، با رسیدن به سن خاص و با دارا بودن سابقه کاری لازم، وارد مرحله بازنشستگی شده و از این مرحله به بعد، به جای دریافت حقوق ماهیانه یا مزد از کارفرما، حقوق بازنشستگی خود را از سازمان تامین اجتماعی دریافت می نمایند.

در مقابل، « مستمری بگیران تامین اجتماعی » برای توصیف بازماندگان بیمه شدگان تامین اجتماعی و از کار افتادگانی که هر ماه،​ مبلغی را تحت عنوان مستمری از سازمان تامین اجتماعی دریافت کرده، مورد استفاده قرار می گیرد..

با وجود آنچه در مورد تفاوت « بازنشستگان تامین اجتماعی » و « مستمری بگیران تامین اجتماعی » گفته شد، کلمه «مستمری بگیر» یک معنای عام نیز داشته و در این معنا شامل هر سه گروه بازنشستگان، از کار افتادگان و بازماندگان تحت پوشش تامین اجتماعی می شود.

در بخش قبل به بررسی « بازنشستگان تامین اجتماعی » و « مستمری بگیران تامین اجتماعی » پرداخته و توضیح دادیم که اگرچه این دو کلمه با یکدیگر تفاوت داشته، اما گاهی  کلمه مستمری بگیر برای توصیف هر دو گروه، مورد استفاده قرار می گیرد. اکنون در این بخش به توضیح میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ می پردازیم.

نحوه محاسبه عیدی سال 1402 بازنشستگان تامین اجتماعی و مستمری بگیران تامین اجتماعی، همانند سال های گذشته بودغ؛ با این توضیح که، هر ساله در بهمن ماه، هیات وزیران، اقدام به تشکیل جلسه ای کرده که در آن جلسه، مبلغ عیدی کارمندان کشوری، لشکری، بازنشستگان کشوری و لشکری و میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی را تعیین و تصویب نموده و عیدی این گروه ها بر اساس این مصوبه پرداخت می شود.

میزان عیدی ۱۴۰۲ بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی و مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی با بیست سال سابقه، در جلسه بهمن ماه 1402 هیات دولت به بحث گذاشته شده و همانند عیدی کارمندان دولت در سال ۱۴۰۲ توسط هیات دولت تصویب و اعلام گردید.

برابر مصوبه هیات وزیران، مبلغ عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال 1402 و مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی با بیست سال سابقه، یک میلیون و ششصد هزار تومان، تعیین و تصویب گردید. علت تعیین این سقف آن است که برابر بودجه سال 1402 که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، مبلغ عیدی کارمندان، 16.000.000 ریال معادل یک میلیون و ششصد هزار تومان تعیین و تصویب گردید.

بیمه تامین اجتماعی

زمان واریز عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۲

در بخش های قبل، در مورد تفاوت بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی توضیحاتی را ارائه نمودیم و هم چنین در مورد میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال 1402 و مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی با بیست سال سابقه، صحبت کردیم. اما مساله مهم دیگری که در رابطه با عیدی این قشر از اقشار جامعه وجود داشته، زمان واریز عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۲ می باشد. 

زمان واریز عیدی سال 1402 برای بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی ، 16 بهمن ماه بوده و بر اساس اعلام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش این سازمان، تنها پس از 24 ساعت ازابلاغ مصوبه هیات وزیران به حساب این دو گروه واریز گردید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی پاسخ دهند.

سوالات متداول

1- تفاوت دو واژه بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی چیست؟

بازنشستگان افرادی هستند که با احراز سن و سابقه کاری لازم بازنشسته شده اما مستمری بگیران یعنی بازماندگان بیمه شدگان و از کار افتادگان که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

2- عیدی 1402 بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی به چه میزان می باشد؟

عیدی 1402 بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی یک میلیون و ششصد هزار تومان است که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

3- واریز عیدی 1402 بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در چه زمانی انجام می شود؟

زمان واریز عیدی 1402 بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی 16 بهمن ماه است و برای اطلاع از جزئیات این موضوع متن کامل مقاله را مطالعه نمایید.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه