داودی جا پای بزرگان می‌گذارد

رقابت با غول گرجستانی در دسته به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم وزنه‌برداری در بازی‌های المپیک توکیو، فرصتی مناسبی برای جوان اول وزنه‌برداری ایران است تا بتواند خود را در مسیر بزرگان قرار دهد.

داودی جا پای بزرگان می‌گذارد
کدخبر : 1244
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

عنوان قویترین مرد  ورزش حرفه‌ای جهان به طور معمول به نفر برتر و رکورددار دسته به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم داده می‌شود و او می‌تواند تا سال‌ها این عنوان را یدک بکشد عنوانی که در ۲ دهه اخیر چند بار به وزنه‌برداران ایرانی رسیده و حسین رضازاده در این زمینه یکی از سرشناس‌ترین ورزشکاران کشورمان به شمار خواهد رفت. ورزشکاری که با کسب مدال دسته فوق سنگین المپیک ۲۰۰۰ سیدنی چهره شد و در حدود یک دهه مرد بی‌حریف این دسته در  وزنه‌برداری جهان به شمار می‌رفت.

با بازنشستگی رضازاده دارنده ۲ مدال طلای المپیک، برخی تصور می‌کردند هیجان دسته فوق سنگین برای ایران فروکش کرده اما ظهور بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی باعث شد تا ایران در المپیک ۲۰۱۲ لندن، مدال طلا و نقره این دسته را از آن خود کند و اگر در ریو داوران با سلیمی مهربان‌تر بودند وی نیز مانند رضازاده اکنون صاحب ۲ مدال المپیکی بود.

هر چند که داستان المپیک ریو برای بهداد بدون مدال خاتمه یافت اما جهان ورزش در آوردگاه توکیو با غولی متفاوت از سلیمی و رضازاده که همه مرزها و رکوردهای وزنه‌برداری را این سالها جابجا کرده مواجه است. «لاشا تالاخادزه» گرجستانی همان فولادین مردی است که با شکستن تمام رکوردهای موجود جهان در دسته فوق سنگین می‌رود تا دومین مدال المپیکی خود را ضرب کند. او در کمتر از یک دهه توانسته یک مدال طلا المپیک، ۵ مدال طلا جهان و ۶ مدال طلا اروپا در دسته فوق سنگین از آن خود کند. مردی که اکنون در حال رسیدن به مرز مهار نیم تن وزنه در مجموع است. 

ملی‌پوش وزنه‌برداری گرجستان اردیبهشت ماه با انتشار فیلمی نشان داد که در مهار ۲۲۵ کیلوگرم در یک‌ضرب و ۲۷۰ کیلوگرم در دوضرب موفق بوده است و با این ترفند قدرت خود را به رخ جهانیان کشید. او با این کار نشان داد که برای المپیک برنامه خاص دارد و می‌خواهد تمام رکوردهای موجود این دسته را از آن خود کند. رکورد یک‌ضرب المپیک این دسته اکنون با ۲۱۶ کیلوگرم در اختیار بهداد سلیمی است و دوضرب با ۲۶۳ کیلوگرم در اختیار حسین رضازاده است. 

تالاخادزه گرجستانی نیز رکورد مجموع دسته فوق سنگین با ۲۷۳ کیلوگرم را در اختیار دارد. وی این رکورد را در المپیک ۲۰۱۶ ریو به ثبت رساند. در آن دوره از بازی‌ها بهداد سلیمی با مهار ۲۱۶ کیلوگرم توانست رکورد یک‌ضرب را از آن خود کند اما خطای وی به زعم داوران در حرکت دوضرب مانع کسب مدال شد. رضازاده نیز در المپیک ۲۰۰۴ آتن ۲۶۳.۵ کیلوگرم را مهار کرد تا رکوردار باقی بماند. 

البته تا سال ۲۰۱۶ دسته فوق سنگین با عنوان به اضافه ۱۰۵ کیلوگرم بود که اکنون به به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم تغییر یافته است.

اما داستان این دسته و احتمال تکرار موفقیت ایران در این وزن چگونه است و احتمال دارد سکوی فوق‌سنگین وزنه‌برداری المپیک به ایران برسد؟ برای پاسخ به این پرسش لازم است شرایط وزنه‌بردار جوان ایرانی مورد بررسی قرار گیرد. وزنه‌برداری که با کسب عنوان قهرمانی جوانان جهان به عنوان یک مدعی ظاهر شد و اکنون نیز امید ایران برای رسیدن به مدال در بازی‌های المپیک توکیو است.

«علی داودی» با عملکرد مناسب در مسابقات گزینشی المپیک توانست ۳ هزار ۷۱۶ امتیاز کسب و در جمع هشت نفر برتر دسته به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم قرار گیرد. بعد از پایش و ریزش‌های این دسته، داودی پشت سر لاشاتالاخادزه قرار گرفت و به جایگاه دومی رسید.

تالاخادزه با ۵ هزار و ۳۴۴ امتیاز در جایگاه نخست قرار دارد.  بعد از داودی، فرناندو برزیلی نفر سوم جدول امتیازات المپیک است. در کنار فرناندو ، «اسد من» سوریه‌ای نفر چهارم به شمار خواهد رفت.

در این دسته شرایط تالاخادزه متفاوت از تمامی وزنه‌برداران و شاید یکی از ورزشکارانی باشد که نسبت به کسب مدال طلا المپیک بیش از سایرین امیدوار است.

یکی از رقیبان داودی برای رسیدن به مدال نقره فرناندو برزیلی است که رکوردهای وی نشان از آن دارد که خطری برای غول گرجستانی به شمار نخواهد رفت اما تلاش می‌کند که مدال نقره را از آن خود کند.

این وزنه‌بردار برزیلی در مسابقات قهرمانی ۲۰۱۸ جهان که در ترکمنستان برگزار شد با مهار ۲۰۱ کیلوگرم در یک‌ضرب و ۲۳۵ کیلوگرم در دوضرب و مجموعه ۴۳۶ کیلوگرم را به نام خود ثبت کرد که بهترین رکورد وی در چند سال گذشته بوده است. وی در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۹ تایلند موفق به ثبت رکورد مجموع ۴۲۴ کیلوگرم شد. 

۴۳۵ کیلوگرم در حالی به عنوان بهترین رکورد فرناندو از سال ۲۰۱۸ به ثبت رسیده که علی داودی از ایران در مسابقات جام فجر که بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ در رشت برگزار شد توانست مجموع ۴۴۱ کیلوگرم را به نام خود ثبت کند. علی داودی همچنین در لیگ برتر وزنه‌برداری ایران در دور رفت ۲۰۵ کیلوگرم را در یک‌ضرب به نام خود ثبت کرد و در دور برگشت نیز با ثبت ۲۵۰ کیلوگرم در دوضرب نشان داد که می‌تواند میراث‌دار خوبی برای بزرگان این رشته در ایران باشد.

یکی از شانس‌های خوب داودی برای رسیدن به سکو المپیک حذف نام ورزشکار گرجستانی از دسته به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم بود. با خارج شدن نام «سیمون ماتروسیان» از جمع مدعیان دسته فوق سنگین اکنون این احتمال می‌رود که داودی در سن جوانی، گام بلندی در جهت کسب مدال المپیکی بردارد. هر چند که با حضور غول گرجستانی ممکن است رنگ این مدال زرین نباشد اما رسیدن به سکوی بزرگترین جشنواره ورزشی جهان در سرزمین آفتاب می‌تواند آغازی برای زندگی قهرمانی جوان وزنه‌برداری ایران باشد جوانی که اکنون بسیاری انتظار دارند تا بتواند مانند ۲ دهه گذشته هیجان دسته فوق سنگین را برای ایران زنده نگه دارد. 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه