دانستنی‌های درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس

دانستنی‌های درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس
کدخبر : 9552
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس در کلینیک اعصاب و روان راه احیاء

درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس یکی از بهترین راهکارهای شناخته شده در جهان در سال 2008 معرفی شده است. یکی از رایج‌ترین بیماری‌های روانی در جهان افسردگی است.

بر اساس آمارها ۳۵۰ میلیون نفر یعنی ۵ درصد از جمعیت کل جهان از این بیماری رنج می‌برند. درمان از طریق امواج الکترومغناطیسی مغز توسط دستگاه rTMS بهترین درمان افسردگی معرفی شده و مورد تأیید سازمان غذا و داروی امریکا نیز قرار گرفته است.

درمان افسردگی با TMS برای بیمارانی که به درمان‌های دارویی بازتاب خوبی نشان نداده‌اند یک روش کارآمد و مؤثر ارزیابی می‌شود.

چنانچه بر مبنای پژوهش‌های انجام شده افت‌وخیز متابولیسم  بخش‌هایی از مغز که منجر به مشکلات روانی مثل افسردگی می‌شود با rTMS قابل‌درمان است.

قبل از درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس باید بدانید افسردگی چیست و چرا به آن مبتلا می‌شوید.

واژه‌ی افسردگی این روزها کلمه پرتکرار زندگی‌های ماشینی و مدرن امروزی شده است. افسردگی به‌شدت زیان‌بار بوده و بر تمام اذهان و احساسات افراد تأثیر می‌گذارد.

طبق تعریف کلی افسردگی به اندوهگین بودن درازمدت، بی‌انگیزه بودن به انجام اموری که قبلاً به آنها علاقه‌مند بودید، کاهش تمرکز و خستگی بیش‌ازحد گفته می‌شود.

کلینیک اعصاب و روان احیاء زیر نظر دکتر ابوالفضل احیایی با دارابودن کادر مجرب درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس  را در دستور کار خود قرار داده و آماده خدمت‌رسانی به شما است.

 

راهکارهای درمان افسردگی

 

مراحل کار با دستگاه rTMS برای درمان افسردگی

زمانی که شیوه‌های ‌درمانی مثل داروها یا مشاوره‌های درمانی جوابگوی درمان افسردگی نباشند پزشکان درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس را پیشنهاد می‌دهند.

درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس یک شیوه درمان افسردگی غیردارویی، بدون مداخله و مطمئن با عوارض بسیار پایین است. در سال 1985 برای درمان افسردگی‌های شدید و پایدار در برابر درمان از تحریک مغناطیسی مغز استفاده می‌شد.

افسردگی دلایل بی‌شماری دارد اما یکی از مهم‌ترین دلایل افسردگی تغییرات مواد شیمیایی در مغز است. مواد مخصوصی در مغز وجود داشته که بر رفتار و خلق‌وخوی انسان اثر می‌گذارد. زمانی که بین این مواد شیمیایی توازن از میان برود افسردگی شروع می‌شود.

 

درمان افسردگی با دستگاه آرتی ام اس

 

در درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس امواج مغناطیسی تولید شده و بعد از عبور از قشر خارجی  به مغز وارد می‌شود. امواج پس از برخورد با لایه‌های مغز به امواج الکتریکی تغییر پیدا می‌کنند.

چنانچه گفتیم یکی از دلایل افسردگی تغییرات شیمیایی مغز بوده که بر خلق‌وخوی افراد تأثیر دارد. در جلسات درمانی با دستگاه rTSM امواج مغناطیسی باعث تحریک عصب‌ها شده و آن بخش از مغز را که به خلق‌وخو و افسردگی مربوط است درمان می‌کند.

در واقع با تحریک مغناطیسی مغز نورون‌های آن ناحیه از مغز فعال شده و موجب بهبود خلق‌وخو و تقلیل علایم افسردگی می‌شود.

پالس‌های مغناطیسی بر کارکرد مغز اثر کرده و علایم افسردگی در افراد کاهش پیدا می‌کند. مدت درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس بر اساس پروتکل درمانی FDA بین ۴ الی ۶ هفته و هر هفته ۵ جلسه است.

البته مدت درمان افسردگی با دستگاه TMS به میزان درگیری افراد به این بیماری بستگی دارد. برای مثال درمان در طول 4-6 هفته برای افسردگی‌های مزمن در نظر گرفته شده است. هر چه‌قدر عکس‌العمل بیمار به درمان بیشتر بوده و علایم بهبودی در بیمار قابل‌مشاهده باشد دوره درمان کوتاه‌تر می‌شود.

درصورتی‌که شما به افسردگی مبتلا هستید و راهکارهای زیادی از جمله دارودرمانی را امتحان کرده و نتیجه نگرفته‌اید کلینیک اعصاب و روان راه احیاء زیر نظر دکتر ابوالفضل احیایی درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس را توصیه می‌کند.

13

درمان افسردگی با دارو

 

مزیت‌های درمان افسردگی با TMS

از جمله امتیازهای درمان با تحریک مغناطیسی مغز به موارد ذیل می‌توان اشاره کرد:

  • نیازی به داروهای بی‌حس‌کننده نیست.
  • عوارض  کمتری نسبت به درمان‌های دارویی دارد.
  • پیشرفت سلامتی در درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس سریع است.
  • نیازی به استراحت طولانی‌مدت بعد از درمان نیست.

خوشبختانه حدود 75 در صد از بیماران بازتاب خوبی به درمان با دستگاه rTMS نشان می‌دهند. بر عکس درمان با دارو زمان بیشتری لازم است تا نشانه‌های بهبودی در بیماران دیده شود. با استفاده از دستگاه rTMS در دوهفته اول علایم سلامتی ظاهر می‌شود.

اغلب بیمارانی که از دارو برای درمان افسردگی استفاده می‌کنند از ناراحتی‌های گوارشی، افزایش وزن و خشک‌شدن دهان شکایت می‌کنند. 

درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس برای بیماران چنین پیامدهایی  را به همراه ندارد، فقط ده الی سی درصد بیماران از سردردهای خفیف ابراز ناراحتی می‌کنند.

14

کاستی‌های دستگاه‌های TMS برای درمان افسردگی

هر روش درمانی علاوه بر داشتن محاسن معایبی نیز دارد. اما در بسیاری از مواقع مزیت‌های استفاده از یک روش درمانی بیشتر از معایب آن است. ولی مادامی که شما برای درمان افسردگی خود از روش درمانی rTMS استفاده می‌کنید لازم است برخی معایب آن ذکر شود.

  • این درمان نیاز به دوره تکمیلی دارد؛ بنابراین بعد از یک سال لازم است مجدد اقدام کنید.
  • در ناحیه‌ای که درمان انجام می‌شود بیماران احساس درد یا ناراحتی در پوست سر دارند.
  • بعد از درمان بیماران احساس خستگی می‌کنند.
  • بعد از درمان بیماران احساس می‌کنند عضلات پوست سرشان کشیده می‌شود.

یکی از پیامدهای بسیار نادر در درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس خطر تشنج کردن بیمار است. پس لازم است بیماران قبل از شروع درمان غربالگری شوند و درباره داروهای مصرفی یا درمان‌های قبلی از ایشان سؤال شود.

 

کلام آخر

درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس یک روش معالجه مناسب و با عملکرد خوب جایگزین روش‌های درمانی با دارو است. به علت عوارض دارودرمانی بسیاری از بیماران برای معالجه افسردگی خود از این روش استفاده می‌کنند.

در اغلب مواقع افسردگی باعث به‌وجودآمدن مشکلات شناختی و کارکرد منفی مغز می‌شود. بیمارانی که از روش تحریک مغناطیسی مغز برای مداوای افسردگی بهره برده‌اند از افزایش کارکرد شناختی خود ابراز رضایت داشتند. بسیاری از پژوهش‌های محققان نشان داده است که درمان افسردگی با دستگاه TMS در تقویت حافظه و بازده اجرایی مثل تصمیم‌گیری و تفکر نقش بسزایی داشته است.

در همین راستا کلینیک اعصاب و روان راه احیاء با نظارت دکتر ابوالفضل احیایی با داشتن کادر حرفه‌ای و تجهیزات پیشرفته در آماده خدمت‌رسانی به شما است.

   

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه