همه حاشیه‌های ماجرای واردات تجیهزات «دورهمی» از آمریکا

دبیر شورای نظارت بر صداوسیما گفت: واردِ کپی‌سازی‌های تلویزیون می‌شویم، باید ببینیم آیا تجهیزات مسابقه دورهمی مورد نیاز بوده‌اند یا منحصربه‌فردند و غیر از آمریکا، کشور دیگری این تجهیزات را نداشته‌ است.

همه حاشیه‌های ماجرای واردات تجیهزات «دورهمی» از آمریکا
کدخبر : 1650
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :


#دورهمی، کپی‌برداری از یک مسابقه در آمریکاست
#ریخت‌وپاش دورهمی و واردات تجهیزات از آمریکا

#دورهمی را به‌روز کنیم

دورهمی نام یک مجموعه تلویزیونی با اجرا و کارگردانی مهران مدیری است که از ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ با تهیه‌کنندگی حمید رحیمی نادی و هاشم رضایت در شبکه نسیم شروع به پخش کرد. دورهمی در ابتدای ساخت خواستار ارائه مجموعه‌ای تلویزیونی با ساختاری کاملاً متفاوت نسبت به سایر آثار نمایشی پیشین تلویزیون بود که با گذشت زمان، این ادعا عملی نشد. دورهمی یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون ایران محسوب می‌شود. دورهمی از نگاه مردم به عنوان بهترین برنامه در سال ۱۳۹۵ انتخاب شد. این رای‌گیری در برنامه سه ستاره انجام شد، همچنین مهران مدیری کارگردان، مجری و طراح این برنامه هم مقام اول را در حوزه بهترین اجرا به خود اختصاص داد. دورهمی پرخرج‌ترین مسابقه تاریخ تلویزیون ایران است.

دورهمی، کپی‌برداری از یک مسابقه در آمریکاست

در مسابقه دورهمی از تجهیزات مختلفی استفاده شده است که برخی از آن‌ها از کشور آمریکا آن هم با دلار وارد شده‌اند.

دورهمی

در این خصوص دو نکته حائز اهمیت هستند. نکته اول استفاده مجری این مسابقه از کپی یک مسابقه آن هم از همان کشور آمریکا است و نکته دوم این سؤال است که در حالی که  صداوسیما  در تمام برنامه‌های خود مدام در حال نشان دادن فروپاشی آمریکا هستند چگونه برای یک مسابقه معمولی از همان آمریکا تجهیزات وارد می‌کنند؟

دورهمی

ریخت‌وپاش دورهمی و واردات تجهیزات از آمریکا

مطلبی در یکی از رسانه‌ها منتشر شد که مسابقه دورهمی از آمریکا تجهیزات آورده‌ است. این اعتراض به جایی رسید که برخی در فضای‌مجازی از صداوسیما و این برنامه تلویزیونی درخواست شفافیت داشتند که چرا در این شرایط بدِ اقتصادی و مشکلات عدیده مردم، صداوسیما با ریخت و پاش‌های زیاد در حال برگزاری چنین مسابقه‌ای با تجهیزات آمریکایی، است. تهیه‌کننده دورهمی مثل مهران مدیری با صراحت به کپی بودن برنامه اذعان و البته جزئیات بیشتری هم ارائه کرد که نشان داد تلویزیون خیلی بیشتر پا را از قواعد و عرف خود فراتر گذاشته و حتی تجهیزات مرتبط با مسابقه هم از خود آمریکا آورده شده است.

دورهمی

دورهمی را به‌روز کنیم 

دبیر شورای نظارت بر صداوسیما به این نکته اشاره کرد که واردِ کپی‌سازی‌های تلویزیون می‌شویم. باید ببینیم آیا این تجهیزات مورد نیاز بوده‌اند یا منحصر‌به‌فردند. غیر از آمریکا کشور دیگر این تجهیزات را نداشته‌ است و اگر ندارند و واردات اتفاق نمی‌افتاد، این برنامه ساخته نمی‌شد؟! همه این موارد باید بررسی جامع شوند و این موضوع را پیگیری می‌کنیم. باید دنبالِ خلاقیت و نوآوری باشیم. انواع بازی‌های بومی و محلی کم‌نظیری داریم که می‌توانیم به جایِ این همه کپی‌برداری نعل به نعل، آن‌ها را به‌روز کنیم و از سویی دیگر چنانچه کار خوبی در دنیا هم انجام می‌شود، محتوایشان را به هنجارهای خودمان نزدیک کنیم. متأسفانه برخی تمام شکل و محتوای یک برنامه یا مسابقه را کپی می‌کنند. وگرنه صنعت سینما برای ما نیست و طبیعی است خارجی‌ها نوآورتر از ما در فیلمسازی باشند، منتها اگر ما برویم یک کپی بیاوریم باید سعی کنیم کم‌خطر و خوبش را جدا کنیم.

دورهمی

آیا این خبر مفید بود؟

پرسش و پاسخ

  • آیا ماجرای واردات تجیهزات «دورهمی» از آمریکا واقعی است؟ بله.
    آیا دورهمی کپی از یک برنامه خارجی است؟ بله.
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه