آخرین اخبار بین‌الملل؛

«کاملا هریس» به صندلی ریاست‌جمهوری نزدیک شد!

برکناری یا استعفای «جو بایدن» در صورت داشتن بیماری جدی یا وضعیت جسمانی از مقام ریاست‌جمهوری آمریکا موضوعی است که این روزها در رسانه‌های غربی انعکاس یافته است؛ موضوعی که برخی تحلیلگران از جایگزینی کامالا هریس بر مسند ریاست‌جمهوری سخن می‌گویند و برخی معتقدند که دونالد ترامپ بار دیگر وارد عرصه اعتراضی می‌شود.

«کاملا هریس» به صندلی ریاست‌جمهوری نزدیک شد!
کدخبر : 2331
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

روح‌الله فرقانی در روزنامه «صبح نو» نوشت: برکناری یا استعفای «جو بایدن» در صورت داشتن بیماری جدی یا وضعیت جسمانی از مقام ریاست‌جمهوری آمریکا موضوعی است که این روزها در رسانه‌های غربی انعکاس یافته است؛ موضوعی که برخی تحلیلگران از جایگزینی کامالا هریس بر مسند ریاست‌جمهوری سخن می‌گویند و برخی معتقدند که دونالد ترامپ بار دیگر وارد عرصه اعتراضی می‌شود. آنگونه که «رانی جاکسون»، پزشک سابق کاخ سفید در دوره‌های ریاست‌جمهوری باراک اوباما و دونالد ترامپ پیش‌بینی کرد جو بایدن، رییس‌جمهوری کنونی این کشور با یک بیماری جدی مواجه است و مجبور خواهد شد پیش از پایان دوره‌ مسوولیتش استعفا دهد. اگر این اتفاق روی دهد، مسیر رسیدن یک زن به قدرت در آمریکا هموار می‌شود و کامالا هریس،  اولین رییس‌جمهور زن آمریکا می‌شود.

رانی جاکسون که در میان ۱۴قانون‌گذار جمهوری‌خواه است که خواهان آزمایش‌های سلامتی جامع از رییس‌جمهوری آمریکا شده‌اند همچنین اعلام کرد درصورتی‌که بایدن استعفا ندهد، قانون بیست‌وپنجم آمریکا شامل او خواهد شد که عدم صلاحیت ریاست‌جمهوری بایدن را تایید می‌کند. از قانون بیست‌وپنجم آمریکا زمانی استفاده می‌شود که رییس‌جمهوری این کشور فوت شود، استعفا دهد یا عدم صلاحیت او تایید شده باشد.

وی ضمن انتقاد از دورویی منتقدان ترامپ که از او خواسته بودند آزمایش سلامت انجام دهد، گفت این افراد اکنون سکوت کرده‌اند. اوایل ماه جاری میلادی، جاکسون رفتارهای بایدن را نگران‌کننده خواند و به فراموشی و پاسخ‌های گیج‌کننده او اشاره کرد. این قانون‌گذار خاطرنشان کرد که گاف‌های بایدن که به یک ویژگی شخصیتی او تبدیل شده، نشان زوال ذهنی نیست، بلکه از رفتارهای غیرمعمول رییس‌جمهوری آمریکا حکایت دارد.

اظهارات این نماینده جمهوری‌خواه یک روز پس از آن منتشر می‌شود که بایدن که دارای لکنت زبان است، در یک جلسه مطبوعاتی در تالار شهر در ایالت اوهایو بارها دچار لکنت شد و به‌سختی توانست به سوالات پاسخ دهد.در ماه‌های اخیر، منتقدان رییس‌جمهوری آمریکا به چندین مورد حواس‌پرتی وی مانند فراموشی نام وزیر دفاع آمریکا هنگام پاسخ دادن به سوالات، سکوت طولانی و همچنین رفتارهای عجیب وی در یک کنفرانس مطبوعاتی کاخ سفید، اشاره کرده‌اند.

جاکسون تاکید کرد: بایدن با یک مشکل جدی مواجه است و وضعیت او بدتر خواهد شد. این دیگر یک آبروریزی نیست. وی گیج است و گمشده به نظر می‌رسد. او به‌ندرت می‌تواند یک جمله پیوسته و کامل بگوید. بایدن باید یک آزمایش جامع انجام دهد و نتیجه آن را منتشر کند. گفتنی است در صورت استعفا یا مرگ رییس‌جمهور آمریکا، معاون اول او رییس‌جمهور می‌شود.

وضعیت سلامت روانی بایدن به‌گونه‌ای وخیم است که لغزش‌های لسانی او طی ماه‌های گذشته به سوژه اصلی رسانه‌های آمریکا تبدیل شده است. او طی روزهای گذشته در دو نوبت، به اشتباه خود را معاون اول و کامالا هریس را رییس‌جمهوری آمریکا معرفی کرده است. انتشار اخبار و تحلیل‌های شائبه‌برانگیز درباره شرایط بغرنج جسمی و روانی بایدن، در حالی است که دولت او یک اپوزیسیون قدرتمند به نام دونالد ترامپ را بالای سر خود می‌بیند که هنوز از ادعای خود درباره اعمال تقلب در انتخابات سال گذشته در این کشور دست برنداشته است. بنابر گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، ترامپ چندی پیش در یک گردهمایی برای طرفدارانش در ایالت آریزونا ضمن آنکه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را «بی‌آبرویی» خواند، صراحتا گفت: «کشور ما در حال نابودی است». گفته‌های جدید ترامپ و کوتاه نیامدن او ادعای بروز تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوع خود می‌تواند آمریکا را در سال‌های آینده دچار بحران عمیق سیاسی کند و وضعیت را برای دموکرات بایدن پیچیده سازد. 

ساداتیان: چنانچه جو بایدن در سال‌های آتی به دلایل جسمانی کنار رود، کامالا هریس جای او را می‌گیرد

 «سید جلال ساداتیان»، سفیر سابق ایران در لندن در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» با اشاره به برکناری یا استعفای احتمالی بایدن به‌دلیل کسالت جسمی، عنوان کرد: این خبری است که پزشک سابق کاخ سفید این موضوع را پیش‌بینی کرده که جو بایدن رییس‌جمهوری کنونی این کشور با یک بیماری جدی مواجه است و مجبور خواهد شد پیش از پایان دوره‌ مسوولیتش استعفا دهد، خبری که هنوز تایید نشده است و بیشتر می‌توان انتشار آن را از سوی دیگر رقبا مثل جمهوری‌خواهان دانست. جمهوری‌خواهان هستند که می‌گویند جو بایدن در سخنانش تپق می‌زند و ایراداتی دارد. البته اشکالاتی در کار بایدن وجود دارد ولی اینکه استعفا دهد بعید به نظر می‌رسد.

وی در ادامه افزود: شاید یکی، دوسالی دیگر این اتفاق برای جو بایدن بیفتد که به‌دلیل کسالت جسمی از قدرت کنار رود ولی اینکه الان این اتفاق روی دهد، اینطور نیست. اما براساس قوانین آمریکا اگر بایدن نتواند به کارش ادامه دهد، به‌طور طبیعی «کامالا هریس» بر جای او قرار می‌گیرد. قانون آمریکا می‌گوید، اگر رییس‌جمهور ناکارآمدی داشته باشد معاون او بر مسند ریاست‌جمهوری قرار می‌گیرد. این امر سابقه دارد و دیدیم که به‌جای نیکسون، معاونش فورلد بر سرکار آمد. این دیپلمات سابق کشورمان تصریح کرد: ترامپ و هوادارانش به‌شدت علیه دموکرات‌ها تبلیغات می‌کنند. تا مگر تبلیغات سوء آن‌ها اثربخش باشد اما اینکه دونالد ترامپ با آن سابقه خرابکاری‌هایی که در آخرین روزهای قدرتش داشت، دوباره برگردد یا به‌خاطر کسالت بایدن انتخابات زودهنگام در آمریکا برگزار شود، بعید است. با فرض استعفای بایدن به دلیل جسمی و اینکه قادر نباشد ادامه رویه دهد، خانم کامالا هریس ادامه قدرت را به دست می‌گیرد و این دوره را به سر می‌آورد و اینکه بگوییم ترامپ شانس خواهد داشت که در مقابل کامالا هریس و دیگران از حزب دموکرات کاندیدا باشد، تقریبا محال است چراکه درخصوص ترامپ خیلی ابهام وجود دارد.

منبع: روزنامه صبح نو

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه