اخبار بین‌الملل/ تحولات افغانستان/ طالبان؛

و اما در نهایت سقوط افغانستان...!/ کابل سقوط کرد/ خروج طالبان از کابل/ بیانیه شورای امنیت/ استعفای اشرف غنی/ انتخاب رئیس دولت انتقالی

خبرگزاری اسپوتنیک گفته است اشرف غنی تا ساعات آینده استعفا می‌کند.

و اما در نهایت سقوط افغانستان...!/ کابل سقوط کرد/ خروج طالبان از کابل/ بیانیه شورای امنیت/ استعفای اشرف غنی/ انتخاب رئیس دولت انتقالی
کدخبر : 2680
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که نیروهای طالبان از تمامی جهات در حال ورود به شهر کابل هستند. منابع مردمی نیز در عین حال از ورود طالبان به غرب شهر کابل خبر می‌دهند. در حال حاضر از ۳۴ ولایت افغانستان، طالبان کنترل ۲۶ مورد را در دست دارد.

درخواست روسیه برای نشست اضطراری شورای امنیت

ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان از هماهنگی روسیه با سایر کشورها برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت درباره افغانستان خبر داد. وی همچنین گفت که روسیه برنامه ای برای تخلیه سفارت خود در کابل ندارد و طالبان امنیت هیئت‌های دیپلماتیک را تضمین کرده است.

بیانیه طالبان: نمی‌خواهیم با زور وارد کابل شویم

طالبان اعلام کرده از آنجا که کابل یک شهر بزرگ و پرجمعیت است، نیروهای این گروه قصد ندارند با زور یا جنگ وارد شهر شوند، بلکه قصد دارند به صورت مسالمت‌آمیز وارد پایتخت افغانستان شوند.

این گروه همچنین به نیروهای خود دستور داده در دروازه‌های کابل بایستند و سعی نکنند وارد شهر شوند. طالبان گفته قصد انتقام گرفتن از هیچ‌کسی را ندارد و همه کسانی که در بخش‌های نظامی و غیرنظامی در دولت افغانستان خدمت کرده‌اند، در امان هستند.

طالبان

استقرار هواپیما برای انتقال اشرف غنی

در حالی که نیروهای طالبان در حال ورود به شهر کابل هستند، خبرها از استقرار هواپیما برای انتقال اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان خبر می‌دهند. رسانه‌های افغانستان اعلام کردند رئیس پارلمان این کشور و شماری از سران احزاب سیاسی، کابل را به مقصد پاکستان ترک کردند.

مرکز ولایت ننگرهار تصرف شد

بنا به گفته مردم محلی و نظامیان، نیروهای طالبان در بامداد امروز یکشنبه، شهر «جلال آباد» مرکز ولایت ننگرهار در شرق کابل را تصرف کردند.

مطابق گفته یک مقام قانونگذار افغان، تصرف این شهر به دست طالبان پس از آن رخ داد که ریش سفیدان و بزرگان شهر احتمال سقوط دولت مرکزی افغانستان را مطرح کردند.

«احمد ولی» یکی از ساکنین شهر گفت: ما امروز صبح از خواب بلند شدیم و دیدیم که پرچم‌های سفید رنگ طالبان در سراسر شهر قابل مشاهده است. آنها بدون هیچ گونه درگیری وارد شهر شدند.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان با نشر ویدئویی در توئیتر، نوشت که مردم جلال آباد از طالبان استقبال کردند.

گزارش‌هایی از تصمیم اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان برای اعلام کناره‌گیری‌اش از قدرت ظرف چند ساعت آینده حکایت دارد. 

سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام کرد چند مقام عالی‌رتبه، از جمله مشاوران رئیس‌جمهور غنی، در فرودگاه کابل منتظر خروج هستند.

علی احمد جلالی، رئیس دولت انتقالی افغانستان

خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد علی احمد جلالی، وزیر کشور سابق افغانستان به عنوان رئیس دولت انتقالی انتخاب شده است. کنترل پایگاه بگرام، بزرگترین پایگاه هوایی در افغانستان نیز بدست طالبان افتاد. سخنگوی طالبان از غنی و دیگر رهبران طالبان خواسته تا همکاری کنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع گزارش داد که علی احمد جلالی، وزیر کشور سابق افغانستان به عنوان رئیس دولت انتقالی این کشور منصوب شد. گفته می شود «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی آشتی ملی در این روند میانجیگری می کند.

به این ترتیب قدرت به صورت مسالمت آمیز به طالبان منتقل می شود.

طالبان

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه