رتبه بندی معلمان | رتبه بندی فرهنگیان

مشکلات جدید برای رتبه‌بندی معلمان | خبر مهم درباره رتبه بندی معلمان

رتبه‌بندی معلمان که در ۱۵ سال گذشته مطالبه اصلی فرهنگیان بوده است، پس از ده سال وقفه در اجرا و کش و قوس‌های مختلف در دو سه دولت، قرار است اجرا شود. رتبه بندی قرار بود به افزایش انگیزه معلمان کمک کند، اما واقعا اکنون در این مرحله است؟

مشکلات جدید برای رتبه‌بندی معلمان | خبر مهم درباره رتبه بندی معلمان
کدخبر : 10876
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طرح رتبه بندی معلمان دغدغه‌ای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.طرح رتبه بندی معلمان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.طرح رتبه بندی معلمان یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است . زیرا با انجام طرح رتبه بندی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت.در ادامه به آخرین اخبار از طرح رتبه بندی معلمان می پردازیم.

رتبه بندی معلمان

یکی از دغدغه‌ها و مطالبات مهم فرهنگیان رتبه بندی معلمان بود که دولت سیزدهم قول داده آن‌را اجرا کند. هرچند در دولت‌های قبل هم به مرحله اجرا رسید و حتی در مواردی گفته شد حقوق معلمان براساس رتبه بندی اجرا می‌شود. اما هرچه تاکنون اتفاق افتاده، موجب رضایت معلمان نشده است.

یکی از دغدغه‌ها و مطالبات مهم فرهنگیان رتبه بندی معلمان بود که دولت سیزدهم قول داده آن‌را اجرا کند. هرچند در دولت‌های قبل هم به مرحله اجرا رسید و حتی در مواردی گفته شد حقوق معلمان براساس رتبه بندی اجرا می‌شود. اما هرچه تاکنون اتفاق افتاده، موجب رضایت معلمان نشده است. پس از رفت و آمدهای بسیار رتبه بندی به مجلس، اکنون دولت باید در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گام آخر رتبه بندی را به شکلی بردارد که فضای آموزشی کشور روی آرامش به خود ببیند. درد معیشت، یکی از زخم‌های کهنه معلمان در دهه‌های گذشته بوده است که رتبه‌بندی قرار بود آن‌را درمان کند.

اما غیر از موضوعات اجرایی، برخی از معلمان در طی کردن مراحل ارسال مدرک و ثبت‌نام در سامانه با مشکلاتی مواجه شده اند.

یعقوب ذاکری یکی از معلمان موفق چندپایه روستای خشک‌آباد شهرستان میناب در استان هرمزگان است، او با ۱۵ سال سابقه معلمی، فعالیت‌های اجتماعی مختلفی را با دانش‌آموزان خود تجربه کرده است. جذب کمک‌های مردمی و تجهیز مدرسه، انتشار کتاب داستان بچه‌های مدرسه از فعالیت‌های وی به شمار می‌رود.

ذاکری توانسته است با همراهی دانش‌آموزان دبستان «سحر» در روستای «خشک‌آباد» به‌عنوان یکی از محروم‌ترین روستاهای کشور در سال ۹۷ موفق به کسب رتبه برتر جشنواره ملی استعدادیابی (از کودکی) شود.

این معلم با وجود همه محدودیت‌ها، دو عنوان کتاب «۹ داستان از ۹ نویسنده کوچک» (شامل داستان‌های دانش‌آموزان پایه سوم در سال ۹۷) و «۱۵ داستان از ۱۵ نویسنده کوچک» (شامل داستان‌های ۱۵ دانش‌آموز پایه سوم تا ششم دبستان چندپایه سحر خشک‌آباد در سال ۹۸) را منتشر کرده‌ است.

او درباره موضوع رتبه‌بندی معلمان می‌گوید: درباره رتبه بندی گلایه دارم؛ من نمی‌گویم مشکل از وزارت آموزش و پرورش است اما مشکل از سیستم و موضوعات معیشتی است. معتقدم در موضوع معیشت عدالتی برقرار نشده است. معلمان زحمات بسیاری می‌کشند و باید حق آنان به درستی داده شود.

این معلم می‌گوید: به طور مثال در دوران کرونا معلمان خارج از حیطه معلمی به آموزش و پرورش خدمت کرده اند اما اکنون مشکل امتیاز و موضوعات معیشتی برای ما بسیار قابل رویت است لذا ضروری است در مناطق دورافتاده و محروم عدالت آموزشی محقق شود.

ذاکری درباره بارگذاری مدارک در سامانه رتبه‌بندی می‌گوید: در روزهای اول به دلیل اشکال و اختلال در اینترنت به سایت دسترسی نداشتیم البته در برخی از مناطق دور افتاده دکل اینترنت هم وجود ندارد که بتوان مدارک را بارگذاری کرد اما با این وجود معلمان تلاش می‌کنند تا بتوانند حق خود را بگیرند. حدود ۴ روز پیش کتاب‌هایی که نوشته بودم در سایت بارگذاری کردم اما متاسفانه فایل بارگذاری نمی‌شد به ما در گروه اعلام شد که سایت هک شده است اما در نهایت توانستم فایل‌های خود را بارگذاری کردم.

او می‌گوید: اطمینان دارم که این بارگذاری مدارک در سامانه رتبه‌بندی بی‌فایده است و تنها سابقه، گواهی‌های ضمن خدمت و مدرک فرهنگیان، در رتبه بندی موثر است. اگر به معلمان توجه نشود آنان از سیستم آموزشی خارج می‌شوند و در خارج از بدنه وزارت آموزش و پرورش به اهداف خود می‌رسند زیرا عملگراها در هر جایی که به نفع آنان باشد، خدمت می‌کنند. به نظر من اکنون نیازی نبود سیستمی برای رتبه بندی درنظر گرفته شود تا معلمان هزینه و وقت خود را برای بارگذاری مدارک صرف کنند زیرا سابقه معلمان برای مجموعه آموزش و پرورش مشخص است.

رتبه بندی معلمان

این معلم باسابقه گفت: خدا را شکر می‌کنیم با وجود کم لطفی‌ها، اما باز هم بعد از سال‌ها بحث رتبه بندی درست شد. مسئولان باید به سرعت این موضوع را عملیاتی کنند تا معلمان نیز با افزایش حقوق بتوانند زندگی و معیشت خود را بگذرانند.

وی می‌گوید: توقعی از وزارت آموزش و پرورش نداریم اما آنچه که مهم است تحقق عدالت آموزشی است. در ابتدا باید معیشت معلمان اصلاح و سپس بحث کیفیت بخشی برای معلمان درنظر گرفته شود. در رتبه بندی معلمان به مدارس چندپایه توجه نشده است لازم است در رتبه بندی این امر درنظر گرفته شود زیرا به افزایش انگیزه معلمان چندپایه کمک می‌کند.

ذاکری همچنین اضافه می‌کند: ضروری است مشخص شود که بحث بارگذاری مدارک و هیات‌های ممیزه برای سال‌های بعد نیز وجود دارد؟ پیش‌بینی شرایط برای سال‌های بعد نیز اهمیت دارد که باید به معلمان اعلام شود. البته می‌دانیم یکی از اولویت‌های دولت‌ها باید توجه به فرهنگیان باشد و در همین راستا رتبه‌بندی معلمان اجرا می‌شود. موضوع رتبه‌بندی معلمان باید منجر به ارتقای کیفیت آموزش نیز شود.

سیف الله آجورلو معلم متعهد آموزشگاه دارالتوحید روستای گل‌زمین در ۱۵۰ کیلومتری قزوین است که با وجود ۳۳ سال سابقه کاری شوق معلمی او را هر روز راهی کلاس درس می‌کند. این معلم فداکار در تمام ۳۳ سال سابقه خود به صورت دو شیفت در مدرسه حضور پیدا کرده که ۲۹ سال را هم در شیفت دوم رایگان تدریس کرده و حق الزحمه ای دریافت نکرده است.

آجورلو هدف خود از این اقدام خدا پسندانه و جهادی را خدمت به دانش‌آموزان روستا می‌داند که از امکانات زیادی بهره مند نیستند. اکنون که کلاس‌ها به صورت مجازی اداره می‌شود و دانش‌آموزان این روستا به دلیل نداشتن اینترنت باید از تحصیل جا بمانند، این معلم فداکار تصمیم گرفته کلاس‌های خود را در شیفت‌های بعدازظهر هم برگزار کند و بابت آن هیچ مزد و حقوقی دریافت نمی‌کند.

. او درباره رتبه‌بندی که یکی از موضوعات انگیزشی به کار معلمان است می‌گوید: من در یک روستای دورافتاده مشغول تدریس به دانش‌آموزان هستم؛ در روستا اینترنت نداریم و باید برای بارگذاری مدارک رتبه بندی در سامانه مورد نظر به بالای کوه برویم من تاکنون نتوانستم مدارک خود را در سامانه بارگذاری کنم.

این معلم با سابقه می‌افزاید: ۳۴ سال سابقه تدریس دارم باید از کجا مدارک دهه ۷۰ یا ۸۰ خود را پیدا و در سامانه بارگذاری کنم؟!

وی با اشاره به استرس همکاران فرهنگی برای بارگذاری مدارکشان در سامانه رتبه‌بندی تاکید می‌کند: آموزش و پرورش می‌توانست از این بهتر درباره رتبه‌بندی تصمیم بگیرد تا معلمان به آرامش برسند و شهریورماه آنان خراب نشود.

جماران

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه