بازنشستگان تامین اجتماعی |حقوق بازنشستگان

بیمه شدگان تامین اجتمای بخوانند | چالش های پر هزینه برای بازنشستگان تامین اجتماعی

محمدجواد محمودی گفت: با توجه به تبعات بسیار پردامنه منفی شدن احتمالی روند رشد جمعیت بر حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی و حتی امنیتی کشور و نیز هزینه‌های سنگینی که بر صندوق‌های بازنشستگی تحمیل می‌کند.

بیمه شدگان تامین اجتمای بخوانند | چالش های پر هزینه برای بازنشستگان تامین اجتماعی
کدخبر : 11004
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

شرایط بازنشستگان تامین اجتماعی، وابسته به میزان سخت بودن شغل و همینطور وابسته به جنسیت است. حداکثر سابقه برای پذیرش و محاسبه در تعیین مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی ۳۵ سال است. عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی مطابق قانون، تابع مقررات مربوط به عیدی و پاداش کارمندان دولت می‌باشد. بازنشستگان تامین اجتماعی برای دریافت بیمه تکمیلی در سال ۱۴۰۰ تا آخر بهمن‌ماه فرصت ثبت نام داشتند. حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در خرداد سال ۱۴۰۱ افزایش ۵۷ درصدی پیدا کرد. بازنشستگان کمتر از ۳۰ سال سابقه، باتوجه به سنوات، کمتر از این مبلغ دریافت می کردند.

بازنشستگان تامین اجتماعی

محمد جواد محمودی، مشاور وزیر علوم تحقیقات و فناوری و رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در وبینار تخصصی بررسی ابعاد مسئله جمعیت در موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی شرکت و به بحران‌های ناشی از افزایش سن جمعیت در ایران اشاره کرد. 

محمودی گفت: کشورهایی که با کاهش باروری مواجه هستند که بیشتر کشورهای اروپایی چنین وضعیتی دارند، سیاست‌های تشویقی فرزندآوری را اجرا می‌کنند. در بسیاری از کشورهای اروپایی ۴ یا ۵ درصد تولید ناخالص داخلی را برای سیاست‌های تشویق به فرزندآوری هزینه می‌کنند که با توجه به شرایط اقتصادی این کشورها، رقم بسیار بالایی است. 

وی افزود: اقدام دیگر کشورهای اروپایی برای مهار روند رشد منفی جمعیت، مهاجرپذیری است که البته این کشورها با توجه به موقعیت اقتصادی و اجتماعی خود، افراد را انتخاب و نخبه‌گزینی می‌کنند و حتی برای نیروی کار ساده نیز هر کسی را نمی‌پذیرند. 

رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه روند تحولات جمعیتی و کاهش نرخ جایگزینی جمعیت در کشور ما نیز به اتخاذ سیاست‌هایی برای مقابله این چالش منجر خواهد شد، گفت: با توجه به تبعات بسیار پردامنه منفی شدن احتمالی روند رشد جمعیت بر حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی و حتی امنیتی کشور و نیز هزینه‌های سنگینی که بر صندوق‌های بازنشستگی تحمیل می‌کند، در بلندمدت باید سیاست‌هایی مؤثر برای مقابله با کاهش جمعیت و افزایش فرزندآوری اجرا شود. 

محمودی ادامه داد: در کنار سیاست‌های تشویقی فرزندآوری افزایش مشارکت اقتصادی به‌ویژه فراهم ساختن بسترهای مناسب برای افزایش مشارکت اقتصادی زنان، از دیگر اقداماتی است که در بسیاری کشورها انجام شده و در ایران نیز درحال انجام است و راهبرد دیگر بررسی افزایش سن بازنشستگی برای افزایش دوره اشتغال نیروی کار خواهد بود. 

وی افزود: بدون استثنا در تمامی کشورهایی که کاهش نرخ جایگزینی و آهنگ کاهشی رشد جمعیت وجود دارد، راهبردهایی چون افزایش حق بیمه و افزایش دوره بیمه‌پردازی یا کاهش دوره دریافت و مبلغ حقوق بازنشستگی که با راهکارهای مختلف پیگیری می‌شود، اجتناب‌ناپذیر است. 

رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سهم هر کشور از اقتصاد جهانی را نیز تابعی از تحولات جمعیتی عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی نهادهای بین‌المللی از شرایط اقتصادی جهان در سال‌های آینده نشان می‌دهد که شاهد ارتقای جایگاه کشورهایی همچون هند، مکزیک و برزیل در مقابل افول جایگاه کشورهایی همچون آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن در اقتصاد جهانی خواهیم بود و این تحولات مستقیماً با تحولات جمعیتی این کشورها ارتباط دارد.

 بازنشستگان تامین اجتماعی

بنا به این گزارش، واریز ششمین حقوق ۱۴۰۱ بازنشستگان کارگری که براساس وعده‌ها عددی متفاوت خواهد بود، از بیستم شهریورماه آغاز شده است و مستمری بازنشستگان براساس حروف الفبا واریز می‌شود.

طبق احکام جدید صادر شده، بازنشستگان تامین‌اجتماعی از ۲۰ تا ۳۱ شهریور ماه حقوق و مزایای خود را با اعمال ۳۸ درصد افزایش به علاوه ۵۵۰ هزار تومان دریافت ‌می‌کنند.

درحال حاضر بازنشستگان مشمول می‌توانند علاوه بر مشاهده احکام جدید، افزایش اعمال شده بر روی فیش‌ مستمری شهریور ماه مشاهده کنند.

تا ماه گذشته، مستمری بازنشستگان سایر سطوح بگیر سازمان تامین اجتماعی بر مبنای افرایش ۱۰ درصدی پرداخت می‌شد. این شیوه افزایش به دنبال مداخله مجلس باطل اعلام شد. در نتیجه دولت پذیرفت تا برای این گروه از بازنشستگان افزایش سی‌ و هشت درصدی در نظر بگیرد.

سازمان تامین اجتماعی بالغ بر ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته دارد. از این تعداد، یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر سایر سطوح بگیر هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه