هشدار مهم برای کلاهبرداری جدید

مدتی است کاربران از دریافت پیامکی با عنوان "سلام عمان" خبر داده‌اند؛ این پیام روش جدیدی از کلاهبرداری است که در آن کلاهبردارها پیامی را به صورت انبوه و گسترده برای کاربران ارسال می‌کنند.

هشدار مهم برای کلاهبرداری جدید
کدخبر : 10494
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 به تازگی روش جدیدی از کلاهبرداری یافت شده که در آن کلاهبردارها پیامی را به صورت انبوه و گسترده برای کاربران ارسال می‌کنند که در آن آدرس سایت، نام کاربری و رمز عبور به همراه مبلغی چند هزار دلاری به عنوان موجودی حساب درج شده است.

کاربر پس از دریافت پیام، گمان می‌کند اطلاعات حساب فردی به اسم عمان به صورت اشتباهی برای او ارسال شده و از روی کنجکاوی، زرنگی یا طمع وارد سایت می‌شود و با پنل کاربری و لیست تراکنش‌ها و موجودی وسوسه انگیز حساب و دکمه برداشت از حساب مواجه می‌شود.

اما سایت به گونه‌ای طراحی شده که مثلا برای برداشت از حساب، نیاز به یک کلید دارید که در اختیار کاربر اصلی هست و شما  کلید مورد را ندارید، اما می‌توانید به جای استفاده از کلید، حساب را ارتقاء بدهید. ‌اگر کاربر یک مرحله بیشتر وسوسه شود، برای ارتقای حساب  مبلغی چند صد دلاری پرداخت می‌کند؛ بنابراین سر کاربر کلاه می‌رود و داستان تمام می‌شود.

در همین رابطه میلاد نوری - کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات - می‌گوید کلاهبردارها همیشه یک قدم جلوتر از اطلاع رسانی‌ها و آموزش‌هایی هستند که به مردم آموزش داده می‌شود و متأسفانه کلاهبردارها هر روز روش‌های جدیدی را پیدا می‌کنند.

به گفته او از جمله روش‌های کلاهبرداری که در یک ماه گذشته گسترش یافته، ارسال پیامکی با عنوان سلام عمان است و تقریبا برای تعداد زیادی کاربر حداقل یک بار ارسال شده و زمانی که کاربران این پیام را دریافت می‌کنند، در پیامک هم نام کاربری، رمز و آدرس سایت و موجودی یک کیف پولی که به صورت رمز ارز است وجود دارد و کاربر با این تفکر که برای آنها هزینه ای به همراه ندارد، به سایت مورد نظر مراجعه می کند.

وی ادامه داد: کاربر پس از مراجعه به سایت مشاهده می‌کند که موجودی این کیف پول رمز ارز به طور مثال 80 هزار دلار است؛ همچنین در همان سایت کلید برداشت هم وجود دارد و کاربری که طمع یا کنجکاوی کند، ممکن است روی آن کلیک کند.

نوری در ادامه گفت در مرحله پس از کلیک، سایت از کاربر یک کلید که برای امنیت هست را درخواست می‌کند و کاربر به دلیل اینکه مالک آن حساب نیست، پس کلید هم در اختیار ندارد اما روش دیگری هم وجود دارد و آن ارتقای حساب است و برای ارتقای حساب هم چند سطح وجود دارد که برای سطح یک و دو کلیدی در اختیار کاربر قرار نمی‌دهد و در سطوح دیگر از هزار، دو هزار دلار و غیره پرداخت شروع می‌شود.

به گفته این کاشناس، ممکن است کاربر این ریسک را انجام دهد و به این فکر کند که 80 هزار دلار را برداشت می‌کند اما پس از پرداخت هزار دلار، زنجیره تمام می‌شود و به دلیل ناشناس بودن تراکنش‌ها در فضای بلاکچین و رمز ارز امکان شکایتی هم وجود ندارد.

نوری در پایان گفت: یک مدل کلاهبرداری دیگری هم وجود دارد و در آن به کاربر پیامک داده می‌شود و اینگونه است که به طور مثال که اگر بالای 25 سال هستند، شغل راه دوری برای کاربر وجود دارد و لینک واتس آپ خود را در اختیار کاربر قرار می‌دهند و درنهایت کاربر با این فکر که این شغل از راه دور است و درآمد دلاری دارد، به سایت‌های مشابه هدایت می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه