سرویس کولر گازی چه مزایایی دارد؟ تعمیر کولر گازی دکتر آچار

یکی از مهم‌ ترین اقداماتی که تعمیرکاران کولر گازی انجام می ‌دهند سرویس کولر گازی است، سرویس کولر گازی مجموعه خدماتی است که به صورت دوره‌ ای و با هدف افزایش طول عمر و بهبود عملکرد کولر گازی انجام می ‌شود.

کدخبر : 8646
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

چرا کولر گازی به سرویس احتیاج دارد؟

مهم ‌ترین دلیل سرویس کولر گازی جلوگیری از بروز مشکلات جدی همچون نقص در عملکرد دستگاه و از کار افتادن کولر گازی می ‌باشد در نتیجه سرویس کولر گازی برای رفع ایرادات جزئی دستگاه و جلوگیری از بروز مشکلات بزرگ انجام می ‌شود.

سرویس دوره‌ ای و منظم کولر گازی و اسپلیت علاوه بر اینکه موجب افزایش راندمان و بهبود عملکرد دستگاه می ‌شود، طول عمر کولر گازی را افزایش داده و استفاده از این دستگاه بدون مشکل را تا مدت‌ ها میسر می ‌کند.

01

چرا سرویس کولر گازی مهم ‌تر از سایر لوازم برقی است؟

کولر گازی مانند سایر لوازم برقی در صورت کارکرد دچار استهلاک می‌ شود، از آن جایی که این دستگاه در فصول گم به صورت 24 ساعته روشن است و دستگاهی حساس است سرویس آن مهم ‌تر از سایر لوازم برقی است.

مزایای سرویس کولر گازی

  1. سرویس کولر گازی موجب بهبود عملکرد دستگاه می ‌شود.
  2. سرویس کولر گازی موجب افزایش راندمان و کارکرد دستگاه می ‌شود.
  3. سرویس کولر گازی موجب افزایش طول عمر دستگاه می ‌شود.
  4. سرویس کولر گازی سرما دهی دستگاه را بیشتر و با کیفیت ‌تر می‌ کند.
  5. سرویس کولر گازی هزینه‌ های گزاف تعمیرات را کاهش می ‌دهد.
  6. سرویس کولر گازی میزان مصرف برق و انرژی را کاهش می ‌دهد.

سرویس کولر گازی را هر چند وقت یکبار انجام دهیم؟

توصیه می‌ شود که کولرگازی جهت جلوگیری از بروز مشکلات جدی و جلوگیری از خسارت‌ های مالی حتماً به صورت دوره ‌ای منظم 6 ماهه (پیش و پس از فصل گرما) 2 بار در سال توسط سرویس کاران متخصص سرویس شود این سرویس منظم باعث می شود دیرتر به تعمیرات کولر گازی نیاز پیدا کنید.

انجام سرویس کولر گازی به صورت مدون و منظم می ‌تواند اثربخشی اقدامات سرویس کار را چندین برابر کند.

02

بهترین زمان برای سرویس کولر گازی چه زمانی است؟

فصل زمستان و پیش از شروع فصل گرما بهترین زمان برای سرویس کولر گازی محسوب می ‌شود، در این فصل قیمت سرویس به دلیل حجم کار کم سرویسکاران، کمتر و مقرون به صرفه ‌تر است، با این کار در آغاز فصل گرما با خیالی آسوده و بدون نگرانی از مشکلات جدی و عمیق از کولر گازی بهره خواهید برد.

آیا خودمان هم می‌ توانیم کولر گازی را سرویس کنیم؟

اگرچه که سرویس کولر گازی کار ساده ‌ای به نظر می‌ رسد اما این کار امری تخصصی است و نیاز به تخصص و دانش تکنسین و سرویسکار دارد، در نتیجه پیشنهاد می ‌شود در صورت امکان سرویس کولرگازی را به سرویسکاران بسپارید و از دستکاری آن خودداری کنید.

در سرویس کولر گازی چه اقدماتی انجام می ‌شود؟

سرویس کولر گازی دارای 6 مرحله مهم و حیاتی می‌ شود، 6 مرحله مهم و اساسی کولر گازی شامل مواردی که در ادامه اشاره می ‌کنیم می ‌شود.

1. شست و شوی پنل داخلی کولر گازی

در اولین مرحله از سرویس کولر گازی پنل داخلی دستگاه توسط سرویس کار شسته می‌ شود، برای شستشوی پنل داخلی برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل دستگاه لازم است که از کاور آبریز استفاده شود.

پیش از شروع کار لازم است که سیستم برق قطع شود، قاب پنل دستگاه باز شود و پنل داخلی شسته ‌شود، در هنگام شستشوی پنل داخلی دقت کنید آب به برد و سیستم الکترونیکی دستگاه که در سمت راست قرار گرفته‌ اند ورود نکند.

2. شست و شوی پنل خارجی یا کندانسور کولر گازی

پس از شستشوی پنل داخلی دستگاه باید پنل بیرون و کندانسور کولر شسته شود، برای این کار نیز باید برق دستگاه قطع شود، در این مرحله سرویسکار پیچ‌ های درب بالای کندانسور را باز کرده، درب را برداشته و به شستشوی سیستم می ‌پردازد.

برای جلوگیری از نفوذ و ورود آب به بخش قطعات الکترونیکی و برقی و کمپرسور می ‌توانید این بخش ‌ها را به کمک چسب و نایلون بپوشانید.

3. آزمایش آمپر کولر گازی

در مرحله سوم آمپر کولر گازی توسط ابزاری به نام مولتی متر تست و آزمایش می‌ شود، مولتی متر به سیستم وصل شده و میزان آمپر دستگاه اندازه گیری می‌ شود، اگر عددی که روی مولتی متر نمایش داده می‌ شود بالاتر از میزان نرمال آمپر باشد، احتمالاً مشکلی در سیستم وجود دارد که باید بررسی شود.

4. بررسی شارژ گاز مبرد بسته به نوع کولر گازی

در این مرحله میزان گاز مبرد در کولر گازی سنجیده و بررسی  و نشتی با استفاده از دستگاه نشت یاب بررسی می ‌شود، گاز موجود در دستگاه نباید بیشتر یا کمتر از حد معینی باشد، نوع گاز مبرد کولر گازی با توجه به برند و مدل دستگاه متغیر است، در صورتی که دستگاه نیاز به شارژ گاز داشته باشد تکنسین اقدام به شارژ گاز می ‌کند.

5. بررسی و رفع نشتی سرویس کولر گازی

از دیگر مراحل مهم در سرویس کولر گازی بررسی وجود نشتی و رفع آن می‌ باشد، در صورتی که کولرگازی نشتی داشته باشد علاوه بر اینکه موجب آسیب به دستگاه می‌ شود، موجب نم دادن دیوارهای اطراف دستگاه نیز می ‌شود.

6. کارکرد تمامی قطعات کولر گازی توسط سرویسکار بررسی می ‌شود.

در این مرحله از سرویس عملکرد صحیح تمامی قطعات از جمله فیلتر، کویل، ترموستات، اتصالات برقی، موتورهای روغنی و... بررسی می ‌شود، به عنوان مثال در صورتی که فیلتر هوای کولر گازی ‌تان کثیف باشد، دستگاه نمی ‌تواند به خوبی هوا را در داخل خانه گردش دهد، در نتیجه دستگاهتان مجبور می ‌شود بیش از حد نیاز کار کند.

یا کثیفی قطعه کویل کندانسور باعث سخت کارکردن کمپروسور سرد کننده شده و این اتفاق موجب مصرف برق و انرژی بالا و در نتیجه افزایش هزینه قبض برق شما می‌ شود.

  1. ارورهای کولر گازی توسط سرویسکار بررسی می‌ شود.

ارورها کد های خطایی هستند که به شکل اعداد، حروف و ترکیب اعداد حروف انگلیسی بر روی صفحه نمایش لوازم خانگی ظاهر می‌ شوند، ارورها در هر برند و مدل کولر گازی با یکدیگر متفاوت ‌اند.

بررسی ارورها و رفع آن ‌ها از دیگر مراحل پروسه سرویس کولر گازی می‌ باشد.

03

شرایط لزوم سرویس کولر گازی

  1. مشاهده ارور بر روی صفحه نمایش دستگاه
  2. آبریزش از یونیت داخلی
  3. پرتاب شدن قطرات آب از یونیت داخلی
  4. کاهش سرمای خروجی از پنل
  5. لرزش یونیت داخلی
  6. سر وصدای یونیت داخلی
  7. عدم سرمای کولرگازی

ویژگی‌ های سرویسکار کولر گازی ماهر

از آنجایی که کولر گازی یکی از لوازم کاربردی و در عین حال حساس محسوب می ‌شود، لازم است که تعمیر و سرویس آن به سرویسکاران و تعمیرکاران ماهر سپرده شود.

سرویس کار متخصص و ماهر فردی است که تمامی قطعات کولر گازی و کارکرد های آن را می ‌شناسد و بر روی اجزای به کار رفته در این سیستم شناخت و اطلاعت کافی دارد، سرویسکار کولر گازی باید تجربه و مهارت کافی در این زمینه را داشته باشد.

دقت و تمرکز بالا از دیگر ویژگی ‌های سرویس کاران کولر گازی است تا از آسیب خسارت بیشتر جلوگیری کند.

منبع آموزش دکتر آچار

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه