افزایش حقوق | حقوق کارمندان | حقوق بازنشستگان

خبر خوش برای کارمندان | افزایش حوق 20 درصدی این کارمندان از مهرماه

در سال جاری افزایش ۱۰ درصدی حقوق ها برای غیرحداقل‌بگیران در دستگاه‌های اجرایی اعمال شده است.

خبر خوش برای کارمندان | افزایش حوق 20 درصدی این کارمندان از مهرماه
کدخبر : 11157
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

افزایش حقوق یکی از پر بحث ترین مسایل سال 1401 است . افزایش حقوق مسئله ای است که از نیمه آذر سال 1401 با توجه به بسته شدن بودجه سال بعد مورد قضاوت قرار میگیرد. مهمترین چالش دولت در فصل پایانی سال میزان و نوع افزایش حقوق بود که در سال جدید افزایش حقوق 57 درصدی صورت گرفت.در ادامه آخرین جزییات از افزایش حقوق را می خوانیم.

افزایش حقوق

علی بهادری جهرمی در صفحه توئیتری خود خبر از ارسال لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری به مجلس داد.

سخنگوی دولت از ارسال لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری به مجلس خبر داد.

علی بهادری جهرمی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:

«‌پیرو وعده قبلی، دولت لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان و همچنین بازنشستگان کشوری و لشکری را با قید دو فوریت، به مجلس ارسال کرد.

با همکاری مجلس محترم شورای اسلامی، حقوق دریافتی کارکنان و بازنشستگان محترم افزایش خواهد یافت.»

با توجه به این آمارها و داستان تورم و کوچک شدن سفره معیشتی خانوار، به نظر می‌رسد شرایط به جایی رسیده که شاید حقوق کارمندان و بازنشستگان لشگری و کشوری امسال دوباره افزایش پیدا کند.

از قرار معلوم، سازمان‌های «امور اداری و استخدامی» و «برنامه و بودجه» در پیشنهادی مشترک، الگوی جدیدی از افزایش حقوق و مستمری کارمندان و بازنشستگان را جهت بررسی و اتخاذ تصمیم به دولت ارائه کرده‌اند.

این پیشنهاد با هدف بهبود و کمک به معیشت کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری و ارتقای قدرت خرید آنها به دولت ارائه شده است و در روزهای آینده روال قانونی تایید آن طی خواهد شد.

بر این اساس، برخی روایت‌ها و گزارش‌ها حاکی از آن است که در صورت تایید این پیشنهاد، احتمالا افزایش مجدد حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری در دستور کار دولت قرار گرفت. در سال جاری افزایش ۱۰ درصدی حقوق ها برای غیرحداقل‌بگیران در دستگاه‌های اجرایی اعمال شده است.

با بسته شدن پرونده افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، نوبت به پرونده افزایش حقوق کارکنان بازنشسته دولت رسید.

در روزهای گذشته جلساتی میان نمایندگان مجلس با اعضای کانون بازنشستگان کشوری برگزار شده است. موضوع این جلسات بررسی احتمال افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری از شهریور ماه بوده است.

براساس روایتی که بازنشستگان کشوری حاضر در این جلسه نقل کرده‌اند، این احتمال وجود دارد که از شهریور ماه مستمری این گروه به اندازه بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش یابد.

نحوه اصلاح مصوبه افزایش مستمری تامین اجتماعی بدین ترتیب بود که مستمری سایر سطوح بگیران به اندازه میزانی که در مصوبه شورای عالی کار تعیین شده بود افزایش یابد.

افزایش حقوق

معاون مجلس، حقوقی و استان‌ها سازمان برنامه و بودجه، گفت: لایحه متناسب‌سازی حقوق کارمندان و بازنشستگان بعد از تصویب در هیئت دولت با قید دو فوریت به مجلس ارسال شد.

بابک افقهی با اشاره به دغدغه‌های رئیس‌جمهور برای کمک به معیشت کارمندان و بازنشستگان، افزود: بر اساس پیشنهاد دولت افزایش‌های جدید در صورت تصویب مجلس از اول شهریور 1401 اعمال خواهد شد.

وی ادامه داد: بر اساس این لایحه (3000) امتیاز برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت – مصوب 1370- و سایر مشمولین جزء (1) بند (الف) تبصره (12) ماده‌واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور (به‌استثنای مشمولان قانون کار) و (210) امتیاز برای اعضای هیئت‌ علمی و قضات، ‌با عنوان متناسب‌ سازی حقوق، به‌صورت ثابت در احکام کارگزینی و قراردادهای آنان درج می‌شود.

معاون مجلس، حقوقی و استان ها سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه مبلغ ناشی از اعمال این افزایش مشمول کسور بازنشستگی است،گفت: حقوق مشمولین جزء (2) بند (الف) تبصره (13) ماده‌واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور شامل بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، ‌مبلغ نه میلیون (9/000/000) ریال افزایش پیدا خواهد کرد.

افقهی با تاکید بر اهمیت قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، افزود: در اجرای ماده (16) این قانون کمک‌هزینه اولاد و حق عائله‌مندی تمامی گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌های مذکور در ماده (29) قانون برنامه توسعه ششم پنج‌ساله ششم و همچنین نیروهای مسلح، ‌وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی ایران (به‌استثنای مشمولان قانون کار) از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات و بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، در صورت تصویب مجلس به ترتیب به میزان صددرصد (100%) و پنجاه‌درصد (50%) افزایش می‌یابد.

به گفته وی براساس لایحه پیشنهادی دولت مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور با میزان ده درصد (10%) و مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور که در دهک‌های درآمدی (1) و (2) و (3) هستند به میزان پنج درصد بیشتر افزایش می‌یابد.

افقهی با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه در یکسال گذشته برای تامین هزینه های کشور به سراغ استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول نرفته است؛تصریح کرد: دولت برای تامین منابع این لایحه هم به سراغ شیوه های تورم‌زا نخواهد رفت.

 در جلسه مسئولان ارشد سازمان برنامه و بودجه، افزایش حقوق سال ۱۴۰۲ در قالب ساختار و مبانی اقتصادی بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۲ بررسی شد.

ساختار و مبانی اقتصادی بخشنامه بودجه سال آتی و جهت‌گیری‌های اصلی منابع و مصارف بودجه سال آینده از جمله میزان افزایش حقوق سال ۱۴۰۲ در نشستی با حضور جمعی از معاونان و مدیران ستادی و استانی سازمان برنامه و بودجه کشور، تشریح و بررسی شد.

در این نشست ساختار و مبانی اقتصادی بخشنامه بودجه، افزایش حقوق سال ۱۴۰۲، جهت‌گیری‌های اصلی منابع و مصارف بودجه و تبصره‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، از سوی معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه و رؤسای امور این معاونت، برای حاضران در نشست تشریح شد.

مطابق برنامه زمان‌بندی اعلام‌شده در این نشست، پس از تصویب خط مشی‌ها و سیاست‌های بخشنامه بودجه در شورای اقتصاد، بخشنامه بودجه توسط رئیس‌جمهور ابلاغ می‌شود و در ادامه با اعلام بودجه پیشنهادی دستگاه‌ها به سازمان برنامه و بودجه کشور تا پایان مهرماه و جمع‌بندی این پیشنهادها تا ۲۵ آبان‌ماه، لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ تا ۱۰ آذرماه در دولت نهایی شده و لایحه تا ۱۵ آذرماه به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه