سهام عدالت | ثبت نام سهام عدالت

خبر مهم برای دارندگان سهام عدالت | راه اندازی سامانه متوفیان سهام عدالت

سامانه متوفیان سهام عدالت با همکاری قوه قضاییه در ارائه اطلاعات و شرکت سپرده گذاری، تا پایان شهریور راه اندازی می‌شود.

کدخبر : 10652
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

سهام عدالت گونه‌ای یارانه است که بنابر نظر دولت نهم (ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد)، از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار شد.در اواسط دهه ۱۳۸۰ دولت سهام خود را در ۴۹ شرکت بین مردم تقسیم کرد که با این کار بیش از ۴۹ میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول دریافت سهام عدالت شدند. دولت، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرد. بنابر طرح سهام عدالت، بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به قشرهای کم‌درآمدتر فروخته می‌شود.در ادامه آخرین خبر از سهام عدالت را می خوانیم.

این روزها دریافت شماره شبا خیلی ساده است. کافی است با تبدیل شماره کارت به شبا، آن را تحویل بگیرید. برای این کار هم کافی است با هر اطلاعاتی از حساب بانکی – مانند شماره حساب یا شماره کارت یا سایت‌ بانک حساب موردنظر، کد ۲۴رقمی شبا را دریافت کنید.

برای ثبت یا تغییر شماره شبا سهام عدالت باید چه کرد؟

برای انجام هر تغییر و ویرایش در سامانه سهام عدالت باید به آدرس samanese.ir

رفت. اما سوال خیلی‌ها این است که آیا می‌توان شماره شبا سهام عدالت را در این سامانه ثبت کرد یا تغییر داد. جواب این سوال به انتخاب روش مدیریت سهام عدالت شما بستگی دارد. اگر روش مدیریتی مستقیم را انتخاب کرده باشید، هم اجازه ثبت و هم تغییر شماره شبا را خواهید داشت. اما اگر روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام عدالت انتخاب کرده بودید، سامانه سهام عدالت به آدرس samanese.ir در حال حاضر اجازه ثبت شماره شبا را به دارندگان سهام نمی‌دهد.

آن هم در حالی که تمام مراحل دریافت شماره شبا در سامانه انجام می‌شود، اما در آخر با پیغام «انجام عملیات موردنظر تا اطلاع ثانوی امکانپذیر نمی‌باشد.» پس در حال حاضر امکان تغییر یا ثبت شماره شبا در سامانه سهام عدالت وجود ندارد.

اگر سهام گرفته‌اید، اما تا الان سود سهام عدالت را نگرفته‌اید، باید منتظر اطلاعیه‌های مربوط به سهام عدالت بمانید. مطابق این اطلاعیه‌ها، در زمان‌های مشخص‌شده‌ای از سال سامانه سهام عدالت باز می‌شود و در سامانه امکان دریافت شماره شبا یا تغییر آن وجود دارد. پس بهترین راه این است؛ اول با تبدیل شماره کارت به شبا، کد ۲۴رقمی شبا بانکی را که قصد دارید سود سهام عدالت به حسابش واریز شود، به دست بیاورید. بعد از دریافت شماره شبا منتظر اعلان عمومی سامانه سهام عدالت در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها بمانید که برای مدتی – حدود یک‌ماه – امکان تغییر و ثبت شماره شبا را به دارندگان سهام می‌دهند. در نهایت هم منتظر می‌مانید تا سود سهام عدالت به حساب‌تان واریز شود و کار دیگری ندارید.

سهام عدالت

رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: پرداخت سود شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت منتظر تصمیم کارگروه ویژه است.

حسین قربانزاده ، در مورد اینکه سود شرکت‌های غیربورسی حاضر در پرتفوی سهام عدالت چگونه پرداخت می‌شود، گفت: برای پرداخت سود سهام شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت باید اول میزان افزایش سرمایه شرکت‌ها از رقم سود کسر شود و بقیه سود باقیمانده شرکت‌ها به حساب ۴۹ میلیون سهامدار اولیه عدالت واریز شود.

رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: براساس مصوبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ شورای عالی بورس، یک کارگروهی در سهام عدالت تشکیل شد که این کارگروه باید با پیشنهاد سازمان خصوصی‌سازی در مورد میزان افزایش سرمایه این شرکت‌های سرمایه‌پذیر غیربورسی در پرتفوی سهام عدالت تصمیم‌گیری کنند. گرچه این کارگروه تاکنون در مورد موضوعات دیگر جلسه داشته، اما هنوز برای تعیین تکلیف سود سهام شرکت‌های غیربورسی تشکیل نشده است.

قربانزاده خاطرنشان کرد: اگر جلسه کارگروه تشکیل شود و موضوع پرداخت سود سهام غیربورسی عدالت در آن تعیین‌تکلیف شود که امیدواریم ظرف دو هفته آینده جلسه برگزار شود، می‌توان میزان افزایش سرمایه شرکت‌ها را از رقم کلی سود کسر کرده و بقیه سود باقیمانده از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به حساب ۴۹ میلیون سهامدار عدالت واریز شود.

رییس سازمان خصوصی‌سازی در مورد اینکه پول سودهای شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت کجاست، گفت: این پول‌ها در حساب سازمان خصوصی‌سازی نزد خزانه‌داری کل کشور وجود دارد. رقم دقیق پرداخت سود هنوز مشخص نیست. باید میزان افزایش سرمایه شرکت‌ها از آن کسر شود و بقیه سودها به حساب ذینفعان سهام عدالت واریز شود.

قربانزاده گفت:‌ابتدا کارگروه باید تصمیم‌گیری کند با میزان افزایش سرمایه شرکت‌ها موافقت شود و بعد از آن سودهای سهامداران عدالت واریز شود.

رییس سازمان خصوصی‌سازی در مورد اینکه قرار بود هلدینگی از شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت تشکیل شود به کجا رسید، گفت: ابتدا قرار بود ۱۳ شرکت غیربورسی سهام عدالت در قالب یک هلدینگ وارد بورس شوند و سهامداران عدالت سهامدار آن هلدینگ شوند، اما یک پیشنهاد دیگر در شورای عالی بورس مطرح شد که تک‌تک شرکت‌های غیربورسی حاضر در پرتفوی سهام عدالت وارد بازار سرمایه شوند. بعد از آن دوباره تصمیم گرفته شد در قالب هلدینگ وارد بازار سرمایه شوند و در حال حاضر برای ثبت هلدینگ یک مشکلات فنی در اداره ثبت وجود دارد که در صدد رفع این مشکل هستیم. 

قربانزاده این را هم گفت: اگر هلدینگ شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت تشکیل شود، ۴۹ میلیون سهامدار اولیه عدالت همگی سهامدار این هلدینگ  خواهند شد و امیدواریم مشکل ثبتی پیش‌آمده هر چه سریع‌تر برطرف شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه