شکایت کارگر از کارفرما چگونه انجام می شود و چه مراحلی دارد؟

شکایت کارگر از کارفرما چگونه انجام می شود و چه مراحلی دارد؟
کدخبر : 3480
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

شکایت کارگر از کارفرما دارای مراحلی می باشد که فرد در صورت اینکه قصد شکایت از کارفرما را دارد باید این مراحل را طی کند، در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت و مواردی مهم در رابطه با موضوع شکایت کارگر از کارفرما را برای شما ذکر خواهیم کرد.

 همان طور که می دانید ممکن است بنا به دلایل مختلفی کارفرما به تعهدات خود عمل نکند ، به عنوان مثال در زمان اتمام قرارداد کاری تسویه حساب را به‌طور کامل انجام ندهد و ...  در این جور مواقع نیاز است که از کارفرما شکایت شود.

 از دیگر موارد شایع که به شکایت از کارفرما ختم می شود عدم پرداخت حق و حقوق کارگر ، داشتن قرارداد کتبی کارفرما با کارگر، اخراج پیش از موعد کارگر و ... می باشد که همه این موارد دارای قوانین حمایتی می باشند که فرد در صورت مشاهده این گونه اتفاقات می تواند با شکایت از کارفرما اقدام به دریافت حقوق خود کند.

 در این نوشته به راهنمای کامل نحوه شکایت از کارفرما خواهیم پرداخت . امروزه به طور کلی قانون کار برای حمایت از کارگران برقرار است ، در صورتی که کارگر نتواند حقوق خود را از کارفرما در یافت کند در مواقعی همچون عدم تسویه حساب کارگر به‌ صورت کامل طبق توافق های صورت گرفته ، اخراج پیش از موعد قرارداد کار بدون داشتن دلیل منطقی ، عدم پرداخت حقوق و مزایا همانند بیمه و ... کارگر این حق را دارد که از کارفرما شکایت کند و این اهمال حق خود را به صورت قانونی پیگیری کنید 

شکایت از کارفرما بدون قرارداد

شکایت از کارفرما بدون قرارداد یکی از شایع ترین نوع از شکایات می باشد ، چرا که در بیشتر مواقع عدم داشتن یک قرارداد معتبر با کارفرما باعث ایجاد مشکلات متعددی می شود ، به دلیل همین مشکلاتی که هم برای کارگر و هم برای کارفرما ایجاد می شود ، همیشه به همه تاکید شده است که حتما یک قرارداد کامل بنویسند که در ان تمامی مواردی که توافق کرده اید نوشته شده باشد و امضای هر دو طرف در ان وجود داشته باشد.

 موضوع داشتن یک قرارداد معتبر برای هر دو طرف قرارداد مهم می باشد اما برای کارگر اهمیت بیشتری دارد ، چرا که در صورت عدم رسیدن به حق و حقوق قانونی خود که با کارفرما توافق کرده است می تواند که به‌ راحتی در مراجع رسمی مثل اداره کار شکایت خود را اعلام کند و به صورت قانونی حق و حقوق خود را دریافت کند .

این در صورتی می باشد که در صورتی که قرارداد نداشته باشید این کار بسیار دشوارتر خواهد شد.

 البته در صورتی که شما قرارداد نداشته باشید باز هم می می توانید که شکایت خود را تنظیم کنید ، چرا که امروزه ساز و کار مشخصی برای تمامی شرایط ایجاد شده است که کارگر می تواند شکایت را به ثبت برساند. بحث عدم ثبت قرارداد علاوه بر اینکه برای کارگر مشکلاتی را ایجاد می کند در صورت برخورد به مشکلات برای کارفرما نیز ممکن است دردسرساز باشد ، مثلا شرایطی را تصور کنید که کارفرما و کارگر به مشکل برخورده اند و کارگر از کارفرما شکایت می کند ، در صورتی که بتواند روابط کاری خود یا کارفرما را ثابت کند  قادر خواهد بود که حقوق و مزایای خود را به شکل غیر واقعی بیان کند ، در این صورت کاری از دست کارفرما برنخواهد امد.

 پس حتما در صورتی که در مکانی مشغول می شوید حتما قراردادی رسمی را به ثبت برسانید .


شکایت از کارفرما بابت بیمه

2

شکایت از کارفرما بابت بیمه نیز یکی از دلایل شایع می باشد.  همان طور که میدانید داشتن بیمه از سوی کارفرما یکی از مهم‌ ترین حقوق کارگر می باشد و کارفرما باید که حتما از زمان شروع کار، کارگران خود را با توجه به مقدار حقوق و تعرفه معین به تأمین اجتماعی پرداخت کند و مالیات ان را نیز بپردازد.

 در صورتی که کارفرما این موارد را انجام ندهد کارگر می تواند که به دلیل احقاق حق بیمه ، شکایت خود را تنظیم و به ثبت برساند. همان طور که اشاره کردیم بیمه از مهم ترین حقوق کارگران می باشد که بسیار دیده می شود که این حق از انها اهمال می شود، در این صورت کارگر با حضور در مراکز قانونی می تواند که از کارفرما بابت بیمه شکایت کند و اقدام به کسب حق خود از طریق قانون کند ، زیرا که طبق قانون 148 قانون کار و همچنین بند الف ماده 4 قانون تأمین اجتماعی ،‌ این قانون به ثبت و اجرا رسیده است و بیمه از تکلیفی می باشد که بر عهده کارفرما می باشد.

 همچنین با توجه به ماده های 36 و 39 که در قانون های تامین اجتماعی وجود دارد ، در صورتی که کارفرما سهم بیمه کارگر را بپردازد یا نپردازد ، این وظیفه سازمان تأمین اجتماعی می باشد که باید حق بیمه را از کارفرما وصول کند . این حکم در سال ۱۳۸۳ در هیات عمومی دیوان عدالت اداری با حدود ۲۲۹ رأی به ثبت رسید و تا به امروز اجرا می شود .

پس همان گونه که اشاره کردیم بیمه یکی از اصلی ترین مواردی می باشد که بر عهده کارفرما می باشد و در صورتی که به درستی اجرا نکند و حق بیمه کارگر را نپردازد ، برای خود ضرر های بزرگی نیز ایجاد می کند چرا که در صورت شکایت کارگر از کارفرما علاوه بر حق بیمه ممکن است جریمه ان را نیز از کارفرما دریافت کند .

شکایت از کارفرما با پرینت

3

شکایت از کارفرما با پرینت از مدارک و مستندات، یکی از راه هایی می باشد که در بیشتر مواقع می تواند که با موفقیت ختم شود ،‌ این مدارک می تواند که هرگونه سند و یا ادله ای باشد که نشان دهد شما با کارفرمای مربوطه ارتباط داشته اید.

در ادامه این قسمت برخی از مهم ترین مدارکی که می توانید با استفاده از انها از شکایت از کارفرما با پرینت را تنظیم کنید را بیان می کنیم. برخی از مهم ترین این موارد عبارت است از :‌

 ۱ ) شکایت از کارفرما با پرینت حساب : شما با دریافت پرینت حساب بانکی خود که در ان، زمان و مقدار تراکنش های شما به صورت دقیق ذکر شده است به دادگاه بروید. با ارائه این مدرک ضمن اینکه تراکنش ها و زمان انها بررسی می شود ، درخواست و شکایت شما نیز سریع تر پیگیری می شود.

 در این موارد شما بهتر است که حتما از یک وکیل که در رابطه با این مسائل اطلاعات کافی را دارد مشاوره بگیرید .

 ۲ )‌ شکایت از کارفرما با پرینت مستندات و مدارک : به طور کلی هرگونه مدرکی که ارتباط شما و کارفرما را به اثبات برساند ، در شکایت موثر است .

 به طور کلی به عنوان سخن جمع بندی در صورتی که میخواهید از کارفرما شکایت کنید حتما یک قرارداد کتبی امضا‌کرده که دارای اعتبار و امضا باشد و نسخه ای از ان را داشته باشید و ان را برای اثبات ارائه کنید اما در صورت نداشتن قرارداد کاری می توانید که با استفاده از سایر مدارک، وجود رابطه کاری را به اثبات برسانید و با به همراه داشتن پرینت انها همانند پرینت مستندات ، پرینت حساب و ... شکایت خود را تنظیم کنید .


اهمیت گرفتن وکیل برای شکایت کارگر از کارفرما

4

شکایت کارگر از کارفرما برای افرادی که با قانون های کاری اشنایی ندارند سخت می باشد به همین دلیل این گونه از افراد باید که حتما از یک وکیل که به این مسائل مسلط است کمک بگیرند و به کمک این افراد حقوق خود را به صورت قانونی از کارفرما دریافت کنند.

اما با توجه به تجربه هایی که به دست امده است در صورتی که شما دارای یک وکیل متخصص باشید که به تمامی موارد شکایت از کارفرما اگاه باشد و همچنین دارای تعهد و سابقه کاری موفق باشد، می توانید که پروسه شکایت را خیلی سریع تر و حرفه ای تر پیش ببرید.

 شما در صورتی که می خواهید از وکیل برای شکایت کارگر از کارفرما حکم و مشاوره بگیرید ، از یک وکیل که از قوانین اداره کار و آیین نامه های رسیدگی به شکایات کارفرما و کارگران اشنایی کامل دارد کمک بگیرید، زیرا در صورتی که به این موارد اشنایی نداشته باشد ممکن است که مشاوره غلط به شما بدهد و یا حتی راهنمایی های غلط کند. پس حتما با تحقیقات لازم وکیل خود را انتخاب کنید .

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه