رتبه بندی فرهنگیان | رتبه بندی معلمان

صدور احکام رتبه بندی فرهنگیان تا آخر ماه | خبر مهم برای فرهنگیان

​خلیل بهروزی‌فر؛ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: ارزیابی مدارک رتبه‌بندی معلمان به صورت سیستمی انجام می‌شود؛ به همین علت ممکن است گاهی کندی و مشکل در سیستم و یا سرعت اینترنت، این روند را با مشکل مواجه کند.

صدور احکام رتبه بندی فرهنگیان تا آخر ماه | خبر مهم برای فرهنگیان
کدخبر : 12200
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 ​طرح رتبه بندی فرهنگیان از سال 90 و در پی تصویب سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد. طرح رتبه‌بندی فرهنگیان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید.  گام نخست تدوین اعضای دولت برای، تأمین نظر هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، قانون نظام رتبه بندی فرهنگیان را اصلاح کرد. اعضای دولت برای، تأمین نظر هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، قانون نظام رتبه بندی فرهنگیان را اصلاح کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی، آیین نامه اجرایی قانون نظام رتبه بندی فرهنگیان را اصلاح کرد.

رتبه بندی فرهنگیان

رتبه‌بندی معلمان پس از کش‌وقوس‌های مختلف بعد از ۱۰ سال بالاخره تصویب و اکنون در مراحل اجرایی به سر می‌برد. موضوعی که علاوه بر افزایش کیفیت آموزشی کشور به بهبود معیشت معلمان نیز کمک می‌کند. دیروز وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد با احتساب بازنشستگان سال گذشته، ۹۷۲ هزار نفرمشمول رتبه بندی می‌شوند. از این تعداد گویا بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر مدارکشان ارزیابی شده است. در چند روز گذشته خبری مبنی بر کمبود نیروهای ارزیاب مدارک معلمان منتشر شد که واکنش‌های زیادی را در رسانه‌ها داشت. با فناوری‌ها نوینی که وجود دارد و دولتی که ادعا بر الکترونیک بودن می‌کند، چنین معضلی عجیب به نظر می‌آید. ارزیابی مدارک معلمان مطلب دقیق و حساسی است و باید سیستمی انجام شود. با این حساب کمبود نیروهای ارزیاب دیگر معنایی ندارد و سیستم کار خود را به دقت انجام خواهد داد. مگر آنکه سیستم آموزش و پرورش نیز همچون معضل همیشگی در دیگر ادارات با قطعی و اختلال دائمی همراه باشد. همه اینها در حالی است که معلمان و حتی مسئولان از روند کند رتبه‌بندی شکایت دارند و منتظر صدور احکام خود هستند. وزیر آموزش و پرورش وعده داده تا پایان آذرماه رتبه‌ها صادر شود اما باید دید عملی می‌شود یا خیر؟ برای بررسی ارزیابی مدارک و فرایند کلی رتبه‌بندی به سراغ خلیل بهروزی‌فر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس رفتیم. 

خلیل بهروزی‌فر؛ نماینده مجلس معتقد است که مسئله مهم ارزیابی معلمان برای رتبه‌بندی را کمبود نیروی ارزیاب نیست و در این رابطه اظهار کرد: ارزیابی مدارک رتبه‌بندی معلمان به صورت سیستمی انجام می‌شود؛ به همین علت ممکن گاهی کندی و مشکل در سیستم و یا سرعت اینترنت، این روند را با مشکل مواجه کند. به طور کلی اینطور مسائل در ارزیابی‌ها وجود دارد؛ ضمن اینکه به هرحال تعدادی از معلمان اطلاعات جدیدی دارند که هنوز در سیستم ثبت نشده است. مسئولان مربوطه این اطلاعات را از آن‌ها را درخواست و دریافت می‌کنند تا آخرین تغییرات که در ارتباط با امتیازات، مدارک و موارد دیگر معلمان است، ارزیابی و در سیستم به ثبت شود.

او ادامه داد: این اطلاعات در سیستم ارزیابی ثبت و محاسبه می‌شود تا طبق آن‌ها امتیاز معلمان مشخص شود. از این طریق تعیین می‌شود که هر معلم در کدام رتبه قرار می‌گیرد و قرار گرفتن در چنین جایگاهی صحیح است یا خیر؟ علت تاخیر در روند رتبه‌بندی موارد یاد شده است؛ چرا که ارزیابی باید به دقت انجام شود. اگر اشتباهی حتی برای یکبار صورت گیرد قطعا معلمان ماه‌ها و سال‌ها با مشکل مواجه خواهند بود. چنین موضوعی دردسرساز است و موجب ضایع شدن حق آن‌ها می‌شود.

این نماینده مجلس درباره مدارک تکمیل‌ نشده از سوی معلمان افزود: کسانی که سابقه و سنوات بیشتری در آموزش و پرورش دارند، اکثرا دارای مدارک ناقص هستند. معلمانی که جدید در وزارتخانه استخدام شدند و سنوات چندانی ندارند، کمتر به چنین مشکلی برخورد کرده‌اند.

دقت لازم در ارزیابی‌ها؛ عامل اصلی تاخیر در صدور رتبه‌ها

بهروزی‌فر ضمن اظهار بی‌اطلاعی از آمار دقیق معلمان رتبه‌بندی شده بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش تقریبا بیش از ۳ ماه که در حال کار روی رتبه‌بندی معلمان است. در این راستا تعدادی از معلمان رتبه‌بندی شده‌اند و چندماهی که این فرایند شروع شده است. ساعات زیادی در روز کارمندان ارزیاب مشغول به کار هستند اما به واسطه دقتی که باید لحاظ شود، اینکار کمی با تاخیر انجام گرفته است. تا الان توانستند بخش زیادی را به سرانجام برسانند و مرحله به مرحله در حال پیشروی هستند. کسانی که دیرتر مدارک آن‌ها ارزیابی و رتبه صادر شود مابه‌التفاوت رتبه‌بندی برایشان مدنظر قرار گرفته و پرداخت می‌شود.

تا پایان ماه جاری منتظر صدور رتبه‌ها باشیم؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به این سوال که رتبه‌ها تا پایان آذر صادر خواهد شد، خاطرنشان کرد: بعید به نظر می‌آید تا این تاریخ رتبه‌بندی تکمیل شود اما با تلاشی که در حال انجام است امیدواریم که رتبه‌ها هرچه سریعتر صادر شود. در نتیجه این امر، همه معلمان کشور از امتیاز رتبه‌بندی در جهت حل مشکلات معیشتی خود بهره‌مند خواهند شد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه