اظهارات روحانی در جلسه هیئت دولت

رئیس جمهور گفت: ما توانستیم کشور را به جای ۶۰ میلیارد دلار درآمد نفتی، با ۱۰ میلیارد دلار اداره کنیم.

اظهارات روحانی در جلسه هیئت دولت
کدخبر : 1850
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت اظهار کرد: احقاق حق ملت در زمینه مسائل فناوری‌های مدرن، تجارت، اقتصاد، فعالیت‌های اقتصادی و تولید یکی از اهداف بسیار مهم در دولت یازدهم بود که در دولت دوازدهم هم تکرار شد.

رئیس جمهور ادامه داد: ۷ قطعنامه ذیل فصل ۷ در سازمان ملل علیه ما تصویب شد که معمولا وقتی علیه کشوری در شورای امنیت سازمان ملل ذیل فصل ۷ قطعنامه امضا می‌شود، یا آن کشور مجبور به امضای قطعنامه می‌شود و یا نتیجه آن به جنگ منجر می‌شود؛ اما اینکه کشوری در تاریخ سازمان ملل بیاید و مقاومت کند، جزو موارد بی نظیر و نادر در تاریخ شورای امنیت سازمان ملل است.

وی عنوان کرد: در آژانس بین المللی انرژی اتمی با مشکلی به نام pmd مواجه شدیم که همان احتمال فعالیت‌های غیر صلح آمیز بود؛ برخی از دوستان می‌گفتند این مشکل به این راحتی حل نمی‌شود.

روحانی ادامه داد: اینکه کشور‌های دنیا و قدرت‌های بزرگ می‌گفتند ایران نباید غنی سازی داشته باشد، اما ما آن‌ها را راضی کردیم که غنی سازی را انجام دهیم، یکی دیگر از دستاورد‌های دولت بود.

وی افزود: مهمترین اقدام دولت در این سال‌ها رفع تحریم‌ها بود که افراد زیادی می‌گفتند این تحریم‌ها به راحتی قابل حل نیست.

رئیس جمهور گفت: در ۱۰۰ روز اول توانستیم به یک توافق موقت با ۵+۱ برسیم و با این توافق، ادامه تحریم‌ها که بر اساس آن قرار بود فروش نفت ایران به صفر برسد، متوقف شد و دست ما در برخی از موارد آزاد و برخی از منابع بانک مرکزی آزاد شد، البته کلیاتی مورد قبول توافق طرفین قرار گرفت و طرف مذاکره قبول کرد که ایران می‌تواند غنی سازی داشته باشد و این بسیار مهم بود که دولت ظرف ۱۰۰ روز پس از روی کار آمدن، تحریم‌ها را بشکند.

وی افزود: در فروردین سال ۹۴ با ۶ کشور به توافق رسیدیم و در ۲۳ تیر ۹۴ با ۵+۱ به توافق برجام رسیدیم که این توافق روند‌هایی را در کشور‌های ۵+۱ داشت؛ در دی ماه ۹۴ برجام اجرا و برخی از قدم‌ها آنی اجرا شد، اما برخی تشریفاتی داشت، البته تمامی دستورالعمل‌ها را طرف مقابل اعلام کرده بود.

روحانی گفت: از طریق گفت‌وگو و تعامل سازنده می‌توان مسائل پیچیده را حل و فصل کرد؛ این موضوع مهمی بود، چراکه فکری آن زمان بود که با مذاکره مشکلات حل نمی‌شود و در میدان باید زور آزمایی کنیم، با مذاکره pmd، فعالیت هسته‌ای و لغو تحریم‌ها صورت گرفت که عده‌ای می‌گفتند با مذاکره حل نمی‌شود، نفتی که یک میلیون بشکه می‌فروختم به بیش از ۲ میلیون بشکه در مدت کوتاه رسید.

منبع: خبرنگاران جوان

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه